رشد ۴ برابری تزریق واکسن در ۲۴ ساعت/ دلتا در ۲۵ استان در حال تاخت و تاز است

شناسه خبر: 92553 سرویس: پزشکی و سلامت

ویروس دلتا در بیش از ۲۵ استان کشور در حال تاخت و تاز است، اما وضعیت برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان و هرمزگان نسبت به بقیه کشور وخیم‌تر است.


همین مسئله هم موجب شد تا پس از تشکیل کمیته ویژه و تعیین نماینده ویژه از سوی وزیر برای حل بحران این استان این بار وزیر بهداشت شخصاً برای بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز اقدام کند. ماحصل حضور وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان هم دستور وی برای درمان رایگان بیماران کرونایی در این استان بود. آخرین خبرها در رابطه با واکسیناسیون کرونا اینکه با تأمین واکسن‌های داخلی و خارجی روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته و با تزریق ۲۱۴ هزار و ۱۱۱ دوز تزریق واکسن در در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، آمار واکسیناسیون نسبت به روزهای گذشته از افزایش چهار برابری را تجربه کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به روز سه‌شنبه، ۲۲هزار و ۷۵۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۶۶ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه متأسفانه احتمالاً افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، از همین هفته آغاز خواهد شد، گفت: «متأسفانه نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که همه جا باز است. همه محدودیت‌ها در کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم.»
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران هم با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان تهران، گفت: «تا دو هفته آینده وضعیت تهران بهبود نمی‌یابد. پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته باز هم شاهد افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی باشیم.»

روایت‌هایی متفاوت از سیستان
وضعیت در برخی استان‌های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم چندان مطلوب نیست. هر چند لااقل درباره سیستان و بلوچستان روایت‌های متفاوتی از اوضاع وجود دارد. برهمین اساس وزیر بهداشت خودش به استان سیستان و بلوچستان رفت تا از نزدیک از مراکز درمانی این استان بازدید کند. جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان با حواشی همراه بود و به مشاجره و توهین لفظی میان وزیر و فداحسین مالکی، نماینده زاهدان منجر شد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «دائماً درباره مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دروغ می‌گویند. آمارهای غلط از تعداد جانباختگان می‌دهند. تجهیزات و بیمارستان نداریم، می‌گویند تخت‌ها خالی است. ‏اعتراض هم که می‌کنیم، هتاکی می‌کنند.»
از سوی دیگر، اما حسینعلی شهریاری دیگر نماینده این شهر و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «هرآنچه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان یا شهرستان‌ها از وزیر بهداشت خواسته‌ایم، نه نگفته و دریغ نکرده‌است».
از نگاه وی ۳۰ درصد از مشکلات حوزه سلامت، مربوط به وزارت بهداشت و ۷۰ درصد دیگر مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است.

درمان رایگان در سیستان و بلوچستان

وزیر بهداشت در حاشیه این جلسه با تأکید بر اینکه بنا شد تا هزینه درمان بیماران کرونایی استان در بیمارستان‌های دولتی رایگان باشد، افزود: «مقرر شد کمبودهای استان سیستان و بلوچستان را از آنچه خودمان و همچنین نیروهای مسلح در اختیار دارند، برطرف کنیم. خوشبختانه الان از نظر دارو، کیت آزمایشگاهی و تخت بیمارستانی، کمبودی وجود ندارد.»
وی گفت: «برآورد بنده این است که در اوج پیک بیماری در سیستان و بلوچستان قرار داریم و از هفته آینده، شاهد کاهش قابل‌توجهی در میزان بیماران سرپایی باشیم؛ البته هر قدر بیماران سرپایی بیشتر شوند، با تأخیر، افزایش بیماران بستری و همچنین مرگ و میرها را شاهد خواهیم بودیم و وقتی تعداد بیماران سرپایی کاهش پیدا کند، بعد از چندین هفته، بیماران بستری و مرگ و میر بیماران کاهش می‌یابد که زمانبر است. اگر مردم فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کنند، از چند روز آینده، نوید کاهش ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در سیستان و بلوچستان خواهیم داد.»

رشد ۴ برابری سرعت واکسیناسیون
با رسیدن واکسن‌های داخلی و خارجی روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته‌است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسیده‌بود. با این احتساب در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه بیش از ۲۱۴ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده‌است که نسبت به روزهای قبلی چهار برابر سرعت داشته‌است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت تأمین واکسن در کشور گفت: «خوشبختانه با تأمین واکسن ما تا دیروز ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار دوز واکسن توزیع کرده‌ایم و ۴٧٠ هزار دوز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع خواهد شد و هفته آینده حدود ٢ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به دستمان می‌رسد و پنج شنبه هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و در مجموع در این هفته و هفته آینده ۷ میلیون دوز واکسن واردات خواهیم داشت.»

اولتیماتوم سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی
بخش خصوصی در حالی که پیش از این، ادعای توانمندی برای واردات واکسن کرونا را داشت و بنا بود ۶ میلیون دوز واکسن وارد کند، پس از رایگان‌شدن واکسیناسیون، به طور کامل از این ماجرا پایش را پس کشید و تاکنون حتی یک دوز واکسن از سوی بخش خصوصی وارد کشور نشده‌است، آن هم در شرایطی که مجوز واردات واکسن کرونا برای دست‌کم ۳۹ شرکت خصوصی صادر شده‌است. این تعلل و پا پس کشیدن‌های بخش خصوصی موجب شده‌است تا محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به شرکت‌های متقاضی واردات واکسن کووید ۱۹، برای معرفی‌نامه‌های تأمین واکسن کووید ۱۹ مهلتی ۶۰ روزه تعیین کند.
در این نامه آمده‌است: «پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا پیرامون امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با توجه به تعدد معرفی‌نامه‌های صادره که با هدف تسهیل و تسریع در واردات انواع واکسن‌های معتبر کووید ۱۹ صورت گرفته و با عنایت به اینکه پس از سپری شدن بیش از سه ماه از آغاز صدور این معرفی‌نامه‌ها هنوز هیچ وارداتی توسط شرکت‌های مذکور به نتیجه نرسیده‌است و از آنجایی که حسب اعلام نمایندگی‌های کشورمان متأسفانه مذاکرات تعدادی از این شرکت‌ها بدون هیچ دستاورد منطقی، تنها موجب افزایش قیمت منابع در دسترس قبلی گردیده‌است، بدین‌وسیله اعلام می‌دارد پیرو مکاتبات قبلی انجام شده جداگانه با شرکت‌های مذکور، کلیه معرفی‌نامه‌های صادره که از تاریخ صدور را آن بیش از ۶۰ روز سپری شده‌است از درجه اعتبار ساقط می‌گردند.
مجدداً تأکید می‌گردد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص افزایش تولید داخل، از این به بعد کلیه معرفی‌نامه‌ها صرفاً ۶۰ روز اعتبار داشته و پس از آن به طور خودکار از درجه اعتبار ساقط می‌گردد.»

منبع: جوان آنلاین



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی