فروشندگان سهام عدالت همچنان چشم انتظار سود

شناسه خبر: 86780 سرویس: اقتصادی

معضل تکراری عدم واریز سود حاصل از فروش بخشی از سهام عدالت سهامداران همچنان ادامه دارد و این موضوع منجر به نارضایتی تعداد زیادی از افراد شده است.


حدود ۶ ماه از آزادسازی ، چهار ماه از فراهم شدن امکان فروش ۳۰ درصد این سهام و یک ماه از امکان فروش ۶۰ درصد آن برای مشمولانی که را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، گذشته است.

در این اوضاع نابسامان اقتصادی، مردم به قصد مرهم بر یک زخم سهام عدالت خود را فروخته اند اما گویا خود زخمی بزرگ تر شده است!

مردم از واریز پول فروش سهام عدالت شاکی هستند تا جایی اگر در بین همین مردم باشید متوجه می شوید که سهام عدالت به سهام بی عدالتی معروف است.

حدود دو ماه است که مردم در بین نهادها و سازمان‌های متولی برای واریز پول سهام عدالت می چرخند. به بانک ها مراجعه می کنند اما جوابی دریافت نمی کنند. با ستاد سهام عدالت تماس می گیرند, بی جواب می مانند و به آن ها گفته می شود با تماس بگیرید. اما در سازمان خصوصی سازی هم کسی پاسخگوی مشکل نیست.

چرا مسئولان ما را از خودشان نمی دانند؟

یکی از فروشندگان سهام عدالت می گوید: خرداد ماه بود که ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را فروختم اما هنوز که هنوز است هیچ پولی دریافت نکرده ام!

وی ادامه داد: در این وضعیت, با چند فرزند و اجاره خانه حتما نیاز داشتم که سهام را بفروشم, پس چرا پولی نگرفتم؟ در این خصوص بارها به بانک مراجعه کردم اما مسئولان حاضر در بانک می گویند که این مساله هیچ ارتباطی به ما ندارد و اطلاعاتی نسبت به این موضوع نداریم.

برخورد قاطع با بانک هایی که پاسخ فروشندگان سهام عدالت را نمی دهند

حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: بانک‌ها و کارگزاران باید به سه پرسش سهام داران مبنی بر اینکه آیا سفارش فروش اجرا شده و سهام مشمول به فروش رفته است یا نه؟ ۲-در صورت فروش چه سهامی و به چه میزان و به چه قیمتی فروخته شده است؟ و۳- در صورت عدم فروش مشکل چیست؟ پاسخ دهند.

فهیمی با اشاره به اینکه اگر بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری پاسخگوی سهام‌داران عدالت نباشند با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود, گفت: اولویت نخست شرکت سپرده گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری‌ها در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سوء استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوری که هیچ فردی غیر از خود سهام‌دار، امکان سفارش گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.

فهیمی اضافه کرد: نظر به اینکه احراز هویت مشمولان سهام عدالت تنها از طریق ارائه و تلفن همراه به نام خود فرد انجام می‌شود بنابر این دقت و حساسیت بالایی نسبت به نحوه شناسایی مشتریان در این زمینه اعمال می‌شود و ممکن است در این رهگذر سفارش عده‌ای از افراد هنوز نهایی نشده باشد و یا اینکه آن‌ها سفارش خود را گذاشته اند، اما هنوز فروشی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: مشمولان سهام عدالت برای آگاهی از فرایند فروش سهام خود می‌توانند به بانک‌ها و کارگزاران مراجعه کنند و از جزییات فروش سهام خود مطلع شوند. همچنین سهام‌داران عدالت می‌توانند شکایت‌های خود از بانک‌ها و کارگزاران را به اعلام کنند.

بانک ها نقشی در واریز پول سهام عدالت ندارند!

یک مسئول بانکی می گوید: بانک‌ها در فرآیند انجام فروش سهام عدالت، فقط درخواست اعطای وکالت فروش از متقاضیان را دریافت و آن را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انتقال می دهند. در سایر مراحل از جمله فروش سهام، تاییدیه فروش و واریز وجوه سهام فروخته‌شده نقشی ندارند!

آن طور که به نظر می رسد عدم واریز پول سهام عدالت برای مردم تجربه بسیار تلخی شده باشد و در صورت آزادسازی بخش بعدی تمایلی برای فروش باقی مانده سهام خود نداشته باشند, گرچه شنیده ها و دیده ها نیز از این مسئله خبر می دهد.


حال سوالی که پیش می‌آید این است که وقتی تکلیف ۳۰ درصد بخش اول سهام عدالت مشخص نیست، چرا بخش دیگری از سهام عدالت را آزاد کردند؟

اختلال در کارگزاری ها یا بی کفایتی بانک ها؟

چندی پیش دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار هم در این باره گفت: در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام عدالت وجود دارد و ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و فروش انجام شود.

او درمورد دلیل وجود اختلال در برخی کارگزاری‌ها می‌گوید به دلیل اینکه فشار زیاد بود و سامانه‌ها باید سریع راه‌اندازی می‌شد، تنها راه‌اندازی صورت گرفت و سامانه‌ها در حال ارتقا هستند. درواقع سفارشات دریافت می‌شود، اما ابهاماتی در نحوه اجرا وجود دارد. همچنین هماهنگ کردن کارگزاران با ناظر برای فروش زمان‌بر است و این فرآیند ممکن است بیشتر از زمانی که برای فروش سهام‌های معمول و مرسوم در بازار طی می‌شود، طول بکشد، اما فرآیند آن در حال طی شدن است.

کم کاری از بانک هاست؟

مردم از راه های متفاوتی را برای آگاهی از وضعیت سهام و اطلاعات کاربری خود امتحان کرده‌اند اما همچنان به نتیجه نرسیدند. اما بیشترین گله مردن از بانک هاست زیرا مردم برای فروش یا به کارگذاری ها به بانک ها مراجعه کردند و در مراجعه به بانک ها با مشکل مواجه شدند.البته بانک ها معتقدند مقصر نیستند و متولی اصلی کارگذاری مرکزی است. اما کارگذاری ها کاملا این موضوع را رد می کنند. حال سوالی که پیش می آید این است که متولی اصلی این ناعدالتی کیست؟

شرکت های سپرده گذاری تصمیم می گیرند, پول فروش سهام عدالت برای هر فرد چه مبلغ و با چه مدل واریز شود!

مهدی کباری، مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات گفت: زمانی که افراد اقدام به فروش سهام عدالت خود در بانک ها می کنند, اطلاعات آن هابرای کارگزاری بانک مربوطه ارسال می شود.واریز پول به حساب مردم برای ما اولویت دارد, از این جهت با حساسیت بیشتری به این مسئله رسیدگی می کنیم!

وی با اشاره به اینکه بری برخی از افراد مبلغ ناچیزی از فروش سهام عدالت واریز می شود, گفت: ها و ها مسئول این قضیه نیستند. زیرا هرچیزی که شرکت سپرده گزاری برای کارگزاری ما ارسال می کند, ما آن را صفر می کنیم . این شرکت سپرده گزاری است که به ما می گوید برای هر فرد چه مبلغ و با چه مدل واریز شود.

این مقام مسئول بیان کرد: تاکنون ۲۵ تا ۳۰ میلیون سهام خود را به دولت سپردند و ۲۰ میلیون باقی مانده خود اقدام به فروش بخشی از سهام عدلت خود از طریق شعب بانکی یا کارگزاری‌ها کردند.

در پایان؛

پاس کاری پول فروش سهام عدالت بین بانک ها و کارگزاری ها تا اینجا تمامی نداشته است و این دو متولی همچنان در تلاشند تا مسئله را از سر خود باز کرده و بر گردن دیگری بیندازند.

با تمام این تفاسیر امیدواریم متولی اصلی امر قبول کند که مقصر است زیرا با پاک کردن صورت مسئله هیچ کس جز مردم ضرر نخواهند کرد! علاوه بر آن بهتر بود نخست؛ وضعیت بخش اول فروش سهام عدالت را مشخص کنند و بعد از آن ۳۰ درصد دوم را آزاد کنند!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی