بازگشت تحریم‌ها/ پمپئو به‌دنبال چیست؟

شناسه خبر: 86649 سرویس: اقتصادی

فاکس نیوز از جمله طرفداران جمهوری خواهان و دولت ترامپ است و همیشه از سیاست‌های او حمایت می‌کرده است اما به نظر می‌رسد حتی این شبکه نیز به تلاش‎‌های رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه ضد ایرانی‌اش امیدی ندارد.


مساله مکانیسم ماشه و امکان فعال سازیش در این چند روز بسیار پر سر و صدا بوده است. در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی و نیز روسیه و چین تاکید کرده اند که بدون تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا قادر نیست که این مکانیسم را فعال کند اما مایک پومپئو در توییتی تاکید کرد که آمریکا به تنهایی می‌تواند تحریم‌های بین المللی را علیه ایران فعال کند.

پمپئو چند روز پیش، مدعی شد که اگر تا چند ماه آینده تکلیف مساله هسته ای ایران مشخص نشود تحریم‌ها به صورت خودکار باز می‌گردند. مایک پومپئو در پیام توییتری نوشت: "هفته پیش پس از شکست شورای امنیت در ماموریت خود در حفظ صلح و امنیت، آمریکا فرآیند بازگشت 30 روزه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. "

به نوشته پومپئو، این تحریم‌ها در نیمه شب 20 سپتامبر (30 شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

پومپئو همچنین در توییت دیگری نوشت: "اگر هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در ادامه کاهش تحریم‌های ایران ارائه دهد، ایالت متحده با آن مخالفت خواهد کرد. "

وزیر خارجه آمریکا افزود: "در صورت ارائه نشدن هیچ قطعنامه‌ای، تحریم‌های ایران در تاریخ 20 سپتامبر بازگردانده خواهند شد. این نحوه عملکرد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است."

مخالفت نمایندگان اروپا و روسیه و چین با ادعای پومپئو

بعد از توییت پومپئو، بسیاری از سران کشورهای مختلف به مخالفت پرداختند و ادعای وزیر امور خارجه آمریکا را واهی دانستند. نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت همه اینها دروغ است.

جانگ جونگ افزود: "آمریکا ادعا کرد قطعنامه تداوم لغو تحریم‌ها مطرح شود یا نشود، تحریم‌های ایران باز خواهند گشت. همه اینها دروغ است، آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و برای استناد به مکانیسم ماشه، مشروعیت ندارد. 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است."

به جز نماینده چین، نمایندگان کشورهای اروپایی هم به مخالفت با ادعای وزیر امور خارجه آمریکا پرداختند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که کمیسیون مشترک برجام را نیز هماهنگ می‌کند، در واکنش به این اظهارات پومپئو تکرار کرد که از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018 "نمی‌توان به‌عنوان کشوری که در برجام شرکت ندارد تحریم‌های احتمالی پیش‌بینی‌شده در قطعنامه را در نظر گرفت."


همچنین، مقامات روسیه نیز به مخالفت با این طرح پومپئو پرداختند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتر از اصرار آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و نوشت: "اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش‌های آمریکا برای راه‌اندازی سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را بدون اثر دانستند. اما ایالات متحده، به جای عقب‌نشینی قصد دارد کار را ادامه دهد که این به ایجاد کشمکش بی‌سابقه در شورای امنیت منجر می‌شود."

بدبینی شبکه مورد علاقه ترامپ به فعالیت ضد ایرانی آمریکا

کته جالب در مورد ادعای پومپئو اما واکنش شبکه خبری "فاکس نیوز" بوده است. فاکس نیوز از جمله طرفداران جمهوری خواهان و دولت ترامپ است و همیشه از سیاست‌های او حمایت می‌کرده است اما به نظر می‌رسد حتی این شبکه نیز به تلاش‎‌های رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه اش ضد ایران امیدی ندارد.

فاکس نیوز در گزارش خود در رابطه با مکانیسم ماشه و بقای برجام تاکید دارد که تقریبا تمام دولت‌های مهم اروپایی و ایضا روسیه و چین مخالف ادعای پومپئو هستند. تقریبا همه متخصصین حقوق بین المللل شرط اعمال مکانیسم ماشه را حضور در برجام می‌دانند. این در حالی است که آمریکا در برجام حضور ندارد و در سال 2018 از آن بیرون رفت. در مقابل، مقامات آمریکا مدعی هستند شرط اقدام در مورد مکانیسم ماشه حضور در شورای امنیت است نه برجام. این چیزی است که از توییت‌های اخیر مایک پومپئو نیز قابل برداشت است.

با این حال، فاکس نیوز معتقد است وضع دولت ترامپ در این جنگ حقوقی خوب نیست. این امر از تلاش یک ماه گذشته آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی مشخص می‌شود. در آن زمان (حتی اگر چین و روسیه هم رای منفی نمی‌دانند) باز این طرح رای نمی‌آورد چرا که از 15 عضو اصلی، 11 عضو حاضر به رای گیری به این طرح و تایید آن نشدند.

طبق ادعای فاکس نیوز، تصویب این طرح برای آمریکا بسیار مهم بود؛ چرا که سعی داشت از طریق آن، تعامل نظامی و استراتژیک ایران با سوریه و ونزوئلا را محدود نماید اما جز یک کشور هیچ کشور دیگری به آن رای مثبت نداد.

مطلب دیگری که فاکس نیوز بر آن تاکید دارد این است که ایران در این مدت تعامل بسیار زیادی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و اجازه دسترسی به دو سایتی را هم که آژانس روی آنها حساس شده بود، به ماموران و نمایندگان این نهاد داده است. این اتفاق باعث کاهش تنش بین ایران و آژانس شد و در نتیجه تنها گذرگاهی هم که آمریکا می‌توانست از طریق آن نفوذ نموده و به جذب سازمان ملل به سمت خودش امیدوار باشد، بسته شد.

منبع: خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی