روحانی: پیامبر (ص) جامعه را بر اساس قانون و پیمان اداره می‌کرد/ جنگیدن در زمان صلح و صلح کردن به وقت جنگ خطا است

شناسه خبر: 86952 سرویس: سیاسی

رییس جمهوری با بیان اینکه پیامبر (ص) حکومت را بر مبنای قانون و پیمان اداره می‌کرد، گفت: ایشان پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد، قرآن آن فتح مبین نامید و بزرگترین پیروزی‌های پیامبر (ص) در سایه آن صلح به دست آورد، بیش از آنچه در میدان جهاد کسب کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: در هفته پایانی ماه صفر هستیم و ایام رحلت پیامبر عظیم شان اسلام (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) هستیم. از همه مردم متدین، فهیم و عاشق خاندان رسالت تشکر کنم که در دوران عزداری اربعین، همه استانداردها را رعایت کرده و علیرغم زیارت امام حسین (ع)، راهپیمایی و مجالس عزا داشتند، سفر و راهپیمایی انجام نشد و عزاداری هم در پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

وی با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنیم در ایام پایانی ماه صفر همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند، اظهار داشت: مردم از پیشوایان دینی خود همواره درس‌های مهمی برای زندگی فردی و جمعی خود آموخته‌اند اما نسبت به زندگی پیامبر (ص) بیش از آنچه صورت گرفته، باید درس‌آموزی کنیم. ایشان بالاترین شخصیت تاریخ انسانی است. نه قبل و نه بعد از او، چنین کسی نخواهد آمد. ایشان اشرف مخلوقات بود و پیامش اخلاق و زندگی‌اش الگو بود، او الگو و نمونه برای همه ماست.

رییس‌جمهور ادامه داد: پیامبر (ص) هم جنگ و هم صلح داشت. این مرد نمونه، هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تدافعی داشت. این پیامبر، روزهایی پیروز شد و هم در روزهایی دچار شکست شد.

روحانی با بیان اینکه پیامبر (ص) حکومت را بر مبنای قانون و پیمان اداره کرد، تصریح کرد: ایشان پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد، قرآن آن فتح مبین نامید و بزرگترین پیروزی‌های پیامبر (ص) در سایه آن صلح به دست آورد، بیش از آنچه در میدان جهاد کسب کرد.

وی با بیان اینکه آنجا که توان جنگ بود، پیامبر (ص) فرمان جهاد می‌داد و آنجا که توان و تعداد دشمن بیشتر بود، پیامبر (ص) فرمان دفاع می‌داد، خاطرنشان کرد: تمام کفار در مدینه احساس امنیت می‌کردند. امنیت مردم در هر دین و مرام و سلیقه، در کنار حکومت پیامبر حراست و حفاظت می‌شد.

در دوران پیامبر جوانان مقام پیدا کردند

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه پیامبر (ص) همه سنن نادرست را از بین برد، ابراز داشت: ایشان تبخترها و غرورهای نابجا را از بین برد. آنچه نسبت به زنان و جوانان روا می‌شد و به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده به گور کنند، پیامبر (ص) عظمتی به زنان داد، همسان مردان.

روحانی افزود: جامعه‌ای که زنان را ننگ می‌دانست، تولد دختر را رحمت دانست و احترام دختران و پسران مساوی شد و حقوق آنها عادلانه شد. در دوران پیامبر (ص) جوانان مقام پیدا کردند و جوانی را به فرماندهی منصوب کرد و به همه گفتند که از او پیروی کنید.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: پیامبر در جامعه اعتدال آورد. امت اسلام امت میانه است نه افراط می‌کند نه تفریط و بهداشت و نظافت را به عنوان الگو و نمونه معرفی کرد.

وی ادامه داد: پیامبر آزادی و مشورت با مردم را الگوسازی کرد و هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمی‌داد اما هیچ گاه از قانون تخطی نمی‌کرد و مسیر حق را ترک نمی‌کرد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی