براساس آمارهای منتشر شده، بخش کشاورزی در حوزه اقتصاد بیشترین پیشرفت را طی 40 سال بعد از انقلاب داشته به گونه‌ای که صادرات محصولات این بخش تا پیش از انقلاب 285 میلیون دلار بود و اکنون با 102 درصد رشد، به 577 میلیون دلار رسیده است.

رشد ۱۰۲ درصدی صادرات کشاورزی طی۴۰ سال

شناسه خبر: 8244 سرویس: اقتصادی

از جداول آماری سازمان برنامه و بودجه، بخش کشاورزی از استراتژیک‌ترین بخش‌های اقتصاد است و افزایش محصولات در این حوزه از مهم‌ترین عوامل تامین و بهبود امنیت غذایی به شمار می‌رود. کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد که با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی، حجم تولیدات بخش کشاورزی در سال ۱۳۵۷ نزدیک ۲۶ میلیون تن بود که با ۹۶ میلیون تن رشد به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.


میزان تولید گندم پیش از پیروزی انقلاب (سال ۱۳۵۶) چهار میلیون تن بود که اکنون در تولید آن به خودکفایی رسیدیم به گونه‌ای که سال گذشته میزان تولید به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ تن رسید.
مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که تولید گندم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی ۴۰ سال گذشته ۲٫۵ برابر رشد داشته است.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی در تشریح دستاوردهای انقلاب گفت: اکنون میزان ذخایر استراتژیک گندم برای ۳۰۰ روز کافی است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، اکنون ارزش تولیدات دامی کشور پس از چهار دهه به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسیده که بی‌سابقه بوده است.
علیرضا رفیعی پور یکی از دستاوردهای انقلاب را دستیابی به خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی در تولید محصولات دام، طیور و آبزیان دانست و گفت: از چهار دهه پیش تاکنون با جوجه‌ریزی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی، تولید گوشت مرغ کشور به بیش از دو میلیون تن و با جوجه‌ریزی ۸۷ میلیون تن جوجه یک روزه تخمگذار، میزان تولید تخم مرغ به ۹۰۰ هزار تن در سال رسیده است به طوری که ایران در بین ۱۰ کشور دنیا رتبه نخست تولید تخم مرغ و آبزیان را دارد.
برابر آمار اعلامی سازمان برنامه و بودجه، در سال ۱۳۵۶ تولید گوشت مرغ ۱۶۳ هزار تن بود و این رقم در سال گذشته به دو میلیون و ۲۳۶ هزار تن رسیده است. به عبارتی در ۴۰ سال گذشته ۱۲۷ درصد رشد داشت.

گلخانه‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی بخش کشاورزی ایران مطرح هستند. سطح گلخانه‌های کشور در سال ۱۳۵۶ به ۵۰۰ هکتار می‌رسید که این میزان در سال گذشته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ۴۰ سال گذشته به ۱۵ هزار هکتار رسیده است و طبق برنامه‌ریزی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار هکتار برسد.
همچنین پارسال سه هزار هکتار زمین در شهرک‌های کشاورزی با هدف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و طیور به سرمایه‌گذاران واگذار شد که نسبت به آغاز دولت یازدهم (سال ۱۳۹۲)، رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.

آبیاری‌ نوین به معنای آب‌رسانی به کشتزار و باغ با تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است. بازده آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره ‌ای تا ۹۵ درصد است. به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا ۲۰ درصد و آبیاری قطره ای فقط تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می‌‌شود و این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با لحاظ همه روش‌های صرفه‌جویی، بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است.
بر پایه آمار اعلام سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۵۶، ۳۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار بودند.
با توجه به اینکه سالیانه ۱۸٫۵ میلیون هکتار خاک کشور در چرخه تولید قرار دارد، که از این میزان بیش از ۶ میلیون هکتار مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است. پس از انقلاب سیستم‌های آبیاری تحت فشار ۳۸۶ درصد رشد داشته است. به عبارتی سال گذشته سیستم‌های آبیاری تحت فشار به ۱۸۰ هزار هکتار رسید.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی