مازندران/ورزشی

فکری و تغییرات مثبت تیم نساجی

شناسه خبر: 82144 سرویس: استانها

تیم فوتبال نساجی مازندران از زمان تغییر سرمربی تا کنون با اعمال برخی تغییرات در تاکتیک بازی و ترمیم نقاط ضعف از سوی کادر فنی جدید، نتایج امیدوارکننده و قابل قبولی در ۶ دیدار رسمی و غیررسمی کسب کرده که نشان دهنده اثرگذاری تغییرات در نیمکت فنی این تیم است.


محمود فکری سرمربی مازندرانی تیم فوتبال نساجی از زمان حضور دوباره‌اش در این باشگاه به عنوان سرمربی تغییرات مثبتی را در این باشگاه به وجود آورده و نساجی را در مسیری با ثبات از نظر فنی قرار داده است.

سرمربی جوان اهل جویبار که فوتبال حرفه‌ای را سال ۱۳۶۹ از نساجی آغاز کرده بود، سرمربیگری در لیگ برتر را نیز با این تیم آغاز کرد و تا کنون توانسته نتایج خوبی را با نساجی در لیگ برتر کسب کند. او چهار سال پیش نیز برای یک دوره کوتاه دو ماهه سرمربی نساجی بحران زده آن روزها شده بود و عملکرد تقریبا مطلوبی در همان مدت کوتاه از خود به جا گذاشت. فکری تا کنون از سه بازی برگزار شده در لیگ برتر با نساجی هفت امتیاز کسب کرده که هر هفت امتیاز نیز از بازی‌های خارج از خانه بود. اما نکته قابل توجه در مورد عملکرد فکری در نساجی، بدون شکست بودن او طی دو دوره سرمربیگری نساجی است.

بازگشت به خانه

فکری سال ۱۳۹۵ نیز چند هفته سرمربیگری نساجی را به عهده داشت و آن زمان نیز در این تیم که آن روزها شرایط مطلوبی نداشت اثربخش ظاهر شد. او از اوایل تیر تا ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ به عنوان سرمربی نساجی روی نیمکت این تیم نشست و در پنج دیدار لیگ دسته یک برای نساجی سرمربیگری کرد که حاصل آن پنج سرمربیگری برای نساجی، یک پیروزی و چهار تساوی بود.

با این که فکری در چند هفته توانسته بود روی نساجی تأثیر مطلوبی بگذارد و این تیم را به ثبات فنی برساند، اما سرمربیگری فکری بر نساجی در آن سال به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای خیلی زود تمام شد. او پس از نساجی به خوزستان رفت و هدایت نفت مسجدسلیمان را بر عهده گرفت و نتایج قابل قبولی هم به دست آورد. حتی با این تیم به لیگ برتر صعود کرد. اما روی نیمکت این تیم در لیگ برتر ننشست.

فکری پس از آن هم موفق شد در تیم‌های لیگ یکی ، نتایج قابل قبولی در سرمربیگری کسب کند ، تا این که پس از اعلام استعفای «رضا مهاجری» از سرمربیگری نساجی در زمستان پارسال، به درخواست کادر مدیریتی نساجی به استان خود بازگشت و یک بار دیگر سرمربی این تیم شد تا نساجی را از شرایط نامناسب در کسب نتیجه نجات دهد. هدفی که تا کنون محقق شده و با توجه به شکل مناسب بازی‌های ارائه شده توسط نساجی به نظر می‌رسد ادامه داشته باشد.

۱۱ بازی بدون شکست

نساجی از زمان حضور فکری روی نیمکت این تیم و تغییر کادر فنی، سه بازی تدارکاتی و سه بازی رسمی برگزار کرده است. دو پیروزی و یک تساوی در بازی‌های رسمی و یک پیروزی و دو تساوی در بازی‌های تدارکاتی حاصل عملکرد فکری در دومین حضورش روی نیمکت نساجی است که عملکرد مطلوبی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر حاصل سرمربیگری فکری در ۶ بازی سه پیروزی و سه تساوی بود. اگر عملکرد فکری در سال ۱۳۹۵ روی نیمکت نساجی را نیز به این دوره از حضور او در نساجی اضافه کنیم، نتیجه‌ای قابل قبول از فکری در نساجی به چشم می‌خورد. او تا کنون در مجموع ۱۱ بازی برای نساجی سرمربیگری کرده که چهار بار تیم‌اش برنده از میدان خارج شده و هفت بار نیز به تساوی رضایت داد.

فکری تا کنون با نساجی تجربه شکست نداشت و نوع بازی نساجی از زمان بازگشت او به این تیم، در کنار نتایجی که کسب شده نشان می‌دهد آمار به دست آمده اتفاقی نیست و می‌تواند ادامه هم داشته باشد.

شروع توفانی

نخستین بازی نساجی با فکری در لیگ نوزدهم هشتم اسفند پارسال در تبریز مقابل ماشین‌سازی برگزار شد که نساجی در یک بازی درخشان و حساب شده حریف تبریزی و میزبان خود را سه بر صفر شکست داد. شیوع کرونا برگزاری دیدار بعدی نساجی در لیگ نوزدهم را مانند همه بازی‌های دیگر حدود چهار ماه به تأخیر انداخت. این تأخیر چند ماهه و تمرین‌ کردن‌های انفرادی سبب شده بود که بسیاری از هواداران بیشترین انتظارشان از نساجی در بازی با یکی از مدعیان لیگ، یعنی تراکتورسازی تبریز که نساجی را در دیدار رفت چهار بر صفر شکست داده بود، کسب یک تساوی باشد.


اما نساجیِ فکری در این دیدار هم عملکرد قابل قبول و فراتر از انتظاری داشت و با یک گل زودهنگام و کنترل ماهرانه بازی و دفاع خوب از دروازه توسط خط دفاع و دروازه‌بان، سه امتیاز دیگر را از تبریز کسب کرد تا هم انتقام شکست نیم‌فصل اول را بگیرد و هم اثبات کند که پیروزی پر گل مقابل ماشین‌سازی اتفاقی نبود. بلکه تاکتیک‌های فکری مسبب کسب آن نتیجه بودند.

عملکرد خوب دفاعی

یکی از تغییرات محسوس ایجاد شده در نساجی از زمان حضور فکری، بهبود عملکرد خط دفاعی نساجی است. در سه بازی لیگ برتر که تا کنون نساجی با فکری برگزار کرده، دو کلین‌شیت ثبت شده و در بازی با نفت مسجد سلیمان روی یک لحظه غفلت خط دفاع، یک گل وارد دروازه نساجی شد. نساجی تا پایان هفته بیستم ۲۷ گل دریافت کرده بود که میانگین ۱.۳۵ گل خورده در هر بازی را برای این تیم ثبت کرد. اما در سه بازی اخیر فقط یک گل دریافت کرده است؛ یعنی میانگین ۰.۳۳ گل در هر بازی که عملکرد مطلوبی برای خط دفاع محسوب می‌شود. فکری با اعمال برخی تغییرات در ترکیب تیم و جابه‌جایی پست بازیکنان، توانست مهم‌ترین ضعف نساجی از ابتدای لیگ نوزدهم تا هفته بیستم را برطرف کند.

نساجیِ مهاجری در عین حال که بازی‌های خوبی ارائه می‌کرد و عمدتا عملکرد فنی مطلوبی داشت، در گلزنی و حفظ نتیجه معمولا با مشکل مواجه بود. اما به نظر می‌رسد این مشکلات و ضعف‌ها از زمان حضور فکری و دستیارانش در نساجی تا حد زیادی برطرف شده‌اند. چرا که شاگردانش در یک بازی سه گل به میزبان زدند و توانستند از نتیجه تا پایان بازی دفاع کنند، در بازی دوم حدود ۹۰ دقیقه از گل زودهنگام خود دفاع کردند و پیروز از میدان خارج شدند و در بازی سوم هم پس از دریافت گل، به بازی برگشتند و علاوه بر زدن گل مساوی، تا آخرین دقایق بازی شانس پیروز شدن را هم داشتند.

تیم فکری در بازی‌های تدارکاتی نیز عملکرد دفاعی مطلوبی داشت. مجموع این عملکرد فکری در نساجی طی دو دوره نشان می‌دهد که تغییر ایجاد شده در نساجی که اتفاقا با درخواست خود مهاجری و به گفته او برای بهتر شدن وضعیت نساجی گرفته شد، تغییری مثبت و به جا بود.

حفظ آرامش در اردوی نساجی

با این که تعطیلات اجباری کرونایی مسابقات را به تعویق ‌انداخت و برنامه‌ریزی‌های فکری برای آماده‌سازی تیم را با مشکل مواجه ‌کرد و یکی از حریفان نیز در آخرین ساعات پیش از بازی حاضر به حضور در مسابقه نشد، اما عملکرد این تیم نسبت به بسیاری از تیم‌های لیگ برتری قابل قبول‌تر و برجسته‌تر است.

شاید اگر تابستان ۱۳۹۵ نیز حاشیه‌ها باعث خروج زودهنگام فکری از نساجی نمی‌شدند، این تیم با فکری زودتر به لیگ برتر می‌رسید. چرا که عملکرد فکری پس از خروج از نساجی کماکان رو به رشد و مطلوب بود و موفق به کسب عنوان بهترین سرمربی لیگ آزادگان نیز شد.

حالا نیز رضایت مدیران باشگاه، هواداران و بازیکنان تیم از کادر فنی و به ویژه سرمربیگری به دلیل کسب نتایج خوب در بازی‌های انجام شده مشهود است. از آرامش ایجاد شده در نساجی باید با پیشگیری از ورود حاشیه‌ها به باشگاه محافظت شود.

تیم فوتبال نساجی مازندران در حال حاضر از ۲۳ بازی ۲۷ امتیاز کسب کرده و در رتبه نهم جدول رده‌بندی قرار دارد. این تیم در هفته بیست‌وپنجم رقابت‌ها باید جمعه این هفته -۲۷ تیر- از نفت مسجد سلیمان میزبانی کند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی