ترور دانشمند هسته‌ای می‌تواند تله‌ای برای جنگ باشد

شناسه خبر: 87302 سرویس: امنیت

به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده در ایران، بحث درباره واکنش تهران به این ترور بالا گرفته است.


در شبکه‌های اجتماعی، کاربران با اشاره به ترور این دانشمند ایرانی، انتظار دارند کشورمان واکنشی قاطع و سریع به این ترور داشته باشد.

حتی عده‌ای با تجمع مقابل شورای عالی امنیت ملی، از دولت خواسته‌اند تصمیمی قاطع در برابر ترور صورت گرفته اخذ کند.

یک گمانه این است که ایران با توجه به احتمال نفوذ اطلاعات دانشمندان هسته‌ای از سوی بازرسان آژانس انرژی اتمی، همکاری با آژانس را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام نقض صریح برجام از سوی کشورمان قلمداد شده و می‌تواند راه را برای بازگشت دولت بایدن به برجام بشدت سخت کند.

انتظار دیگر آن است که کشورمان با توجه به نشانه‌های دخالت رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده و حتی ارتباط این ترور با جلسه مخفیانه پمپئو، بن‌سلمان و نتانیاهو، عملیاتی انتقامی ترتیب دهد.


چنین واکنشی می‌تواند به وقوع یک درگیری نظامی بین تهران و تل‌آویو تبدیل شود و آتش یک درگیری منطقه‌ای وسیعی را شعله‌ور سازد که با توجه به احتمال دخالت آمریکا و متحدانش، بعید است تهران برای آن آماده باشد.

برخی براین عقیده هستند که ممکن است ترور امروز، تله‌ای برای شکل‌گیری یک جنگ فراگیر باشد تا ترامپ در آخرین روزهای حضور در قدرت، فشار حداکسری را به نهایت برساند.

واکنش دیگر اما این است که تهران در برابر این ترور مانند اتفاق سال گذشته در قبال ترور سردار سلیمانی، سیاست صبر استراتژیک را پیش گرفته و برای یک واکنش حساب‌شده برنامه‌ریزی کند. این واکنش می‌تواند پس از خروج ترامپ از کاخ سفید و از بین رفتن قدرت تهاجنی مهمترین حامی تروریستهای منطقه صورت بگیرد. همان واکنشی که نتانیاهو و بن‌سلمان از آن هراس دارند.

منبع: خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی