فاز سوم آزمایش واکسن کرونای ساخت کوبا در ایران انجام می‌شود

شناسه خبر: 87571 سرویس: پزشکی و سلامت

یک مرکز تحقیقاتی در کوبا که مشغول ساخت یک نوع واکسن کووید-۱۹ در این کشور بوده می گوید که آن را در ایران آزمایش خواهد کرد.


موسسه واکسن فینلِی (آ اف وی) که دولتی است و موسسه پاستور ایران توافقی را در هاوانا امضا کرده اند که براساس آن فاز سوم کارآزمایی کلینیکی این واکسن در ایران انجام خواهد شد.

"آی اف وی" در توییتر اعلام کرد که هدف "پیشرفت سریعتر در ایمنی سازی علیه کووید-۱۹ در هر دو کشور است."

تاکنون در ایران ابتلا ۱.۲ میلیون نفر به ویروس کرونا گزارش شده است و دولت مرگ ۵۶ هزار نفر در اثر این ویروس را تایید کرده است. گفته می شود آمارهای واقعی بسیار بالاتر است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ویسنته وِرِز مدیر "آی اف وی" در ماه دسامبر گفته بود که "ساورین ۰۲" پیشرفته ترین واکسن در حال ساخت در کوباست.

او گفت که انجام آزمایش های مرحله سه در کوبا دشوار بوده چون شیوع ویروس در این کشور کوچک به اندازه برخی دیگر از کشورها جدی نیست.

هرچند شیوع ویروس در کوبا درحال گسترش است اما تاکنون ۱۴ هزار مورد ابتلا در این کشور ۱۱ میلیونی تایید شده است و ۱۴۸ نفر جان خود را از دست داده اند.


این کشور تک حزبی - تحت حاکمیت کمونیست ها - می خواهد کل جمعیت خود را در نیمه اول ۲۰۲۱ واکسینه کند.

دانشمندان کوبایی تجربه زیادی در توسعه و تولید واکسن دارند. ۸ عدد از ۱۱ واکسنی که برنامه واکسینه سازی کودکان کوبا علیه ۱۳ بیماری به کار می گیرد در کوبا تولید شده است.

ایران روز ۳۱ دسامبر اعلام کرد کشوری که با ایران در تحقیق برای تولید واکسن مشترک همکاری می‌کند کوبا است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در آن زمان گفت تولید مشترک واکسن با کوبا انجام می‌شود. او گفت: "در حال حاضر واکسن کرونای تولید ایران و کوبا در فاز ۲ انسانی در کشور کوبا تحت نظارت و با همکاری انستیتو پاستور ایران انجام می‌شود."

منبع: بی بی سی



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی