جرم بزرگ در هوای تهران

شناسه خبر: 87530 سرویس: اجتماعی

این روز‌ها آلودگی هوا در کلان شهر های کشورمان یکی از تیترهای مهم ماست. مسئله‌ای که نگرانی‌ها برای افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را نیز ایجاد کرده‌است.


به گزارش جوان این روز‌ها اخبار مهم رسانه‌ها و عمده پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره آلودگی هواست. مسئله‌ای که نگرانی‌ها برای افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را نیز ایجاد کرده‌است. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در این باره گفته است که مطالعات ثابت کرده است آلودگی هوا کرونا را تقویت می‌کند.

بیماری قلبی، سرطان ریه و حنجره، سکته مغزی، آب مروارید و خطر سقط جنین تنها چند مورد از بیماری‌های مرتبط با آلودگی هواست. این در حالی است که در یک هفته اخیر، زنگ خطر آلودگی هوا در تهران و چندین کلانشهر دیگر به صدا درآمده و مسئولان زیادی در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند، اما اقدام مؤثری از سوی آن‌ها در این زمینه انجام نشده‌است، تا جایی که افکار عمومی به این سمت رفته که مسئولان با وقت‌کشی، منتظر «باد» و «باران» مانده‌اند تا امسال را نیز مانند سال‌های گذشته و بدون انجام مسئولیت‌هایشان پشت سر بگذرانند! روز گذشته رئیس دستگاه قضا هم به پرونده آلودگی هوا ورود کرده و گفته است «قانون هوای پاک وظایفی را برای مسئولان و دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و معلوم می‌شود وقتی با این معضل مواجه می‌شویم، مسئولی کم‌کاری و ترک فعل کرده‌است که نباید نسبت به این موضوع ملاحظه کرد، چون مردم ضرر می‌کنند.»

این روز‌ها اخبار مهم رسانه‌ها و عمده پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره آلودگی هواست. مسئله‌ای که نگرانی‌ها برای افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را نیز ایجاد کرده‌است. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در این باره گفته است که مطالعات ثابت کرده است آلودگی هوا کرونا را تقویت می‌کند.

آلودگی هوا «اراک» را تعطیل کرد «تهران» را نه!

مشکلات ناشی از آلودگی هوا و از بین رفتن سلامت افراد با تنفس در هوای آلوده به قدری بحرانی است که روز گذشته ادارات شهر اراک به استثنای ادارات خدمات‌رسان به دلیل شدت آلودگی هوا با مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تعطیل اعلام شد. در واقع آلودگی هوا اراک را تعطیل کرد، اما تهران را نه! این در حالی است که به گفته مسئولان این استان اگر آلودگی هوا در اراک تداوم داشته باشه، تعطیلی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. آنطور که به نظر می‌رسد، پایتخت‌نشینان تا نباریدن باران و نوزیدن باد، باید آلودگی را استشمام کنند و قرار نیست که مسئولان برای آن‌ها کاری انجام دهند!

قانون‌های زیادی جهت مقابله با آلودگی هوا در مجلس تصویب شده‌است، ولی تا‌کنون هیچ‌یک آنطور که باید و شاید اجرا نشده‌است. برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند اگر قانون اجرا می‌شد، شرایط به وضعیت کنونی نمی‌رسید. در این رابطه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه باید مجازات‌هایی برای اجرا نکردن قوانین مربوط به مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شود، گفت: «برخی نه‌تن‌ها قوانین را اجرا نمی‌کنند، بلکه اگر به آن‌ها تذکر دهیم با احضار به دادگاه مواجه می‌شویم.»

قانون هست، ضمانت اجرا نیست

متأسفانه قانونی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، اما ضمانت اجرایی ندارد! به همین دلیل است که دکتر سیدرضا معتمدی، معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران به ایسنا گفت: «به علت افزایش میزان آلایندگی هوا، میزان تماس‌های اورژانس ١� درصد و انتقال بیماران قلبی و تنفسی نیز 7 درصد افزایش یافته‌است»!
آلودگی هوای تهران


این در حالی است که به گفته کارشناسان بهداشت، ویروس کرونا می‌تواند روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود، بنابراین این ذرات معلق در هوا می‌توانند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشد. متأسفانه ویروس شاخداری که تلاش‌های زیادی برای محدود کردن مسیر انتقالش انجام شده با بی‌تدبیری مسئولان برای کاهش آلودگی هوا، راه تازه‌ای برای انتقال و شایع شدن پیدا کرده‌است؛ مسئله‌ای که اگر فکری برای آن نشود، حرکتی عقبگرد برای مقابله با شیوع کرونا را رقم خواهد زد.

ورود رئیس عدلیه به حق بر سلامت شهروندان

در حالی که روز‌های گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بحث‌هایی را راجع به مازوت‌سوزی کارخانه‌ها به دلیل تحریم مطرح کرده‌بود، یک مقام آگاه در وزارت نفت به خبرگزاری مهر گفته‌است که هیچ مشکلی برای صادرات مازوت نداریم.

رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی و گزارش دادستان کل کشور در این زمینه تصریح کرد: هوای پاک و محیط‌زیست از حقوق عامه است و آلودگی هوا از معضلاتی است که کشورمان هر چند وقت یک بار در یک استان یا به صورت سراسری درگیر آن می‌شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: قانون هوای پاک وظایفی را برای مسئولان و دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و معلوم می‌شود، وقتی با این معضل مواجه می‌شویم مسئولی کم‌کاری و ترک فعل کرده‌است که نباید نسبت به این موضوع ملاحظه کرد، چون مردم ضرر می‌کنند.

رئیسی با تأکید بر اینکه نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد و اجازه داد مردم به خاطر ترک فعل برخی مسئولان و عدم اجرای قانون آسیب ببینند، به دادستان کل کشور تأکید کرد موضوع را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.

این خبر اتخاذ شده از سایر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری آیان نیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی