«جان کری» به دولت بایدن پیوست

شناسه خبر: 87266 سرویس: بین الملل

وزیر خارجه دولت اوباما، در دولت بایدن نماینده ویژه دولت در موضوع آب‌وهوا خواهد شد.


جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را برای دولت آینده معرفی کرد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که سایت رئیس‌جمهور منتخب و معاون او منتشر کرده است، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور تغییرات اقلیمی، منصوب شده‌اند.

کری که پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی موسوم به معاهده اقلیمی پاریس را امضاء کرده بود، قرار است به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییرات اقلیمی در شورای امنیت ملی حضور یابد.

این نخستین بار است که این شورا یک کرسی را به موضوع تغییرات اقلیمی اختصاص می‌دهد.

دولت دونالد ترامپ روز۱۴ آبان‌ امسال به‌طور رسمی از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد. آمریکا آبان‌ پارسال به طور رسمی سازمان ملل متحد را در جریان این تصمیم خود قرار داده بود.

جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات به معاهده اقلیمی پاریس باز خواهد گشت.

از سوی دیگر، تیم بایدن- هریس اعلام کرده که قرار است الخاندرو مایورکاس سمت وزیر امنیت داخلی و آوریل هینس مدیریت اطلاعات ملی را در دولت آینده به عهده بگیرند.

پیش از اعلام این خبر، جک سالیوان انتصابش به عنوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن را تایید کرده بود.

سالیوان سوم آذر در توئیتی نوشت: «پرزیدنت بایدن به من آموخت که حفظ امنیت ملی ما در بالاترین سطح حکومت باید چطور باشد. حالا، ایشان از من خواسته‌اند که به عنوان مشاور امنیت ملی‌شان کار کنم. در این خدمت، هر کاری که در توانم باشد برای حفظ امنیت کشورمان انجام می‌دهم».

در این میان برخی گزارش‌ها حاکی است که جو بایدن در نظر دارد خانم میشل فلورنوی را به عنوان وزیر دفاع معرفی کند. به این ترتیب او نخستین زن در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که عهده‌دار چنین سمتی می‌شود.

آنتونی بلینکن که به عنوان وزیر خارجه آینده آمریکا معرفی شده است، در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه بود، چهره‌ای که در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج ایالات متحده از این توافق به شمار می‌رفت.

با انتصاب آقای بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا احتمالا موضوع بازگشت دوباره واشینگتن به توافق هسته‌ای تقویت شود.

تیم بایدن- هریس در اطلاعیه خود تصریح کرده است: «امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از سوی حرفه‌ای‌های مجرب هدایت خواهد شد تا رهبری قاعده‌مند در عرصه جهانی را اعاده کند و رهبری در داخل را عظمت ببخشد».

منبع: برنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی