روسیه

رفتار آمریکا در برجام، خطری برای جهان است

شناسه خبر: 77569 سرویس: بین الملل

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد: رفتار آمریکا در برجام و پیمان ان‌پی‌تی برای نظام عدم انتشار سلاح‌های هسته‌ای و امنیت جهانی خطرناک است.


«میخاییل اولیانوف» روز پنجشنبه در مطلبی در توییتر نوشت: آمریکا بطور همزمان اصرار دارد که ایران در پیمان عدم انتشار سلاح هسته‌ای فقط تعهدات دارد اما به رغم بند چهارم این پیمان، اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را ندارد.

وی افزود: این صرفا سیاست معیارهای دوگانه نیست بلکه تلاش نادرست برخلاف نظام عدم انتشار سلاح هسته‌ای است.

اولیانوف امروز در مطلبی در فیسبوک هم نوشت: بر همه معلوم است که حقوق در روابط بین‌المللی به همراه تعهدات می‌آید و برعکس این هم صدق می‌کند. دادگاه بین‌المللی سازمان ملل هم این را تایید کرده است.

وی ادامه داد: اما آمریکا به صورت جدی معتقد است که می‌تواند از حقوق در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد برجام برخوردار شود و در عین حال تعهدات خود را در این قطعنامه نادیده بگیرد.

ایران و قدرت های بزرگ در جولای ۲۰۱۵ (تیر/مرداد ۱۳۹۴) به توافقی تاریخی دست یافتند که در برابر لغو تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود و برخی را متوقف کند اما در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) ترامپ یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.
روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تاکید کرده‌اند این یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

منبع: ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی