مازندران/پزشکی

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در مازندران و به صدا درآمدن زنگ هشدار

شناسه خبر: 79892 سرویس: استانها

رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا از سوی برخی افراد و صنوف باعث شده تا زنگ هشدار مسئولان مازندران برای بازگشت محدودیت‌های گذشته به صدا درآید.


محدودیت های کرونایی در مازندران از سوم اسفند پارسال با تعطیلی مدارس آغاز شد و ۵۳۶ هزار دانش آموز را خانه نشین کرد و پس از این مرحله ستاد پدافند زیستی مقابله با کرونا یک روز پس از اعمال محدودیت در مدارس استان، تعطیلی دانشگاه ها را اعلام کرد و ۱۵۰ هزار دانشجو در ۲۰۰ دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان نیز کارهای تحصیلی آنها به فضای مجازی سوق داده شد.

برگزار نشدن نماز جمعه، دورکاری کارکنان ادارات، تعطیلی صنوف و عدم فعالیت بیش از ۱۶۰ هزار واحد صنفی، تعطیلی مهدهای کودک و بسته شدن امامزاده ها و عدم امکان حضور زائران در این مکان های مذهبی از جمله محدودیت هایی بود که از سوی ستاد مقابله با کرونا در استان مازندران اتخاذ و اعمال شد.

این بیماری باعث شد تا بازارهای محلی و قدیمی مازندران که قدمت بیش از ۲۰۰ سال دارند نیز تعطیل شوند و بازار کسب وکار بسیاری از افراد بویژه روستاییان کساد شود.

همه این تدابیر برای کنترل راه انتقال بیماری کرونا اتفاق افتاد چرا که اصلی ترین راه انتقال آن زنجیره ارتباط انسان ها می باشد .

این محدودیت های کرونایی خسارت های مالی زیادی را به به جامعه تحمیل کرد که خسارت مالی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی تنها به واحدهای صنفی پرخطر مازندران و یا خسارت حدود یک هزار میلیارد تومانی به بخش صنعت گردشگری استان از جمله این موارد می باشد.

اقدامات مهار کننده بیماری در زمان محدودیت های کرونایی تاثیر خود را داشت به طوریکه براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد مبتلایان روزانه از ۱۱۶ نفر به ۳۹ نفر در مراکز درمانی این دانشگاه کاهش یافت. رقم کاهشی که در اخبار و اطلاعیه های ستاد مقابله با کرونا آن را مرهون همکاری و همراهی مردم دانستند.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل دارد.

بعد از مدتی با کاهش بیمار ، ستاد ملی مقابله با کرونا و بالتبع آن ستاد استانی اکثر محدودیت ها را حذف کردند که در گام نخست در ۲۳ فروردین امسال به صنوف کم خطر اجازه فعالیت داده شد که با این مصوبه ۷۵ درصد صنوف استان مازندران کرکره مغازه های خود را بالا کشیدند.

در گام به گام برداشته شدن محدودیت های کرونایی مسئولان در خصوص رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و بخش های مرتبط با جامعه تاکید شد اما وضعیت پیش آمده در خصوص صعودی شدن آمار مبتلایان به این بیماری نشان می دهد آنچنان باید و شاید به این توصیه ها توجهی نشده است.

به طوریکه آمار حداقل یک هفته اخیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا در این استان نشان می دهد که این آمار روی موج افزایش قرار گرفته است و بطور میانگین روزانه ۵۰ نفر بیمار جدید شناسایی می شود.

ابلاغ تصمیمات جدید کرونایی در مازندران

روز گذشته استاندار مازندران در جلسه ستاد استانی کرونا مطالبی از نوع احتمال بازگشت محدودیت های کرونایی داد . احمد حسین زادگان در این جلسه با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد مقابله با کرونا به مشارکت و همکاری مردم نیاز دارد ، گفت : اولین تصمیم رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، دستگاه ها و توسط کارکنان دولت است که محل رجوع مردم هستند و احتمال بروز مشکل نیز بیشتر است.

وی همچنین الزامی بودن استفاده از ماسک در مراجعات مردم به ادارات را متذکر شد و گفت : در ادارات نیز کارکنان باید این نکات بهداشتی را رعایت بکنند .

استاندار مازندران با اشاره به شلوغی و تراکم جمعیتی سواحل در تابستان و عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی در برخی از شهرستان های ساحلی ، گفت : تصمیم گرفتیم با مسئولیت فرمانداران در هر شهرستان چنانچه در ساحل، مجریان طرح و مردم حد استانداردهای لازمی را که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده ، رعایت نکنند ، اجازه استفاده از ساحل به آن مجموعه و طرح به عنوان اجرای پر تراکم و پر ریسک داده نشود.
حسین زادگان افزود : گزارش هایی مبنی بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی برخی کسبه ها که با مردم بیشتر سرو کار دارند ، دریافت کردیم که این وضعیت نگران کننده است.

وی با هشدار نسبت به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ، گفت : فعالیت تمامی بازارها و دستفروش ها و تالارها در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی لغو خواهد شد.

استاندار مازندران تصمیم ملی در باره برگزاری آزمون دانشگاه ها به صورت مجازی را لازم اجرا دانست و تاکید کرد : همچنین دستگاه های اجرایی برای ارتباط سریع تر و سهل تر در زمینه رعایت موازین بهداشتی رابط تعیین کنند و به حوزه معاونت سیاسی استانداری معرفی کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در سواحل، پاساژ و اصنافی که به صورت نزدیک با مردم در ارتباط هستند اجباری است، افزود : با فعال تر شدن قرارگاه مراقبت های ویژه در استان مقرر شد تا نظارت دقیق تری بر واحدها صنفی صورت پذیرد.


نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی

معاون اداره کل پدافند غیر عامل استانداری مازندران در این خصوص گفت : تمام محدودیت های در نظر گرفته شده برای کنترل و مهار بیماری بود و موفق شدن در این شیوه به همکاری و همراهی مردم نیاز دارد.

حسینعلی محمدی افزود : در این مدت خسارت های زیادی به بخش های مختلف از جمله اقتصادی وارد شد و با توجه به کاهش آمار مبتلایان و تا حدودی کنترل بیماری بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا غالب محدودیت ها رفع شد.

وی ادامه داد : هر چند در رفع این محدودیت ها همواره تاکید شده که رفع محدودیت به معنای پایان کرونا نیست و باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود اما بازدیدها نشان می دهد که این مساله از سوی جامعه جدی گرفته نشده است.

معاون پدافند غیر عامل استانداری مازندران گفت : با توجه به شرایط پیش آمده در این استان احتمال می رود که محدودیت های گذشته تکرار شود تا این روند قابل کنترل تر باشد.

وی با اشاره به اینکه برای محدودسازی کرونا تمامی مراسم ها، همایش و برنامه های جمعی ادارات لغو شده است، افزود : در بخش دولتی با توجه به وجود ابزارهای نظارتی که وجود دارد می توانیم تا حد زیادی کنترل های لازم را اعمال بکنیم.

به گفته محمدی اما در بخش دیگر یعنی مردم آنچنان ابزار نظارتی وجود ندارد تا از این طریق بتوانیم فعالیت های آنها را رصد بکنیم و جلوی برخی عدم رعایت پروتکل ها را بگیریم.

وی بهترین ابزار نظارتی در جامعه را خود مردم دانست و گفت : زمانیکه خود مردم به این مساله حساس شوند و اینکه درک بکنند حفظ سلامتی آنها ضامن سلامتی دیگر افراد جامعه است می توانیم به نقطه مطلوبی در مقابله با این بیماری برسیم.

برگشت محدودیت ها هشداری که باید جدی گرفته شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه استان در وضعیت زرد قرار دارد، گفت : در حال حاضر هیچیک از نقاط کشور از ویروس کرونا پاک نیست و این یعنی باید همگان در رعایت نکات بهداشتی دقت نظر لازم را داشته باشیم.

حامد روحانی زاده سه ضلع خود مراقبتی در کنترل این بیماری را شامل استفاده از ماسک ، رعایت فاصله حدود ۲ متری و استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست نام برد و افزود : در صورت رعایت هر یک از این نکات توسط افراد جامعه می توان با وجود این بیماری زندگی و کار خود را انجام بدهیم .

وی ادامه داد : در هر جایی که مردم به این نکات توجه نکنند و کاهلی بکنند به نوعی نقطه ضعف در مقابله با کرونا محسوب می شود و ناچارا مجبور به برگشت دوران گذشته و اعمال محدودیت های کرونایی هستیم .

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی