آیا رئیس جمهور جدید آمریکا قصد دوئل با ایران را دارد؟

شناسه خبر: 87562 سرویس: بین الملل

بایدن همزمان با دو مساله بزرگ روبه رو است. از طرفی، برجام در حال نابودی است و از طرف دیگر، تنش در منطقه روز به روز بیشتر می‌شود.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیل اخیرش به موضوع روابط ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن پرداخت. از نظر نویسنده مقاله این پایگاه خبری، مساله ایران برای بایدن هر روز دردسرسازتر و بدتر می‌شود و لذا به نظر می‌رسد که ایران مهم‌ترین بحران سیاست خارجی جو بایدن خواهد شد.

از نظر آسوشیتدپرس این مساله زمانی مهم تر می‌شود که تنش‌های اخیر ایران و آمریکا را درمنطقه ببینیم. از طرفی، آمریکا بمب افکن‌های B-52 خود را بر فراز آسمان ایران و متحدانش در منطقه به پرواز درآورده و همزمان ناو "نیمیتز" را در حالیکه قرار بود از خلیج فارس دور شود مجددا به این منطقه فرستاده است. از طرف دیگر، دو اقدام اخیر ایران باعث شوکه شدن آمریکا و غرب شده است. ایران اعلام کرد که غنی سازی 20 درصد اورانیوم را آغاز کرده و سطح غنی سازی خود را به قبل از انعقاد برجام در سال 2015 بازمی‌گرداند. همچنین، نیروهای سپاه پاسداران یک نفتکش کره‌ای را در تنگه هرمز توقیف کردند که باعث خشم آمریکا و متحدانش شد. کره همان کشوری است که بعد از تحریم‌های اخیر آمریکا حاضر نشده پول‌های بلوکه شده ایران را بازگرداند و در این مدت فشار اقتصادی بسیاری به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.
اما این فقط یک جنبه از شرایط حاد منطقه را نشان می‌دهد. همزمان، منطقه خلیج فارس در حال کشیده شدن به جنگ است. البته آسوشیتدپرس معتقد است آغاز یک جنگ در منطقه خاورمیانه بسیار بعید است اما نباید فراموش کرد که شرایط استراتژیک متحدان ایران و آمریکا در عراق به شدت به هم ریخته و اوضاع ملتهب است.

ایران و آمریکا البته بارها نشان داده اند که علی رغم تنش، تمایلی به آغاز جنگ ندارند. این چیزی است که این بار هم از خلال اظهارات مقامات نظامی دو کشور بیرون می‌آید؛ اما نباید از یاد برد که یک اشتباه می‌تواند اوضاع را دگرگون کرده و یک درگیری بزرگ را در منطقه به وجود آورد.

تحلیلگر اسوشیتدپرس معتقد است که آمریکا بیش از اینکه تمایل به آغاز جنگ داشته باشد، از ایران ترسیده است. ترس بیشتر آمریکا به خاطر این است که گمان دارد ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی قصد اقدام نظامی (توسط خود یا متحدانش) علیه ایالات متحده آمریکا و نیروهای این کشور در عراق را داشته باشد. از نظر نویسنده، همین ترس باعث شده آمریکا تصمیمات نظامی بسیاری بگیرد و زیردریایی و ناوهواپیمابر خود را به خلیج فارس بفرستد.


نکته دیگری که اسوشیتدپرس بر آن تاکید دارد این است که تصمیمات نظامی اخیر ایالات متحده از یک به هم ریختگی حکایت دارد. این سردرگمی و به هم ریختگی به خصوص در تصمیم اخیر ایالات متحده مبنی بر دور شدن ناو "نیمیتز" از خلیج فارس و بازگشت مجددش به این منطقه قابل مشاهده است. طبق تحلیل اسوشیتد پرس و تحلیلگرش این تغییرات آنی تصمیمات نشان از این دارد که بین ارتش آمریکا و کاخ سفید در مورد خلیج فارس و خاورمیانه اختلاف وجود دارد و شاید تصمیمات اصلی نظامی در خلیج فارس نه توسط ژنرال‌های ارتش بلکه توسط مقامات کاخ سفید گرفته می‌شود.
این اختلاف بین کاخ سفید و ارتش به خوبی نشان می‌دهد که یک اشتباه می‌تواند منجر به یک فاجعه در خلیج فارس شود. این چیزی است که جو بایدن وارث آن خواهد بود. در این میان، مساله غنی سازی اورانیوم بیش از همه باعث سخت شدن شرایط برای بایدن شده و هرگونه امکان بازگشت به شرایط سال 2015 را از بین می‌برد.

این شرایط زمانی بدتر می‌شود که بدانیم تنش و نزدیکی نظامی نیروهای متحد ایران و آمریکا در عراق هر لحظه بیشتر می‌شود. حالا بایدن همزمان با دو مساله بزرگ روبه رو است. از طرفی، برجام در حال نابودی است و از طرف دیگر، تنش در منطقه روز به روز بیشتر می‌شود. باید دید که آیا سرانجام این شرایط رئیس جمهور جدید آمریکا را هم به همان مسیر ترامپ خواهد کشاند یا او به نحوی خواهد توانست از این شرایط دشوار فرار کند.

منبع: خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی