خداحافظی با خالق "دست‌خدا

شناسه خبر: 87282 سرویس: ورزشی

دیگو مارادونا اسطوره فوتبال جهان در سن ۶۰سالگی از دنیا رفت.


براساس اخبار منتشر شده، دیگو آرماندو مارادونا که چند روزی بود پس از جراحی مغز از بیمارستان مرخص شده بود امروز (چهارشنبه) در خانه اش درگذشت.

نشریه آرژانتینی کلارین برای اولین‌بار این خبر را منتشر کرد و پس از آن، شبکه سی‌ان‌ان برزیل و برخی اکانتهای توییتری این خبر را تایید کردند.

مارادونا اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد نرخ نقل و انتقالات را در جهان شکست.

او اولین بار با بهای ۵میلیون یورو به بارسلونا در لالیگا و بار دوم با بهای ۶٫۹۵ میلیون یورو بهناپولی در سری آ پیوست. او در دوران حرفه‌ای خود برای تیم‌های آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز، بارسلونا، ناپولی و سویا و نیولز اولد بویز به عنوان یک بازی‌ساز توانا، در پست هافبک هجومی بازی کرد. مارادونا در بارسلونا و ناپولی به بیشتر موفقیت‌های باشگاهی‌اش دست یافت.

مارادونا در رده ملی ۹۱ بار برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و ۳۴ بار گلزنی کرد. او در چهار جام جهانی فوتبال شرکت داشت.

مارادونا در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک هر دو گل پیروزی آرژانتین را در برابر انگلستان که از مدعیان قهرمانی بود، وارد دروازه کرد (۲–۱)، تا آرژانتین در نیمه نهایی و فینال نیز با کارکرد درخشان او برابر بلژیک و آلمان غربی به پیروزی رسیده و قهرمان شود.

گل اول مارادونا در این دیدار که توپ را زیرکانه با دست وارد دروازه کرد، به گل «دست خدا» معروف شد. او ۶۰ متر را با دریبل زدن چهار بازیکن انگلیس و دروازه‌بان این تیم پیمود و گل دوم تیمش را هم به ثمر رساند که بسیاری آن را بهترین گل تاریخ فوتبال می‌دانند. سال ۲۰۰۲ در نظرسنجی فیفا این گل به عنوان «گل قرن» فوتبال برگزیده شد.


نیمار ستاره فوتبال برزیل در توییتر خود به این خبر واکنش نشان داده است.

۳ روز عزای عمومی به مناسبت درگذشت مارادونا

آلبرتو فرناندس، رییس جمهور آرژانتین به خاطر درگذشت اسطوره فوتبال کشورش سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

ماتم و اندوه آرژانتین را به خاطر درگذشت دیگو آرماندو مارادونا فرا گرفته است. آلبرتو فرناندس، رییس جمهور این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

او در یک بیانیه کوتاه گفت: در حال کار با کافیرو (رییس کابینه) بودم که این خبر را به من دادند. نمی توانستم باور کنم. خیلی ناراحتم. بدترین خبری بود که یک هوادار آرخنتینوس جونیورز می‌توانست بشنود. ما همه او را دوست داریم. در تلاش هستیم تا با خانواده‌اش صحبت کنیم. غم بزرگی است.

منبع: خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی