پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی هنوز آزاد نشده

شناسه خبر: 87061 سرویس: اقتصادی

بنابر اعلام اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی پولهای مسدود شده ایران در کره جنوبی هنوز آزاد نشده و تلاش‌ها در این زمینه هم اکنون در مرحله "برنامه‌ریزی" قرار دارد.


حسین تنهایی، رئیس این اتاق گفته است: " هنوز در مرحله برنامه‌ریزی برای آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کره هستیم. این به معنای آزادسازی پول‌ها نیست. بررسی‌ها در حال انجام است تا بخشی از این پول‌ها از طریقی آزاد شود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است."
پیشتر از آقای تنهایی نقل شده بود بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد شده که حالا " آزادسازی منابع ارزی" را رد کرده است.
بر اساس آنچه او گفته مذاکرات دو کشور در جریان است ولی "هنوز به صورت عملی چیزی دیده نشده است."
آقای تنهایی گفته است: "بدون شک این برنامه‌ریزی‌ها به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد و هر دو کشور منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا هستند."
درباره پولهای مسدود شده ایران تا کنون ارقام متفاوتی ارائه شده که؛ اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی طلب ایران را ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.
بر اساس آنچه این اتاق بازرگانی گفته ارائه کالا از جمله پیشنهادهای دو طرف بوده که در صورت نهایی شدن موادغذایی، دارو، محصولات پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو را شامل خواهد شد.
پول‌های مسدود شده ایران در دو بانک کره‌ایست که حالا اتاق بازرگانی رقم آن را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده و به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان انتقال آن به ایران نیست.
طی ماه‌های اخیر چندین مقام ایرانی از جمله رئیس بانک مرکزی ایران سئول را تهدید به شکایت در مجامع بین‌المللی کرده‌اند.

ایران هم اکنون با کسری شدید بودجه روبروست و در ماه‌های اخیر موضوع بازگرداندن پول‌های مسدود شده ایران در سایر کشورها جدی تر شده است؛ از ابتدای امسال همچنین کاهش موجودی ارزی در این کشور به بالا رفتن شدید نرخ ارز دامن زد که نرخ دلار را را در بازار آزاد این کشور تا ۳۲ هزار تومان بالا برد.
کره جنوبی در فهرست کشورهایی بود که با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا مشمول معافیت‌های موقت بود ولی این کشور قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود.
تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی سومین واردکننده نفت ایران و بزرگترین خریدار میعانات گازی از این کشور بود.
ایران اخیرا با عراق اخیرا درباره درباره آزادسازی بخشی از منابع مالی مسدود شده در کشور همسایه به توافق رسید که قرار است برای خرید کالاهای اساسی توسط ایران مورد استفاده قرار ‌گیرد.

منبع: ایلنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی