مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

جزئیات استخدام زنان در سازمان آتش نشانی

شناسه خبر: 86626 سرویس: کسب و کار

استخدام آتش نشانی از طریق آزمون می باشد و آخرین آزمون برگزار شده ۱۸ مرداد سال ۹۸ بوده است.


پس از آن که سازمان آتش‌نشانی به شکل امروزی در دنیا تاسیس شد، کم کم پای بانوان به این سازمان نیز باز شد و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، بانوان در کنار آتش نشانان مرد به عملیات‌های مختلف می‌پردازند.
از آنجایی که ۵۰ درصد جمعیت کلانشهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند، استخدام آتش‌نشان زن در برخی حوادث که زنان در آن درگیر هستند باید در اولویت مدیریت شهری باشد.
سابقه به کارگیری نیروهای آتش‌نشان بانو در استان‌های همدان و کرج و نقاط قوت و ضعف را بررسی و از تجربیات آنها استفاده کرده‌ایم تا در این مسیر با مشکل مواجه نشویم. فعالیت سازمان آتش نشانی امدادرسانی و پیشگیری است، اگر اعضاء یک خانواده در حین استراحت یا هنگام استحمام دچار حادثه شود و کسی از محارم فرد حادثه دیده در محل حضور نداشته باشد، قطعاً نیروهای قسم خورده سازمان آتش نشانی نسبت به جان، مال و ناموس مردم حساسیت لازم را دارند، اما آیا این حساسیت در بین مردم هم به همین صورت است؟ به همین سبب بیشتر به مشکلاتی که در پساحادثه وجود دارد، اندیشیده و نیاز به نیروهای آتش‌نشان بانو را به لحاظ شرعی، انسانی و روانی به خوبی احساس می‌کنیم.
طبق صحبت های پیروز حناچی شهردار تهران، برای جذب نیروی جدید آتش نشان، آموزش تعداد معدودی از آتش نشان زن در دستور کار قرار گرفته و اخذ مجوز استخدام جدید پیگیری شده است.
چون آتش نشانی جز مشاغل سخت محسوب می‌شود، سال‌های خدمت آتش نشانان کمتر از کارکنان عادی است و به طور مرتب این ورودی را در آتش نشانی باید داشته باشیم، تا نیروهای جدید وارد شوند و آموزش ببینند.
«مهدی داوری» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره استخدام آتش‌نشان زن در سازمان آتش‌نشانی گفت: در این طرح قرار است، زنان به عنوان آتش‌نشان حرفه‌ای وارد سازمان شوند و مانند آتش‌نشانان مرد که مراحل گزینشی را طی کرده و سپس آموزش‌های حرفه‌ای را می‌بینند، همین اتفاق نیز قرار است برای زنان نیز بیفتد.
اگر بخواهیم در هر کدام از ایستگاه‌های آتش نشانی، تعدادی بانوان آتش نشان مستقر کنیم، با توجه به اینکه اکثر نیروهای سازمان مرد هستند، باید برخی زیرساخت‌ها از جمله خوابگاه، سرویس‌های بهداشتی، موضوعات رفاهی، باشگاه‌ها، غذاخوری، نمازخانه و سایر امکانات لازم آماده شود.
شرایط استخدام
استخدام آتش نشانی از طریق آزمون می باشد و آخرین آزمون برگزار شده ۱۸ مرداد سال ۹۸ بوده است.
داشتن تابعيت ايران
دارا بودن مدرك تحصيلي طبق شرايط احراز رشته هاي شغلي مندرج در آگهي استخدامي

عدم اعتياد به مواد مخدر و دخاني
نداشتن سابقه محكوميت جزايي مؤثر
نداشتن ممنوعيت استخدام در دستگاههاي اجرايي به موجب آراء مراجع قانوني
داشتن سلامت جسماني و توانايي براي انجام كاري كه در آن شغل استخدام ميشود(طبق تأئيد مراجع پزشكي)
اعتقاد به دين مبين اسلام و يا يكي از اديان شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
التزام به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
به استناد قانون ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان، داوطلبان استخدام نبايد جزء نيروهاي بازخريد خدمت يا بازنشسته باشند.
چه تعداد نیروی آتش نشان زن جذب می‌شوند؟
هنوز تعداد آن مشخص نشده، اما قرار است با یک تعداد محدود یک واحد عملیاتی برای آتش‌نشانان زن ایجاد شود. با شروع این واحد عملیاتی این طرح را مورد ارزیابی قرار داده تا بتوان مشکلات آن را برطرف کرده و تعداد آتش‌نشانان زن را نیز افزایش داد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی