مازندران/ورزشی

استقلال-نساجی؛ دوئل استقلالی‌ها در بازی خانوادگی

شناسه خبر: 83218 سرویس: استانها

تیم فوتبال نساجی مازندران امشب در دیداری خارج از خانه باید در شرایطی مقابل آبی‌پوشان پایتخت قرار خواهد گرفت که استقلالی‌ترین کادر فنی لیگ نوزدهم را در اختیار دارد و سرمربیان دو تیم هر دو از کاپیتان‌های سابق و چهره های محبوب استقلال هستند.


ساعت ۲۱ امشب ورزشگاه آزادی تهران مانند همه ورزشگاه‌های کشور طی هفته‌های اخیر، در غیاب تماشاگران محل برگزاری دیداری جذاب بین استقلال تهران و نساجی مازندران است. مسابقه‌ای که از چند زاویه جنبه‌ای حیثیتی برای کادر فنی دو تیم، برخی بازیکنان و به ویژه تیم نساجی دارد.

شاگردان «محمود فکری» در نساجی از ۲۴ بازی ۲۸ امتیاز کسب کرده‌اند و با فاصله پنج امتیازی نسبت به تیم هشتم جدول یعنی نفت مسجد سلیمان، در رتبه نهم جدول قرار دارند. خیال نساجی‌چی‌ها از بقا در لیگ برتر تقریبا راحت شده و هر چند که روی کاغذ هنوز احتمال سقوط‌شان وجود دارد، اما منطقه فوتبال و محاسبات جدولی نشان می‌دهند که نساجی به لطف ۸ امتیاز کسب شده در چهار بازی اخیر خود با سرمربیگری فکری از محدوده خطر دور شده و حالا باید برای بهتر شدن جایگاه خود در جدول تلاش کند.

حساسیت جدولی

دیدار امشب نساجی مقابل استقلال تهران که طی هفته‌های چند نتیجه ضعیف هم کسب کرده بود و حاشیه‌های کرونایی هم داشت، علاوه بر این که برای استقلالی‌ها فرصت نزدیک‌تر شدن به عنوان نایب‌قهرمانی و باقی ماندن در کورس به دست آوردن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود، برای نساجی هم فرصت حفظ فاصله با تیم‌های پایین‌تر از خودش است.

البته نساجی ۲۸ امتیازی با یک بازی کمتر از ماشین‌سازی ۲۷ امتیازی و ذوب‌آهن ۲۵ امتیازی بالاتر از آن‌ها قرار دارد و از این بابت تا حدودی خیال فکری و یارانش راحت است. اما طبیعی است که نساجی‌چی‌ها دست‌کم به یک امتیاز دیدار این هفته مقابل استقلال و هفته بیست‌وهفتم مقابل پرسپولیس فکر کنند و یک بازی کمتر داشتن بهانه‌ای برای آسودگی کامل آن‌ها نباشد.

ضمن این که نساجی در صورت شکست نخوردن در بازی امشب به روند شکست‌ناپذیری‌اش با محمود فکری ادامه خواهد داد تا این سرمربی مازندرانی در دو دوره سرمربیگری برای نساجی همچنان بدون شکست بماند و سیزدهمین سرمربیگری خود برای نساجی را هم بدون شکست پشت سر بگذارد.

آزمون خط دفاع فکری مقابل توپخانه استقلال

استقلال تهران با ۴۳ گل زده قوی‌ترین خط حمله لیگ برتر را دارد. در مقابل هم خط دفاع نساجی با ۲۸ گل خورده همراه با صنعت نفت آبادان ششمین خط دفاع ضعیف لیگ برتر است. البته صنعت نفت آبادان یک بازی بیشتر از نساجی انجام داده است. اما نکته قابل توجه در مورد خط دفاع نساجی عملکرد مطلوب آن طی بازی‌های اخیر است.

دفاع نساجی در چهار بازی با سرمربیگری «محمود فکری» و یک بازی پیش از آن فقط یک گل دریافت کرده است. به عبارتی دیگر دروازه نساجی در پنج بازی اخیر فقط یک بار آن هم با ارسال از یک ضربه کاشته پشت محوطه جریمه باز شد. با این حساب دیدار امشب می‌تواند مهم‌ترین آزمون شاگردان فکری در عملکرد دفاعی باشد که اگر از این آزمون به خوبی بیرون بیایند، می‌توانند یک امتیاز ارزشمند را به اندوخته‌های خود اضافه کنند و با خیالی راحت‌تر به مصاف با پرسپولیس صدرنشین بروند.

انگیزه‌های حقیقی

علاوه بر خط دفاع نساجی که عملکردی مطلب در بازی‌های اخیر داشت، سنگربان پرسپولیسی این تیم نیز در بازی‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. علیرضا حقیقی که این روزها با جدایی بیرانوند از پرسپولیس، گمانه‌زنی‌های احتمال حضور او در دروازه سرخپوشان تهران مطرح می‌شود، در این فصل موفق به ثبت هشت کلین‌شیت برای نساجی شد و انگیزه زیادی برای ثبت نهمین کلین‌شیت خود مقابل رقیب سنتی سرخپوشان پایتخت دارد.

حقیقی که زمانی با لباس پرسپولیس مقابل آبی‌ها قرار گرفته بود و موفق به ثبت کلین‌شیت نشد، امشب فرصت خوبی برای ثبت یک کلین‌شیت مقابل استقلال دارد. نکته قابل توجه برای حقیقی در بازی امشب تقابل او با فرهاد مجیدی هم هست. حقیقی و مجیدی در دو شهرآورد پیاپی ۶۹ و ۷۰ که در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ برگزار شده بود مقابل هم قرار گرفته بودند که مجیدی در هر دو دیدار موفق شد دروازه حقیقی را باز کند. حالا سنگرپوش پرسپولیسی نساجی‌چی‌ها این فرصت را دارد که مجیدی را به عنوان سرمربی استقلال ناکام بگذارد.

حقیقی نیم‌فصل اول هم در بازی خانگی نساجی دو گل از بازیکنان استقلال دریافت کرد. اما حقیقیِ این روزها به نظر آماده‌تر از حقیقیِ نیم‌فصل نخست است. او انگیزه زیادی برای خود نشان دادن در بازی امشب و اثبات توانمندی‌هایش به سرمربیان باشگاه‌های مطرح و همچنین سرمربی تیم ملی دارد. حقیقی اگر امشب هم موفق به کلین‌شیت شود هم تعداد کلین‌شیت‌های خود در این فصل را به ۹ می‌رساند و هم نساجی دست‌کم یک امتیاز از تهران دشت می‌کند.

در بین نساجی‌چی‌ها حسین ماهینی هم سابقه بازی و کاپیتانی پرسپولیس و تقابل با استقلال در لباس سرخپوشان تهران را دارد و پس از دو بازی غیبت به دلیل مصدومیت، حالا آماده مسابقه است و انگیزه زیادی هم برای مقابله با رقیب سنتی تیم سابق خود دارد.


تقابل تاکتیکی چهره‌های محبوب استقلال

صرف‌نظر از همه این مسائل، آن چه که دیدار امشب را برای بسیاری از فوتبالی‌ها جذاب می‌کند، تقابل استقلالی‌های باسابقه روی نیمکت‌های دو تیم است. فرهاد مجیدی، که استقلالی‌ها از او به عنوان محبوب‌ترین چهره باشگاه یاد می‌کنند روی نیمکت استقلال تهران باید مقابل تیمی قرار بگیرد که متعلق به شهر پدری‌اش یعنی قائمشهر است و سرمربیگری‌اش را همبازی سابق‌اش در استقلال به عهده دارد.

فکری و مجیدی هر دو زمانی در استقلال بازوبند کاپیتانی را به بازو می‌بستند و چهره‌های محبوب آبی‌ها محسوب می‌شوند. محمود فکری که سال‌ها به طور مستمر با لباس استقلال رد مسابقات حاضر شده بود، امشب باید به عنوان سرمربی تیم استان خودش برای نخستین بار مقابل تیم سابقش قرار بگیرد.

از طرفی روی نیمکت نساجی چند چهره استقلالی دیگر نیز حضور دارند. حنیف عمران‌زاده مدافع مازندرانی سابق استقلال که اهل شهرستان نور است به عنوان یکی از دستیاران فکری در کادر فنی تیم استان خودش حضور دارد. سیروس دین‌محمدی دیگر بازیکن قدیمی استقلال است که در کادر فنی نساجی حضور دارد و به فکری در هدایت نماینده مازندران مشورت می‌دهد.

اما شاخص‌ترین چهره آبی‌ها روی نیمکت نساجی، عبدالصمد مرفاوی سرمربی سابق استقلال است که پس از حضور محمود فکری در این تیم به درخواست فکری به عنوان مدیر فنی تیم نساجی را همراهی می‌کند. این کادر فنی استقلالیِ نساجی حالا قرار است در مقابل تیمی قرار بگیرد که هر کدام‌شان سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند و دویده‌اند. به دلیل همین تقابل در برخی رسانه‌ها از دیدار امشب استقلال و نساجی به عنوان دوئل استقلالی‌ها یاد شده است. اما سرمربی نساجی این بازی را یک دیدار خانوادگی عنوان کرده و معتقد است که هر نتیجه‌ای در این بازی رقم بخورد برنده است.

به دنبال طلسم‌شکنی

نساجی برای شکست نخوردن در بازی امشب انگیزه‌های دیگری هم دارد. دیدار نیم‌فصل نخست دو تیم در قائمشهر با نتیجه ۲ بر یک به سود آبی‌ها پایان یافت و نساجی‌چی‌ها شاید در بخشی از ذهن‌شان به انتقام بابت آن شکست خانگی هم فکر می‌کنند. آن‌ها در تبریز موفق شدند انتقام شکست خانگی از تراکتورسازی را بگیرند و این تیم را با یک گل زودهنگام در تبریز شکست دهند و حالا هواداران نساجی و البته نساجی‌چی‌هایی که هوادار پرسپولیس هم هستند بدشان نمی‌آید همان اتفاق برای استقلال در تهران رقم بخورد.

انگیزه دیگر نساجی‌چی‌ها برای شکست دادن استقلال، شکستن طلسم ۲۲ ساله پیروز نشدن مقابل استقلال است. تاریخچه بازی‌های رو در روی دو تیم حکایت از سنگینی کفه ترازو به سود استقلالی‌ها دارد. آبی‌ها و نساجی‌چی‌ها تا کنون ۱۳ بار مقابل هم قرار گرفتند که ۶ بار استقلال به برتری رسید، پنج بازی مساوی شد و دو بار هم نساجی از سد استقلال گذشت که هر دو برد نساجی پرگل بود. یک بار در دهه ۶۰ نساجی موفق شد در دیداری دوستانه استقلال را ۵ بر یک شکست دهد و دومین پیروزی نساجی هم سال ۱۳۷۸ و باز هم در دیداری دوستانه با نتیجه ۴ بر ۲ به سود نساجی رقم خورد.

اگر نساجی موفق به شکست استقلال در این بازی شود، پس از ۲۲ سال با سرمربیگری و کادر فنی کاملا استقلالی توانسته این طلسم‌شکنی را انجام دهد و طلسم نساجی مقابل آبی‌ها به دست خود آبی‌ها شکسته خواهد شد.

تاکتیک‌های محبوب فکری

محمود فکری از زمان حضورش در نساجی روی ترمیم ضعف خط دفاع تیم متمرکز شد و تا حد زیادی هم موفق عمل کرد و به نتیجه دلخواه رسید. او برای بازی امشب با توجه به توان تیمی و تاکتیکی حریف احتمالا به سمت بازی مالکانه روی می‌آورد و با نزدیک کردن خط هافبک به خط دفاع سعی می‌کند که ابتکار عمل را از استقلالی‌ها بگیرد. در بازی‌های اخیر بارها دیده شد که نساجی روی سرعت بازیکنان سرعتی خود مانند شجاعی، دهقان و زامهران و بازی‌سازی نظری برای استفاده از کانال‌های کناری برنامه‌ریزی کرده و این تاکتیک احتمالا در بازی پیش رو نیز مورد توجه فکری قرار خواهد داشت.

ایجاد مثلث‌های سرعتی برای تغییر سریع موقعیت بازی در میانه میدان با نزدیک کردن نظری به بازیکنانی مانند معصومی و آشوری نیز از دیگر تاکتیک‌هایی بوده که فکری در بازی‌های اخیر از آن بهره گرفته و توانسته خط دفاع تیم‌های حریف را آزار دهد و موقعیت‌های گل نیز ایجاد کند.

دیدار امشب استقلال تهران و نساجی مازندران را رضا کرمانشاهی قضاوت خواهد کرد و محمدرضا ابوالفضلی و عسگر محمدی کمک‌های او در داوری این دیدار هستند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی