روحانی: مخفی‌کردن بیماری کرونا تجاوز به حقوق دیگران است

شناسه خبر: 82014 سرویس: سیاسی

رییس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم برخی ابتلا به بیماری کرونا را ناپسند شمرده و آن را مخفی می‌کنند، تصریح کرد: اگر کسی بداند که به کرونا مبتلا شده است وظیفه شرعی و انسانی دارد که به دیگران اطلاع دهد و لازم است با فرهنگ‌سازی بر این معضل فرهنگی غلبه کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هشتم (ع) به حادثه هفته گذشته در مرکز درمانی در تهران اشاره کرد و گفت: به خانواده‌هایی که در مرکز درمانی سینا اطهر جان عزیز خودشان را از دست دادند، تسلیت می گویم.

رییس جمهوری در این جلسه به نکاتی درباره بیماری کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: کرونا پدیده ای چند وجهی است؛ تنها موضوعِ بهداشتی یا درمانی نیست، موضوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی موضوع روابط بین‌الملل است و بسیاری از مسائل درهم تنیده است.

وی با بیان این که نظیر موضوع کرونا را طی قرن گذشته نداشتیم که این همه پیچیدگی داشته باشد، افزود: امروز جوامع مختلف در سایه این ویروس خطرناک با مسائل بسیار متعددی روبرو شده اند؛ مثلا رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ که این ویروس مربوط به پایان ۲۰۱۹ می‌شود، ۲.۹ درصد بوده ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبه رو شدیم، رشد اقتصادی جهانی منهای ۳ درصد شده است؛ یعنی نشان می‌دهد که این ویروس چه تحول بزرگی را متاسفانه به صورت منفی در اقتصاد دنیا گذاشته است؛ از ۲.۹ درصد مثبت به ۳ دهم منفی رسیده است.

رییس جمهوری گفت: این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است؛ در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱.۷ بوده و در سال ۲۰۲۰ که الان در آن قرار داریم، پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ باشد.

روحانی اظهار داشت: صادرات در دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ درصد در حال افزایش بوده، اما در سال ۲۰۲۰ منهای ۱۲.۸ درصد است، یعنی نزدیک ۱۳ درصد صادرات کاهش پیدا کرده است؛ از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر نیروی کار در دنیا، ۸۱ درصد تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم، شیوه‌های متعددی هم در دنیا شروع شد و هم خودمان دنبال کردیم؛ اول این بود که سیستم سلامت خود را تقویت کنیم تا این سیستم توان داشته باشد افرادی که بیمار می‌شوند را مورد آزمایش قرار دهد و اگر لازم است در بیمارستان و یا در بخش آی سی یو بستری شوند.

روحانی بیان کرد: کاری که بخش بهداشت و درمان ما انجام داد، کاملا قابل مقایسه با دنیا است و به خوبی نشان داده می‌شود. اولا همه نیروهای مسلح مراکز بیمارستانی خود را آماده کرده بودند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آنچنان فعال عمل کرد که خیلی به امکاناتی که نیروهای مسلح آماده کرده بودند، نیازی نشد.

تا آخر سال ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود

رییس جمهوری گفت: طی این مدت نیز به طور مداوم بخش بهداشت و درمان در حال کار بوده و همزمان تخت و بیمارستان را اضافه می‌کند به گونه ای که طی امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد. در همین دوره ۵ تا ۶ ماهه‌ای که با این ویروس مواجه بودیم، ۱۵۰۰ تخت ویژه اضافه شد و به همین نسبت که جلو می‌رویم، تخت، ونتیلاتور، تخت‌های آی. سی. یو، امکانات دیگر و خطوط تولید دارو اضافه می‌شود که در هر ماه به طور متوسط دو خط دارو به توانمندی کشور اضافه می‌شود.

وی گفت: همزمان شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها، کار بزرگی در تولید دارو، گسترش امکانات پزشکی و بهداشتی، تولید ماسک های «ان ۹۵ » و آماده سازی کیت های مورد نیاز انجام دادند. بنابراین در سیستم درمانی کارِ ما ارزشمند بود و همه ما در برابر فداکاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور تواضع می‌کنیم و شکرگزارهستیم.

روحانی اضافه کرد: از روز اول شیوع کرونا تاکید کردیم که باید خودمان را با این شرایط آماده کنیم و اعلام کردیم که این ویروس میهمان ناخوانده کوتاه مدت نیست و به این گونه نیست که یک ماه باشد و بعد برود و یا به محض اینکه از ایام بهار عبور کردیم و به هوای گرم رسیدیم، تمام شود.

رییس جمهوری بیان کرد: از همان روزهای اول متخصصین ما اعلام کردند و به مردم گفتند که این ویروس ادامه‌دار است و ممکن است تا آخر سال و حتی تا ماه‌هایی از سال آینده نیز ادامه داشته باشد و پایان این ویروس خیلی برای ما روشن نیست.

وی با اشاره به ماهیت متغیر ویروس کرونا گفت: علائم این بیماری مرتب تغییر می‌کند، یک روز علامت آن تب، یک روز سرفه، یک روز چشایی، یک روز بینایی، یک روز درد عضلانی و بی‌حالی است. دوره ای فقط افراد مسن را درگیر می‌کرد و حالا جوان‌ترها را هم مبتلا می‌کند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: از روز اول به مردم اعلام کردیم که زندگی مردم باید توام با سلامت و پروتکل بهداشتی در چرخش باشد و تمام مراکز تولیدی باید تولید خود را انجام دهند. در همین چارچوب، حتی در ایام تعطیلات عید نیز همه بخش‌های تولیدی فعالیت می‌کردند.

روحانی گفت: در دوره‌ای به جز تمام فروشگاه‌ها و تولیدی‌هایی که در رابطه با مسائل بهداشتی و درمانی فعال بودند، بقیه را تعطیل و اعلام کردیم غیر از اینها مغازه‌ها، بازار و پاساژها تعطیل شوند و مردم حتی اگر می‌خواهند سفر بروند باید کنترل و قرنطینه شوند و بعد حتی سفر را هم مدتی تعطیل کردیم.

رییس جمهوری افزود: در این دوره گشایش‌ها مشروط بر این که همه مردم در زمینه مراعات پروتکل‌های بهداشتی کمک و یاری کنند، آغاز شد و اعلام کردیم هر چه گشایش‌ها اضافه شود باید دقت در اجرای پروتکل‌ها هم به همان نسبت بیشتر شود در غیر این صورت اگر این گشایش ها ایجاد و رعایت پروتکل‌ها کاهش یابد، این ناهمخوانی مجددا ما را دچار مشکل می‌کند و این مشکل هم در قدم اول برای خودِ مردم ایجاد می‌شود و مردم و صدا و سیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کنند.

ابتلا به کرونا نباید ننگ و عار تلقی شود

روحانی با بیان این که «کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند» گفت: طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر مثبت شد از شما خواهش می‌کنم این نتیجه آزمایش را به من بده و به کسی نگو! من خودم اعلام می‌کنم.

رییس جمهوری افزود: کرونا نیز یک بیماری مثل همه بیماری‌ها است و فرد ممکن است به یک دلایلی مبتلا شود و وقتی مبتلا شد باید برای حفظ جان مردم و به عنوان وظیفه‌ای شرعی به اطرافیان، خانواده و به محل کار خود اعلام کند و خودش را ۱۴ یا ۱۵ روز و هر مقدار که لازم است، قرنطینه کند.

وی تصریح کرد: (اعلام ابتلا به بیماری) در جامعه ما از لحاظ فرهنگی به یک معضل تبدیل شده است و فرد بیمار نمی‌گوید من مبتلا هستم. به طور مثال فردی بوده که دقیقا روز قبل از امتحان، متوجه مثبت بودن آزمایش خود شده و گفته اعلام نکنم و بروم امتحان بدهم و یا مورد دیگری که قصد داشته امتحان آموزش رانندگی بدهد، شب قبل ازآن جواب آزمایش وی مثبت شده، گفته که فردا بروم امتحان بدهم بعد اعلام کنم. اینها مواردی است که به طور مشخص به ما گزارش شده است.

روحانی تاکید کرد: باید این فرهنگ را بالا ببریم و هر کس مبتلا شده وظیفه‌اش این است که بگوید و خود را قرنطینه کند.

رییس جمهوری گفت: آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها موظف هستند که اعلام کنند، در غیر این صورت فردی که به ویروس آلوده است، همه را آلوده می‌کند. البته ممکن است فرد مبتلاعلامتی هم نداشته باشد و نداند، لذا اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد: مردم در زمان حضور در جامعه باید فاصله گذاری را رعایت کنند، باید ماسک داشته باشند و باید فاصله ها را مراعات کنیم و با ماسک با افراد مواجه شوند؛ علاوه بر این در اجتماعات بزرگ نروند؛ حضور در اجتماعات بزرگ گرفتاری ایجاد می کند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به گزارش‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بیان کرد: در خوزستان علت اینکه یک مرتبه این بیماری اوج گرفت این بود که در ایام عید فطر طوایف همه دور هم جمع می‌شوند؛ عید امسال هم یک مقدار طولانی شد و مردم آخر هفته را متصل کردند؛ هفته بعد آن هم ارتحال بود و آن را هم متصل کردند.

روحانی با اشاره به گرم شدن هوا در استان‌های جنوبی گفت:‌ وقتی در این مناطق هوا گرم است، مردم ناچار هستند داخل خانه بروند و درها را ببندند، وقتی پنجره باز و هوای آزاد است متفاوت است با جایی که در بسته و فضا کاملا مسدود می‌شود؛ بنابراین اگر آمادگی مردم کاهش پیدا کند، گرفتار این بیماری می‌شویم و همه متضرر می‌شوند.

رییس جمهوری با اشاره به ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مختلف اعضای ستاد مقابله با کرونا و مسئولان مربوطه گفت: کمیته امنیتی- اجتماعی و کمیته بهداشتی ستاد به ادارات دولتی ابلاغ کنند که اگر می‌خواهند به مردم خدمات بدهند و اگر فردی می‌خواهد وارد اداره شود، باید از ماسک استفاده کند و اگر نکرد به او خدمت ندهند؛ یعنی باید ابلاغ شود که خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.

ورود کارمندان بدون ماسک به ادارات ممنوع است

روحانی تصریح کرد: اگر کارمند در اداره‌ای شلوغ بدون ماسک می‌آید، باید غیبت بزنند و او را برگردانند، لااقل نسبت به ادارات دولتی و جاهایی که متعلق به دولت یا شبه دولت است مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها، اینها باید الزام شود و قدم به قدم جلو بیاییم تا خدمات الزامی شود.

رییس جمهوری گفت: نباید اجازه داده شود که در مترو مردم بدون ماسک وارد شوند و ارائه خدمت مترو و اتوبوس منوط به این است که افراد ماسک بزند، و ضابطین قوه قضاییه و همچنین خودِ قوه قضاییه و دادستان‌های محترم کمک کنند تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم؛ جاهایی هم که اتحادیه‌ها و اصناف آنها مسوول هستند؛ آنها اجازه ندهند فردی بدون ماسک در این مراکز حضور داشته باشد.

رییس دولت تدبیر و امید بر لزوم اجرای دستورالعمل اصلی بر اساس فاصله‌گذاری و ماسک زدن و نرفتن به اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی در مکان های سرپوشیده، تاکید کرد و افزود: این موارد در جلسه امروز ستاد هم مورد تاکید قرار گرفت و همه مسوولان بر رعایت آن اصرار و تاکید دارند.

روحانی به تصویب روند محدودیت‌های کرونایی در ستاد اشاره کرد و افزود: آن چه که می‌خواستیم ممنوع کنیم را اعلام می کردیم که مثلا این کار در کشور ممنوع است؛ اما به تدریج به این نتیجه رسیدیم که بعضی چیزها لازم نیست در سطح کشور ممنوع کنیم، برای اینکه این مشکل در یک استان است و ربطی به کشور ندارد.

وی گفت: ممنوعیت‌ها بر اساس قرمز و یا سفید بودن استان‌ها اجرا شد و همان طور که در جلسه هم گفته شد هیچ‌کدام اینها ثابت نیست، استان سفید ممکن است قرمز شود و یا استانی قرمز ممکن است در دوره ای سفید شود. بعد معلوم شد که ما حتی استان‌ها را نباید ملاک قرار دهیم برای اینکه در یک استان ۵ شهرستان درگیر است و بقیه مشکل ندارد که باید برهمان ۵ شهرستانی که درگیر است، متمرکز شویم.

رییس جمهوری افزود: در حال حاضر قاعده این است، مواردی که پیش از این جزو فهرست ۳ و ۴ بود که معمولا مثل رستوران‌ها، همایش، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، مساجد و مصلی‌ها و جاهایی که ستاد استانی اعلام می‌کند و می‌گوید شرایط این ۵ شهرستان قرمز است و کمیته‌های ما موافقت می‌کنند که در جلسه ستادهای کرونا در پنجشنبه تصویب کردیم که هر کجا این چنین بود حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعمال کنند و اگر لازم شد دوباره آخر هفته بررسی کنند و ممنوعیت را هفته دیگر ادامه دهند تا شرایط عادی شود.

وی گفت: اگر رستورانی همه پروتکل‌های بهداشتی را مراعات می‌کند، به آن اجازه داده شود به کار خود برسد و کاری نداریم، اما اگر رستورانی مراعات نمی‌کند، تذکر می‌دهیم، یکبار، دوبار، سه بار و اینجا باید کاری کنیم که یک هفته یا ۱۰ روز ببندیم تا موظف شود.

افزایش خدمات دولت الکترنیک و کاهش سفرهای غیرضروری

روحانی تاکید کرد: باید همه سه گروه خدمت دهنده، خدمت گیرنده و مکان خدمت، بهداشتی باشد و پروتکل‌ها را مراعات کنند. در خدمت دهنده، کاسب یا مسئول رستوران است که باید مراقبت کند و در خدمت گیرنده هم مردم هستند که هر سه باید مراعات کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

رییس جمهوری افزود: البته دولت هم وظایفی دارد که به شدت دنبال می‌کند، دولت بسیاری از کارها را الکترونیک می‌کند و دولت الکترونیک را با سرعت پیش می‌بریم.

روحانی افزود: در مراکز خدماتی باید مراجعه‌ها مردم را کاهش دهیم و از طریق دولت الکترونیک، الگوی جدیدی در خدمت رسانی به مردم ایجاد کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و به این بخش‌ها باید کمک کنیم و همزمان باید مسافرت‌ها به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند.

حساسیت مردم به کرونا نباید کاهش یابد

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در مناطقی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستند برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه می‌توانیم برگردانیم، گفت: حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، مدتی این ویروس مقداری آرام‌تر و یا فعالیت‌ آن کم شده بود و متاسفانه مردم فکر کردند دوره آن تمام شده و خبری نیست و این احساس خطر از بین رفت؛ احساس خطر باید دوباره برگردد و پروتکل‌ها همه باید رعایت شود.

رییس جمهوری گفت: کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی- امنیتی ستاد باید درباره مبتلایانی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری بکنند و طرحی بیاورند که در جلسه تصویب کنیم.

وی تصریح کرد:مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است یعنی فردی که بیماری خود مخفی کرده و به خانواده، دوست، همکار و همه افراد حاضر در خیابان نزدیک می‌شود و با آنها بدون زدن ماسک حرف می‌زند، به حقوقشان تجاوز می‌کند.

روحانی با تاکید بر این که فرد مبتلا به کرونا نباید بیرون بیاید، گفت: البته اگرهم ضرورت داشت باید ماسک بزند، فاصله را مراعات کند و به طرف بگوید به وی نزدیک نشوند.

رییس جمهوری تاکید کرد : این فرهنگ را باید در جامعه جا بیندازیم که افراد مبتلا در اداره، اجتماعات و جاهای مختلف بیماری خود را اعلام کنند و اگر فردی هم فهمید باید اعلام کند تا بتوانیم از مشکل عبور کنیم.

مراکز و ادارات به افراد بدون ماسک خدمات ندهند

روحانی تاکید کرد: اجرای دستورالعمل‌های ستاد نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد در ادارات شاید آسان‌تر است و با یک مصوبه می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و برای ارائه خدمت در مترو و اتوبوس ها نیز وزیر کشور و همه شهرداری‌ها تلاش خود را به کار بگیرند و هر جا الزامی بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده کنند.

رییس جمهوری گفت: از فردا (یکشنبه -۱۵ تیر) هر فردی وقتی که می‌خواهد وارد یک مکان سرپوشیده جمعی شود، پوشیدن ماسک الزامی است و نباید در همه مکان‌هایی که اعلام شد به کسی که دارای ماسک نیست، خدمت داده شود.

روحانی با تشکر از همه محققانی که برای یافتن دارو و یا واکسن این بیماری تلاش و کار می کنند، ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها ادامه یافته و به نتایج مثبت برسد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی