سنگ اندازی در مسیر انتقال آرام قدرت از دولت روحانی به رئیسی/ هجمه تندروها به دولت با اسم رمز «واگذاری زمین سوخته به دولت بعد»

شناسه خبر: 92538 سرویس: سیاسی

دولت دوازدهم در حال انتقال اطلاعات و گزارش های مربوط به اداره کشور به رییس جمهور منتخب و تیم او است تا روند انتقال آرام قدرت به خوبی انجام شود با این حال هجمه ها به دولت حسن روحانی ادامه دارد.


با دستور رییس جمهور این روزها تمام اعضای کابینه دولت دوازدهم در دیدارهای جداگانه گزارشی از شرایط وزارتخانه ها و معاونت ها و سازمان های دولتی را در اختیار رییس جمهور منتخب قرار می‌دهند تا دولت جدید با آگاهی کاملی از شرایط موجود، اداره کشور را از نیمه مرداد بدست گیرد.

تاکنون به جز رییس جمهور و معاون اول ، ۲۱ نفر از وزرا، معاونان و روسای سازمان های مختلف دولت با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم ریسی رییس جمهور منتخب دیدار داشته اند. محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به دستور روحانی برای همکاری دولت با رییس جمهور منتخب، اظهار کرده است که «رییس‌جمهوری دستور داده است انتقال قدرت آرام داشته باشیم و از طرف دیگر همه اطلاعات خود را در اختیار آقای رییسی قرار دهیم. می‌خواهیم طوری عمل کنیم وقتی رییس‌جمهور منتخب، دولت را تحویل گرفت به اندازه ما اطلاعات داشته باشد. می‌خواهیم همکاری داشته باشیم چون سال ۹۲ کسی با ما همکاری نکرد و ما خود در پی این وزیر و آن وزیر می‌رفتیم و اطلاعات می‌گرفتیم.»

اسم رمز جدید برای حمله به دولت

این همکاری در حالی انجام می شود که هجمه تندروها به دولت با اسم رمز «واگذاری زمین سوخته به دولت بعد» شدت گرفته است. اخیرا سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی اعلام کرده است که «یک دولت مقروض و سرزمین سوخته به آقای رئیسی تحویل شده است.» ادعایی که می توان آن را در راستای بالا نرفتن توقعات از دولت سیزدهم دانست.

مجلسی ها البته این روزها در رقابتی شدید برای حمله به دولت هستند و هریک بهانه ای برای حمله به دولت ببینند دریغ نمی کنند، برخی حتی رئیس جمهور و برخی معاونان و وزرایش را تهدید به محاکمه و زندانی شدن بعد از پایان عمر دولت می کنند.

مخالفان حتی این روزها با شایعات عجیب هم به دولت حمله می کنند. مانند آنچه درباره محل زندگی خانواده وزیر نیرو و محل اقامت خود وزیر ادعا کردند که از اساس کذب و دروغ بود. برخی مخالفان دولت حتی قطعی برق را یک سناریوی از قبل طراحی شده توسط دولت می دانند تا نارضایتی مردم را بیشتر و وظیفه دولت بعدی را سخت تر کند.این درحالیست که رییس جمهوری در جلسات متعدد، به دلیل قطع مکرر برق و سختی به وجود آمده برای مردم بارها عذرخواهی کرده و علت وقوع چنین اتفاقی را نیز صراحتا برای مردم شفاف سازی کرده است.

صداوسیما بیکار ننشست

در این میان صداوسیما که طی سال های گذشته یک بازوی تندروها در حمله به دولت بوده است، در روزهای آخر عمر این دولت هم بیکار ننشسته و از هر فرصتی برای حمله به دولتمردان استفاده می کند. قطعی برق و ایجاد مشکلات برای مردم هم بهانه ای شده است برای صداوسیما تا برخی مجریانش هرچه دلشان می خواهد نثار دولت کنند تا مردمی به نظر برسند.

صداوسیما به عنوان نهاد حاکمیتی به جای آنکه علل اصلی قطعی برق را برای مردم تشریح کند، دولت را یگانه عامل و مقصر اصلی خاموشی ها جلوه می دهد و خانم مجری بدون آنکه به علل خاموشی ها از جمله تغییرات اقلیمی، خشکسالی ها و همچنین تاثیر تحریم ها در ناتوانی در سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی کشور اشاره کند، با ادبیاتی عجیب خطاب به دولت می گوید که «خسته اید»، «همین حالا دولت را تحویل دهید»، «زودتر بروید»،« چرا به شما برنمی خورد»، «چطور دلتان درد نمی آید؟»، «چطور زندگی می کنید که حالتان بد نمی شود؟» و «چرا هیچ‌کس عذرخواهی نمیکند؟» در حالیکه تاکنون هم رییس جمهوری و هم اردکانیان وزیر نیرو از مردم بابت مشکلات ناشی از قطعی برق از مردم عذرخواهی کرده اند. حسن روحانی با اشاره به رنج آور بودن این مشکلات برای مردم و سخت بودن آن برای دولت تصریح می کند:« ما بیش از مردم رنج می‌بریم اما کسانی نیایند جوری صحبت کنند که بگویند کاری نشده و اقدامی صورت نگرفته است. اینها دروغ است. ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است. یک نفر چگونه می‌تواند ۲۰ هزار مگاوات برق را بخورد و بگوید نیست! مگر خوردنی است؟ چرا غیردقیق حرف می‌زنیم؟»

رییس جمهور همچنین در واکنش به ادعاهای قطع برق بخش های مراقب ویژه بیمارستان ها گفته بود؛ « گفتند چون برق رفت، بیماران در بیمارستان بدون برق و امکانات ماندند و دستگاه‌های تنفسی از کار افتاد. امروز به صراحت اعلام شد که این دروغ محض است.»

سنگ اندازی در مسیر انتقال قدرت

بی مهری به دولت روحانی آنهم از سوی برخی نهادها و مشخصا صداوسیما تقریبا به امری عادی تبدیل شده است اما این حجم از تخریب ها آنهم در روزهای پایانی عمر دولت کم سابقه بوده است. با اینکه این مخالفان مطمئن هستند که روحانی و دولتش یک ماه دیگر پاستور را تحویل می دهند اما به این میزان از موفقیت قانع نیستند و تلاش می کنند که این دولت را «شر مطلق» و دولت بعد را «خیر مطلق» جلوه دهند. البته همین شر مطلق یعنی دولت روحانی در حال کمک به رییس جمهور منتخب برای انتقال آرام قدرت است.

ایجاد دوگانه میان دولت مستقر و دولت منتخب نه تنها کمکی به حل مشکلات مردم نخواهد کرد بلکه بر نگرانی مردم می افزاید. عزم دولت روحانی بر ایجاد آرامش و همکاری با رییس جمهور منتخب برای انتقال قدرت است اما برخی تندروها و البته صداوسیما با هجمه های زیاد خود به دولت، نه تنها کمکی به دولت بعد نخواهند کرد بلکه ممکن است با فرشته نجات جلوه دادن دولت سیزدهم، در آینده کار این دولت را برای حل مشکلات سخت تر کنند. کشور برای انتقال از دولت دوازدهم به سیزدهم به آرامش نیاز دارد اما مخالفان روحانی گویی می‌خواهند آخرین ضربه را محکم تر به او بزنند.

منبع: خبرآنلاین



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی