نمکی: ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی کرونا بر واکسن خارجی ارجح است/دومین واکسن ایرانی هفته آینده مجوز می‌گیرد

شناسه خبر: 87527 سرویس: پزشکی و سلامت

وزیر بهداشت با بیان این‌‌که شرط ما خرید واکسن مطمئن دارای تاییدیه‌‌های مورد وثوق است، گفت: در آینده نزدیک اثبات می‌‌کنیم که واکسن داخلی بر خیلی از واکسن‌‌هایی که در دنیا می‌‌سازند، ارجح است.


دکتر سعید نمکی در ارتباط زنده تصویری درباره تامین واکسن اظهار داشت: مسیر خرید واکسن خارجی را طی می‌‌کنیم. بحث خرید از کوواکس را با مکانیزمی حل کردیم و به زودی برای خرید از منابع غیر از کوواکس نیز خبرهای خوبی به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن دارای تاییدیه‌‌های مورد وثوق است و امروز هم با یکی از سفرای کشورمان در خارج از کشور جلسه‌‌ای دارم تا بتوانیم از منابع مختلف، زودتر به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: در تامین واکسن از همه مهمتر، کار عظیم و حماسی دانشمندان ایرانی در تولید واکسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی اولین واکسن ایرانی از این هفته شروع می‌‌شود و یک واکسن دیگر نیز از هفته آینده مجوز تست انسانی را می‌‌گیرد. مردم عزیز باور کنند که ما یک قدمت حدود یک قرنی در تولید واکسن در پاستور و رازی داریم. ما توانمندی تولید واکسن را داریم.

وزیر بهداشت یادآور شد: عزیزانی که در تولید واکسن ایرانی با ما همکاری دارند، دلسرد نشوند. به بانویی که در تیم تحقیقات در کنار ما است، حملاتی شده و اینها همه برای این است که آنها کنار بکشند اما می‌‌دانیم که مقتدرتر و توانمندتر از آن هستند که از این صحنه پا پس بکشند و در آینده نزدیک اثبات می‌‌کنیم که واکسن داخلی بر خیلی از واکسن‌‌هایی که در دنیا می‌‌سازند، ارجح است.

وی یادآور شد: هفته‌‌ای که گذشت از نظر بیماری برای جهان پر التهاب بود و ورود ویروس جدید جهش یافته در انگلیس، کشورهای زیادی در اروپا و حتی ژاپن را درگیر و دنیا را دچار التهاب جدید کرد و متاسفانه مرگ و میر بالای بیماران را به کشورهای جهان تحمیل کرد.

وی افزود: در آمارها می‌‌بینید که وضعیت بیماری کووید19 در ایران در هفته‌‌ای که گذشت بهبود یافته است و امروز قبل از سخنگوی وزارت بهداشت باید اعلام کنم که امروز به مرگ و میر کمتر از 120 نفر رسیدیم و امروز، اولین روزی است که بعد از چندین ماه چنین آمار رو به کاهشی را داریم.

نمکی گفت: از کاهش مرگ و میر بیماران خوشحال هستیم اما مرگ حتی یک نفر هم برای ما، غم انگیز و ماتم‌‌زا است. در مقایسه با روزهای پر التهاب جهان، کشور جمهوری اسلامی ایران هر روز نسبت به کشورهای اول که معمولاً اروپایی و آمریکا هستند، فاصله خود را بیشتر می‌‌کند. وضعیت منحنی کووید19 در ایران با گذراندن پیک سرکش امروز در همه استانها به روزهای اردیبهشت ماه که مرگ و میر در اکثر استانها در حد صفر بود، نزدیک می‌‌شویم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دیروز در خیلی از استانها مرگ و بسیاری دیگر، بستری بیماران، صفر بود. نقشه کشور از اول آذر تا امروز خوشبختانه به سمت زرد شدن شهرستانها پیش رفته است. روزهای اول آذر، اکثر شهرستانهای کشور، وضعیت قرمز داشتند و امروز خوشبختانه نقاط زرد بسیار بیشتر از نارنجی قابل مشاهده است و این موفقیت با لطف خدا، همراهی و صبوری مردم، سازش کسبه، همراهی سازمان بسیج و دستگاه‌‌های اجرایی بدست آمد.

نمکی افزود: روزهای اول آذرماه در کشور 160 شهرستان قرمز داشتیم اما امروز نه تنها هیچ شهرستانی با وضعیت قرمز نداریم بلکه تعداد شهرهای نارنجی به 108 و شهرهای زرد به 340 رسیده است. با مشارکت همه دستگاه‌‌ها به ویژه سازمان بسیج، قرارگاه اجرایی ستاد ملی کرونا و وزارتخانه‌‌های ارتباطات، راه و شهرسازی، ناجا و سازمان صدا و سیما به این وضعیت رسیده‌‌ایم.


وی تصریح کرد: دستگاه‌‌های مختلف در طرح شهید قاسم سلیمانی مشارکت خوبی داشته‌‌اند اما پررنگ‌‌ترین نقش مربوط به سازمان بسیج است. این طرح در سه حوزه مراقبت، حمایت و نظارت در کشور در حال اجرا است و هر کدام از دستگاه‌‌ها نقش خودشان را به خوبی ایفا کرده اند. برخی سازمان‌‌ها مانند هلال احمر در بُعد نظارتی، سازمان بسیج در بُعد حمایتی و همکاران ما در نظام سلامت در بُعد مراقبت به ما کمک کرده‌‌اند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تا این لحظه هرگز ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور ندیده‌‌ایم و تمهیدات بسیاری هم اندیشیده‌‌ایم که راه‌‌ها را بر ورود این ویروس ببندیم اما همه می‌‌دانند که ویروس ها نه ویزا می‌‌خواهند نه پاسپورت. همانگونه که ویروس ووهان در اسرع وقت خودش را به دورترین نقطه قطب جنوب رساند، ویروس‌‌ها می‌‌توانند به همین سرعت منتشر شوند.

نمکی یادآور شد: راهکاری به جز فاصله گذاری، رعایت پروتکل‌‌ها و سد دفاعی رفتاری که در مقابل ویروس کشیده بودیم، نداریم و امیدوارم که با همین روش بتوانیم مراقبت و نظارت کنیم و اجازه ندهیم که به شکل گسترده گرفتار ویروس شویم.

وی با بیان این که الان وضعیت کشور مطلوب است تصریح کرد: به سمت وضعیت مطلوب‌‌تر در حرکت هستیم البته همکاران ما نگرانی‌‌هایی دارند که به‌‌جا است چون زخم دیده روزهای طوفانی بعد از آرامش و اردیبهشت هستیم همان زمانی که مردم وضعیت را عادی پنداشتند و این حس را همکاران ما دارند که مبادا دوباره همانند همان روزها که می‌‌گفتم ممکن است دقیقه 90 از گوشه‌‌های زمین گل بخوریم باز هم خدای ناکرده از گوشه هایی این زمین، گل‌‌های سنگین و سهمگین‌‌تری بخوریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: نگران ایاب و ذهاب درون شهری، متروهای شلوغ، اتوبوس‌‌های بین شهری شلوغ و مراسمی هستیم که در آینده ممکن است مثل مراسم قبل که بعضاً برخی افراد رعایت نکردند و تاوان آن را همه پرداختند و پرداختیم، مراسمی در راه باشد که مراعات نشود و دوباره گرفتار شویم.

منبع:تسنیم



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی