نگاه رسانه‌های جهان به سخنرانی روحانی در سازمان ملل

شناسه خبر: 86770 سرویس: سیاسی

سخنرانی روز گذشته دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای داشت.


خبرگزاری رویترز در گزارشی با این عنوان که" رئیس‌جمهوری ایران گفت آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را" تصریح کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به صورت ویدئوکنفرانس اعلام کرد: ایران ابزار چانه زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

رویترز عنوان کرده، این اظهارات حسن روحانی در حالی مطرح شده است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا از سال ۲۰۱۸میلادی و به دنبال خروج یک جانبه واشنگتن از برجام تشدید شده است.

رویترز در ادامه تصریح کرد: رییس جمهوری ایران در این سخنرانی ضمن اشاره به مخالفت اعضای شورای امنیت با طرح ضد ایرانی اخیر آمریکا، آن را یک پیروزی نه برای ایران، که برای دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی خواند که باعث شده رژیم مدعی هژمونی در چنین انزوای خودساخته‌ای فرو رود.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش با این عنوان که "هر رئیس‌جمهوری که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری و درخواست‌های ملت بزرگ ایران خواهد شد" نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز سه شنبه طی سخنرانی برای مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آتی آمریکا باید درخواست‌های تهران را بپذیرد.

در این گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: حسن روحانی گفت که زمان آن فرا رسدیه که دنیا امروز به زورگویی و قلدرمآبی "نه" بگوید. دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن تر و قانون مدارتر هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز طی گزارشی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری برای مجمع عمومی سازمان ملل گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را و همچنین گفت که زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

شبکه الجزیره نیز در گزارشی عنوان کرد که رئیس‌جمهوری ایران طی سخنرانی‌اش خطاب به اعضای مجمع عمومی سازمان مل فشارها و سیاستهای آمریکا را محکوم کرد و گفت که ایران در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد.

تارنمای صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل" و روزنامه "هاآرتص" نیز بخش‌هایی از سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را پوشش دادند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب نماینده کشور دوست و برادر ترکیه به ریاست هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد تبریک گفته و برای وی، دبیرکل و همه همکارانتان که در مسیر تحقق اهداف ملل متحد، تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق کرد.

روحانی با اشاره به شیوع کرونا در جهان اظهار داشت: جهان، غافل از دو نعمت‌ بزرگ سلامت و امنیت، ناگهان با بانگ بیدارباش کووید ۱۹ مواجه شد. کرونا با همه کوچکی خود، چنان مدیریتِ جهانی و حکمرانی داخلی کشورها را به چالش کشید که مهمترین تجمع جهانی هم به ناچار به صورت مجازی برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: کرونا امروز، به علت رشد علم و تکنولوژی و رسانه، به"درد مشترک" انسان بدل شده است. این درد مشترک، نشان داد که به رغم همه پیشرفت‌ها، هنوز علم بشر در برابر جهل او ناچیز است.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی