محققان کشور حسگر تشخیص کرونا ساختند

شناسه خبر: 77579 سرویس: پزشکی و سلامت

محققان کشور برای تشخیص سریع ویروس کووید-۱۹ موفق به عرضه حسگری شدند که به گفته آنها در حال حاضر این حسگر مراحل ارزیابی در وزارت بهداشت را طی می‌کند.


محمد عبدالاحد برگزیده جایزه مصطفی(ص) مجری این طرح روز پنجشنبه در دومین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی و به همت بنیاد مصطفی(ص) برگزار شد، گفت: این ویروس پس از ورود به بدن با فعال کردن میتوکندری سلول‌ها شرایطی را برای تولید مثل خود آماده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما برای ساخت این حسگر از این فاز بهره بردیم، افزود: در این دستگاه از بایو سنسورهایی استفاده کردیم که برای ردیابی کرونا ویروس از طریق خلط به کار گرفته می شود، این حسگر شامل دستگاهی است که از نمونه خلط و یا بزاق بیماران اقدام به ردیابی ویروس کووید-۱۹ در بیماران می‌کند.

عبدالاحد گفت: با کمک بیمارستان امام خمینی، لقمان، نورافشان و امام حسین از ۳۰۰ تا ۵۰۰ بیمار برای کارآزمایی بالینی استفاده کردیم؛ طی بررسی های این دستگاه ۲۵۰ نفر مبتلا به کرونا نبودند، این حسگر می توانددر مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه ویروس را ردیابی کند. نتابج این کارآزمایی مثبت بود از این رو این حسگر به منظور ارزیابی و تولید به وزارت بهداشت ارسال شده است.

منتخب جایزه مصطفی (ص) گفت: تست‌های مثبت با این حسگر به خوبی تشخیص داده شد، اما تست‌های منفی با مشکلاتی مواجه بود و آن هم این بود که افراد بعد از جواب تست اول، حاضر به انجام تست های بعدی نشدند، زیرا بیم داشتند که در تست های بعد مبتلا به کرونا شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تست های بالینی را به پایان رساندیم و نتایج تست ها توسط وزارت بهداشت در دست بررسی است تا در صورت تایید، استانداردها را اخذ کند و در اختیار مردم قرار گیرد.

این محقق اظهار داشت: تکنولوژی بعدی که معرفی می کنم استفاده از خون برای تشخیص کرونا با استفاده از این حسگر است؛ تاکنون از خلط بیمار استفاده می کردیم که این نیاز به اتاق تمیز داشت و ایمن نیست و شاید باعث تشدید اپیدمی شود، بنابراین نتیجه گرفتیم که از خون استفاده کنیم و همه تحقیقات خود را در این موضوع متمرکز کردیم، به این واسطه فرد را سریعتر برای تست های بالینی بیشتر معرفی می کنیم؛ یعنی با این دستگاه مشخص می شود که فرد مبتلا به کرونا است و به تست های بعدی ارجاع داده می شود.

وی یادآور شد: این روش ها یک روش مکمل است، این حسگر می تواند روشی مفید باشد که افراد مشکوک را از غیر مشکوک جدا کند.

هفتمین دوره نشست استپ شامل سخنرانی کلیدی برگزیدگان دوره‌های پیشین جایزه مصطفی(ص)، شامل پروفسور جکی یینگ، پروفسور اوگور شاهین، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینز آلمان، حسین بهاروند استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران و پنل‌های تخصصی با مشارکت کارشناسانی از کشورهای مختلف و ارائه مقاله متخصصان در زمینه‌های مرتبط نیز هست.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی، ایران و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی