نساجی - پرسپولیس؛ جدال با نایب قهرمان آسیا برای فرار از قعرنشینی

شناسه خبر: 87513 سرویس: ورزشی

تیم فوتبال نساجی مازندران جمعه این هفته در استادیوم شهید وطنی قائمشهر باید در شرایطی به مصاف نایب‌قهرمان آسیا برود که به دلیل کسب ۲ شکست از ۲ بازی اخیر خود باید از قهرمان چهار دوره اخیر لیگ برتر و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا دست‌کم یک امتیاز کسب کند تا در شرایط بحرانی‌تری قرار نگیرد.


هفته هشتم لیگ بیستم که دیروز در رفسنجان با برگزاری دیدار مس رفسنجان و سپاهان اصفهان آغاز شد و طلایی‌پوشان اصفهان با نتیجه ۲-۱ میزبان خود را شکست دادند، امروز و فردا نیز در شهرهای مختلف کشور دنبال می‌شود. اما نساجی این هفته به جای رقابت با فولاد خوزستان طبق برنامه‌ریزی ابتدایی لیگ، باید روز جمعه به مصاف پرسپولیس برود.

تنها دیدار باقی مانده از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر جمعه این هفته از ساعت ۱۵ بین نساجی مازندران و پرسپولیس در قائمشهر برگزار می‌شود تا پرونده هفته پنجم رقابت‌ها بسته شود و پرسپولیس نیز پس از حدود سه هفته دوری از لیگ برتر به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا، دوباره در جریان این رقابت‌ها قرار بگیرد.

شاگردان یحیی‌ گل‌محمدی برای برگزاری نخستین دیدار خود پس از پایان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و کسب عنوان نایب‌قهرمانی به قائمشهر می‌آیند تا با کسب سه امتیاز بازگشتی روحیه‌بخش به لیگ برتر داشته باشند و با توجه به بازی‌های معوقه‌ای که دارند برای قرار گرفتن در صدر جدول برنامه‌ریزی کنند. همین موضوع طبیعتا کار وحید فاضلی و شاگردانش در ترکیب نساجی را دشوار می‌کند.

نساجی مازندران که پس از شکست سنگین ۴-۰ مقابل سپاهان در هفته ششم، بازی هفته هفتم را نیز در قائمشهر با یک گل به شاگردان محمد ربیعی در تیم تازه‌وارد مس رفسنجان واگذار کرد، اکنون با ۷ امتیاز از ۶ بازی در رتبه سیزدهم جدول قرار دارد. این تیم که تا پایان هفته پنجم در جمع تیم‌های نیمه بالای جدول قرار داشت و تا هفته چهارم نیز رتبه سوم را در اختیار داشت، فقط به فاصله دو هفته و با انجام دو بازی به جمع تیم‌های قعرنشین جدول پیوست و حالا در آستانه ورود به شرایط بحرانی قرار دارد. به همین دلیل کسب یک امتیاز از نایب‌قهرمان آسیا در این دیدار حداقل‌ نتیجه‌ای است که هواداران از کادر فنی و بازیکنان نساجی در پایان این دیدار انتظار دارند.

نبرد در مرکز زمین

فاضلی در شرایطی باید تیمش را به مصاف پرسپولیس بفرستد که در این دیدار هم به دلیل مصدومیت محمدمهدی نظری امکان استفاده از این مهره اثرگذار را ندارد و ممکن است در خط میانی مانند دو بازی اخیر با چالش مواجه شود.

نساجیِ فاضلی با این که عملکرد خوبی در ۴ بازی ابتدای فصل داشت و رضایت هواداران را جلب کرده بود، چالش‌هایی در مرکز زمین داشت که در دو بازی اخیر و بازی با سایپا در هفته چهارم به پاشنه آشیل این تیم تبدیل شدند و سه شکست این تیم از ۶ بازی انجام شده را رقم زدند. حالا این تیم باید مقابل حریفی سرسخت و مدعی قرار بگیرد که برای حفظ اعتبار و موقعیت خود در جدول فقط به دنبال برد است و مهره‌های اثرگذاری را نیز در ترکیب دارد.

بر خلاف نساجی که نظری را به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در اختیار داشته باشد، پرسپولیس در خط هافبک دو مهره تازه‌نفس و باتجربه را دارد که به دلیل محرومیت‌شان برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا، خستگی فینال در ساق پای آن‌ها وجود ندارد و با انرژی کامل می‌توانند مرکز میدان را برای پرسپولیس مدیریت کنند. ضمن این که در خط حمله پرسپولیس مهدی عبدی جوان و قائمشهری حضور دارد که در فینال لیگ قهرمانان تک گل پرسپولیس را وارد دروازه اولسان هیوندای کرد و از خود چهره‌ای فرصت‌طلب و خطرناک در خط حمله به تصویر کشید.

فرصت فرار از قعرنشینی

علاوه بر مدیریت مرکز زمین که در سه بازی از ۶ بازی انجام شده مشکل اصلی نساجی محسوب می‌شد، این تیم در گلزنی هم اشکالاتی داشت و با وجود این که توان ایجاد موقعیت گل را دارد، از موقعیت‌های ایجاد شده نتوانست به درستی استفاده کند. نساجی در دیدار با مس رفسنجان موقعیت ها را یکی پس از دیگری از دست داد، اما تیم حریف در یکی از معدود حملاتی که داشت از فرصت استفاده کرد و به گل رسید. فاضلی با انجام بازی‌های تدارکاتی بین مسابقات لیگ برتر تلاش می‌کند که ضعف‌های تیم خود را شناسایی کند. چند روز پیش نیز نساجی پس از شکست خانگی مقابل مس رفسنجان یک بازی دوستانه با امیدهای نساجی برگزار کرد تا نقاط ضعف تیم یک بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد که شاگردان فاضلی با نتیجه ۴-۲ برنده این دیدار شدند. اما به نظر می‌رسد تیم فاضلی هنوز برای مقابله با تیم‌های سرسخت و بابرنامه به آمادگی کامل نرسیده است.

شاگردان فاضلی در صورت برد در بازی جمعه ۱۰ امتیازی می‌شوند و می‌توانند با یک بازی کمتر چند پله در جدول صعود کنند. کسب نتیجه تساوی هم نساجی را به جمع تیم‌های ۸ امتیازی جدول اضافه می‌کند و باعث می‌شود که نساجی با یک بازی کمتر از مس رفسنجان سبقت بگیرد و به رتبه دوازدهم صعود کند.

حتی در صورتی که سایپا در بازی عصر امروز از پیکان شکست بخورد، تساوی شاگردان فاضلی با پرسپولیس، نساجی را از سایپا هم پیش می‌اندازد. با این حساب تساوی نساجی با پرسپولیس دست‌کم این تیم را موقتا از وضعیت کنونی خارج می‌کند و با آرامش بیشتری به دیدار هفته هشتم مقابل فولاد خوزستان که ۱۰ دی برگزار می‌شود می‌رساند. اما شکست نساجی در صورت نتیجه گرفتن شهرخودرو و ذوب‌آهن در دیدارهای این هفته، حتی ممکن است نساجی را تا پیش از برگزاری بازی معوقه هفته هشتم با فولاد در رتبه پانزدهم جدول قرار دهد.

تاریخچه دیدارها

نساجی و پرسپولیس ۱۱ مرداد امسال در استادیوم شهید وطنی در حالی به مصاف هم رفتند که در آن مسابقه وحید فاضلی به عنوان دستیار محمود فکری در کادر فنی نساجی حضور داشت و حالا به عنوان سرمربی برای نساجی کنار زمین می‌ایستد. البته نساجی در آن دیدار بازیکنان شاخص و اثرگذار فصل قبل مانند حسین ماهینی، علیرضا حقیقی، محمد میری و رحمان جعفری را در اختیار داشت تیم متفاوتی نسبت به تیم کنونی بود. آن دیدار با گل روح‌الله باقری برای نساجی و علی علیپور برای پرسپولیس با نتیجه ۱-۱ به پایان رسید و هفتمین تساوی دو تیم در بازی‌های رسمی ثبت شد.

این دو تیم ۱۵ بازی رسمی با هم داشتند که ۷ بار پرسپولیس برنده دیدار شد، یک بار نساجی توانست پیروز شود و ۷ دیدار نیز مساوی شد. تنها پیروزی نساجی سال ۱۳۷۱ در هفته پایانی جام آزادگان رقم خورد که در قائمشهر موفق شد پرسپولیس را که در صورت برد می‌توانست قهرمان شود، با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد و مسبب قهرمانی پاس شود. پرگل‌ترین بازی دو تیم نیز همان فصل رقم خورد که پرسپولیس در تهران ۵-۱ نساجی را شکست داد.

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس که اهالی فوتبال او را به واسطه سال‌ها زندگی از دوران کودکی تا نوجوانی در مازندران و معرفی شدن به فوتبال کشور از این استان، چهره‌ای مازندرانی می‌شناسند، سال ۱۳۸۹ در اوایل دوران سرمربیگری خود روی نیمکت نساجی نشسته بود و این تیم را هدایت می‌کرد.

سیامک نعمتی مهره اثرگذار و بازیکن ثابت پرسپولیس نیز اهل آلاشت سوادکوه است. علاوه بر نعمتی، مهدی عبدی بازیکن اهل قراخیل قائمشهر نیز در ترکیب پرسپولیس به مهره‌ای تاثیرگذار تبدیل شده و احتمالا مقابل نساجی قرار خواهد گرفت. امید عالیشاه کاپیتان ساروی پرسپولیس نیز از چهره‌های باسابقه لیگ پرسپولیس محسوب می‌شود که احتمالا در دیدار روز جمعه باز هم مقابل نساجی قرار خواهد گرفت.

دیدار نساجی و پرسپولیس را موعود بنیادی‌فر داور بین‌المللی فوتبال کشور قضاوت می‌کند و محمدجواد مداح و قهرمان نجفی نیز کمک‌های او در این مسابقه خواهند بود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی