مازندران/پزشکی

ثبات روند کاهش ابتلا به کرونا در مازندران

شناسه خبر: 75158 سرویس: استانها

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با وجود روند با ثبات کاهش ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران، ولی همچنان خطر برگشت موج دوم با عادی سازی روابط وجود دارد.


دکتر سید عباس موسوی روز سه شنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران مازنی افزود: روند کاهشی ابتلا به بیماری در تمام شهرستان های استان ادامه دارد و موج افزایش بیماری مشاهده نشد، ولی با این وجود توهم عادی سازی شرایط نباید رخ دهد که مشکلات ما را بیشتر کند.
وی خاطرنشان کرد : با وجود روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در مازندران در مقایسه با روزهای سخت اولیه، ما همچنان شرایط مسافرپذیری و عادی سازی سفرها را با برداشتن محدودیت های سفر استانی نداریم و برداشتن محدودیت های سفر نیز برای سفرهای ضروری است.
دبیر شورای سلامت استان مازندران بار دیگر به کسانی که قصد سفر به استان را برای تفریح و گردشگری دارند، خواست تا به دلیل آماده نبودن شرایط استانی از سفر به این خطه شمال کشور برای حفظ سلامت خودشان و مردم منطقه خودداری کنند.
وی اظهارداشت : هر گونه تغییر رفتاری شخصی و اجتماعی در فاصله گذاری فیزیکی نسبت به ویروس کرونا خارج از پروتکل های بهداشتی در مازندران می تواند احتمال شیوع موج دوم را افزایش خواهد داد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد : در هر صورت مازندران با وجود این که یکی از استان های درگیر با بیماری در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در سطح کشور بوده، با تلاش درمانگران و نیروهای کادر بهداشتی ، مردم و تمام گروههای تاثیر گذار توانست پیک اول را همسنگ استان هایی که کمترین درگیری را داشتند؛ پشت سر بگذارد.
دکتر موسوی تصریح کرد : هر رفتار خطرناکی خارج از برنامه ها و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی تمام زحمات کادر درمانی، بهداشتی و مردم که دوره طولانی و سخت قرنطینه خانگی را پشت سر گذاشتند، بی ثمر خواهد گذاشت و مراحل بعدی شاید کنترل بیماری را برای تمام این گروه ها دشوار تر کند.
تکمیل زیرساخت ها رمز موفقیت
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران یکی از دلایل موفقیت زودهنگام استان مازندران در کنترل و مدیریت بیماری کووید ۱۹ را ناشی از ایجاد زیرساخت های بیمارستانی و درمانی و بهداشتی در این خطه شمال کشور بیان کرد و اظهارداشت : تمام این زیرساخت های درمانی و بهداشتی اعم از دولتی و خصوصی استان برای مقابله با کرونا وارد میدان شدند که این همگرایی نیروی انسانی با زیرساخت ها و فضای فیزیکی توانست موفقیت استان را در کنترل و مدیریت زودهنگام این ویروس رقم بزند.
دکتر موسوی اجرای طرح پزشک خانواده ؛ استقرار سامانه ها خودارزیابی الکترونیکی و لینک آن با سامانه پزشکان خانواده را یکی دیگر از دلایل موفقیت استانی در کنترل و مدیریت ویروس کرونا دانست و افزود : این دو حوزه کمک کار خوبی برای کنترل و مدیریت و حتی شناسایی بیماران دارای علایم کرونایی در برنامه غربالگری بود و این تجربه خوب می تواند در آینده نیز به کار آید.

وی از همراهی مراکز درمانی و بیمارستانی استان مازندران در پذیرش بیماران کرونایی قدردانی کرد و اضافه کرد : در پیک ویروس کرونا با توجه به پر شدن تخت های بیمارستانی دولتی ، این بیمارستان ها تا ۵۰ درصد از ظرفیت خودشان را برای این بیماران اختصاص دادند.
پلاسما درمانی در مازندران
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در مورد اجرای طرح پلاسما تراپی در این خطه شمال کشور افزود : طرح پلاسما درمانی در این خطه شمال کشور نیز همانند برخی استان های کشور شروع شد.
دکتر موسوی اظهارداشت : تعدادی از بیماران کرونایی که دوران نقاهت خودشان را طی کردند، پلاسمایشان دریافت شد و این پلاسما نیز برای بیمارانی که مساعد تشخیص داده شود، و این تست روی آنها پاسخ مثبتی داشته باشد، انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد : پلاسما تراپی یک برنامه تحقیقاتی همانند سایر برنامه های دیگر در حوزه درمانی است که در حال انجام است و به معنای درمان ۱۰۰ درصد این بیماری نیست ، ولی در استان نیز در حال انجام است.
شیوع ویروس کرونا در استان مازندران از سی ام بهمن ماه با شناسایی دو بیمار در بابل شروع شد و طبق آخرین گزارش هم اکنون ۳۷۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان بستری هستند.
براساس آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۷۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری شدند و در همین مدت ۷۳ نفر بیمار نیز پس از بهبودی مرخص شدند و این روند نزولی بیماری از سوم فروردین ماه جاری شروع و همچنان نیز ادامه دارد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی