ایران غنی‌سازی ۶۰درصدی را آغاز کرد؛ مذاکرات وین به تعویق افتاد

شناسه خبر: 90061 سرویس: سیاسی

معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد.


سید عباس عراقچی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام امروز به وین سفر کرده است این خبر را اعلام کرد.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز شد و ادامه آن به صورت حضوری در وین ادامه یافت.

به‌دنبال تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰درصدی، مذاکرات وین که قرار بود فردا برگزار شود، یک روز به تعویق افتاد.

ایران با غنی‌سازی ۶۰درصدی، به ادعای رسانه‌های اسرائیلی پاسخ داد که مدعی بودند با انفجار اخیر در نطنز، دست ایران برای فشار بر فرب در نذاکرات بسته خواهد بود.

توضیحات کمالوندی درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

از امشب مقدمات اجرایی غنی‎سازی ۶۰ درصدی در نطنز آغاز می‎شود. اورانیوم ۶۰ درصد برای ساخت انواع رادیوداروها کاربرد دارد.

کمالوندی گفت: امشب ماشین‌های سانتریفیوژ IR1 جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR1‌ های جدید، ظرفیتی ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.
لازم به ذکر است اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد.

تعویق یک روزه جلسه مشترک ایران با ۱+۴

سيد عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴ فردا چهارشنبه برگزار شود اما بدلیل ابتلاء یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی، جلسه روز پنج شنبه برگزار می شود.

عراقچی همچنین گفت: هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

ايران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به اطلاع آژانس رساند

ایران در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

منبع: ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی