مجوز اضطراری واکسن "ایران برکت" صادر شد؟

شناسه خبر: 92404 سرویس: پزشکی و سلامت

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: مرحله دوم مطالعاتی واکسن کوو ایران برکت به پایان رسیده اما هنوز مجوز اضطراری برای این واکسن صادر نشده است.


پیام طبرسی در واکنش به اخذ مجوز اورژانسی برای این واکسن و آغاز واکسیناسیون عمومی بدون گذراندن مرحله سوم مطالعاتی آن اظهار کرد: مرحله دوم مطالعاتی واکسن برکت به پایان رسیده و نتایج آن به وزارت بهداشت ارسال شده است.

عضو تیم علمی واکسن کوو ایران برکت افزود: مسئولان وزارت بهداشت در تولید این واکسن دخیل نیستند و به عنوان یک نهاد بی طرف در خصوص تزریق اورژانسی آن تصمیم‌گیری می‌کنند و اگر نتیجه بررسی‌های آن‌ها این باشد که واکسن کووایران برکت زودتر به مردم تزریق شود، این اقدام انجام می‌شود. هنوز مجوز اضطراری برای تزریق واکسن صادر نشده است.

او تاکید کرد: در فاز اول عوارض خاصی مشاهده نشد و در فاز دو ایمنی زایی به اثبات رسید. براین اساس فاز ۳ در حال انجام است به طوریکه ۱۲ الی ۱۳ هزار نفر وارد فاز مطالعه شده‌اند. این در حالی است که خیلی از واکسن‌ها مانند اسپوتنیک روسیه و یا سینوفارم چین فاز ۳ را طی نکرده‌اند.

طبرسی یادآوری کرد: حدود شش سال طول می‌کشد تا مطالعات پیرامون واکسن به پایان برسد اما سازمان بهداشت جهانی با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا مجوز اضطراری را برای تزریق واکسن صادر کرد.


عضو تیم علمی واکسن کوو ایران برکت ادامه داد: هنوز مجوز اضطراری برای واکسن کوو ایران برکت صادر نشده است. اکثر کشورها در این رابطه شرایط خودشان را می‌سنجند و سپس اقدام به تزریق واکسن می‌کنند.

طبرسی تصریح کرد: واکسن برکت عوارض عمده ندارد. عوارض عمده به عوارضی گفته می‌شود که منجر به مرگ و میر و یا تهدید کننده حیات باشد. همه واکسن‌ها عوارض زودگذر و جزئی مانند تب را دارند. ما در آستانه پیک پنجم کرونا قرار داریم بنابراین تنها راه پیشگیری از بیماری، تزریق واکسن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی