آمریکا ۱۰۰۰ موشک به عربستان می‌فروشد

شناسه خبر: 76366 سرویس: بین الملل

با وجود ممنوعیت های فروش سلاح های اروپایی به سعودی ها به دلیل جنایت جنگی در یمن و در وانفسای کسادی و خسارت سنگین چند صد میلیون دلاری شرکت بوئینگ، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این شرکت بیش از یکهزار موشک به عربستان سعودی می‌فروشد.


به گزارش یورو نیوز، طبق اعلام پنتاگون و بنا به یکی از دو قراردادی که با شرکت بوئینگ امضاء شده است این شرکت آمریکایی موشک های کروز (SLAM ER) عربستان را نوسازی خواهد کرد. در این قرارداد یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلاری پیش بینی شده است.

نجات شرکت در حال ورشکستگی بوئینگ با دلارهای نفتی سعودی در حالی اجرایی می شود که این شرکت اعلام کرده به نشانه «حمایت از دولت عربستان» ۶۵۰ موشک جدید نیز به ریاض تحویل می دهد.

جزئیات این قرارداد در سندی که وزارت دفاع ایالات متحده روزانه در مورد قراردادهای منعقد شده خود منتشر می کند اعلام شده است. بوئینگ نوسازی موشک های عربستان و تحویل موشک های جدید به عربستان را تا سال ۲۰۲۸ میلادی به پایان خواهد رساند.

برد موشک های کروز هوا به زمین بوئینگ که با استفاده از فناوری «جی پی اس» (GPS) هدایت می شوند حدود ۲۹۰ کیلومتر است.

ارزش دومین قرارداد امضاء شده با بوئینگ نزدیک به ۶۶۰ میلیون دلار خواهد بود. بنا به این قرارداد بیش از ۴۰۰ موشک ضدکشتی هارپون (Harpoon Block II) به عربستان تحویل داده می شود.

در بیانیه ای که پنتاگون در این مورد منتشر کرده آمده است که با قراردادهای امضاء شده با بوئینگ تولید موشک های هارپون تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا این قراردادها همچنین امکان از سرگیری تولید موشک های کروز (SLAM ER) را فراهم می کند.

*تحریم اروپا و تشویق آمریکا

آمریکا در حالی خبر از فروش موشک به عربستان سعودی داده که جامعه‌جهانی و نهادهای حقوق‌بشری بارها از فروش تسلیحات غربی به عربستان سعودی به خاطر تجاوز این کشور به خاک یمن انتقاد و برخی کشورهای اروپایی نیز فروش سلاح به عربستان را به دلیل جنایت علیه بشریت در یمن و کشتار کودکان، ممنوع کرده اند.

چند ماه پیش، وزیر امور خارجه عربستان از دولت آلمان درخواست کرد «با درک نیاز ریاض به تسلیحات نظامی»، صادرات سلاح به این کشور را از سر بگیرد در حالی که برلین به دلیل اقدام سعودی‌ها در کشتار مردم یمن، از ۲۰ ماه پیش صادرات سلاح به این کشور را متوقف کرده است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریباً پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

براثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.

*نجات بوئینگ از کرونا

از سوی دیگر ویروس کرونا و تداوم مشکلات فنی بوئینگ ۷۳۷ مکس، غول هواپیماسازی آمریکا را با مشکل بزرگ مالی و احتمال از دست دادن بازار فروش روبرو کرده است.

به دنبال ضررهای پشت سر هم و تحمیل شدن ضرر ۶۴۱ میلیون دلاری در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ شرکت هواپیمایی بوئینگ در حال حاضر به دنبال تعدیل ۱۰ درصد از نیروهای خود است. در حالی که کارشناسان می گویند مشکلات فنی بوئینگ ۷۳۷ مکس که جان ۳۴۶ نفر را گرفته است، ادامه دار خواهد بود، کرونا بر شدت مشکلات بوئینگ افزود و تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد فلج شده شرکت بوئینگ در حالی رخ می‌دهد که این شرکت هواپیمایی آمریکایی به مدت ۱۳ ماه است به دلیل مشکلات فنی و حوادث مرگبار هواپیماهای ۷۳۷ مکس زمین گیر شده است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی