اتحادیه اروپا: ایران پیش از آغاز دولت رئیسی به مذاکرات وین باز نمی‌گردد

شناسه خبر: 92558 سرویس: بین الملل

سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تایید کرد که ایران تا زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی به مذاکرات وین برای احیای برجام باز نخواهد گشت.


به گفته دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست ژوزپ بورل، تهران به مقام‌های رسمی اروپا اطلاع داده است که مذاکرات تا اواسط ماه اوت (یک ماه دیگر) از سر گرفته نخواهد شد.

لیز کاستیو نیه تو، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت: «دیروز، چهارشنبه، مقامات ایرانی به اتحادیه اروپا اطلاع دادند که مایلند دور بعدی گفتگوها درباره برجام را در وین هنگامی که دولت جدید روی کار است، یعنی از ۵ اوت از سر بگیرند. در این میان، پرهیز از هرگونه تشدید و اقداماتی که منجر به تضعیف تلاشهای گسترده دیپلماتیک ما برای اطمینان از اجرای کامل برجام می شود، مهم است. اتحادیه اروپا نیز این مسئله را به وضوح به طرف ایرانی اعلام كرد.»

سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا نقش میانجی را در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده بازی می‌‌کنند، رسانده است.

ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین برای احیای برجام و بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تاکنون ۶ دور مذاکره در وین برگزار کرده‌اند. ایالات متحده که در سال ۲۰۱۸ و به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد، با میانجیگری اروپا در این گفت‌وگوها حضور دارد.

یک مقام دیپلماتیک درباره توقف مذاکرات وین هم پیشتر به رویترز گفته بود: «آن‌ها [ایرانی‌ها] تا آغازدولت جدید آماده بازگشت نیستند. روشن نیست این به معنای شروع ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در ۵ ماه اوت است یا تشکیل دهیات دولت جدید. احتمالا تا میانه ماه اوت گفت‌وگویی برگزار نخواهد شد.»

دولت ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران هر دو برای از سرگیری اجرای تعهدات خود وفق برجام اعلام آمادگی کرده‌اند. با این حال و پس از گذشت شش دور مذاکره در وین، هنوز تصمیمی درباره چگونگی بازگشت دو طرف به تعهدات، رفع تحریم‌ها و ضمانت تکرار نشدن دوباره تجربه دولت دونالد ترامپ، گرفته نشده است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که تهران با توجه به تغییر دولت، خواستار زمان بیشتری برای از سرگیری مذاکرات شده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید : «وقتی ایران پس از روند تشکیل دولت جدید آماده مذاکره شد، ما هم آماده از سرگیری مذاکرات در وین و علاقه‌مند به یافتن راه حلی برای بازگشت دوجانبه به برجام هستیم. اما همانطور که وزیر خارجه (آنتونی بلینکن) به‌روشنی گفته است، این پیشنهاد تا بی‌نهایت روی میز نخواهد ماند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته و در واپسین روزهای دولت دوازدهم، با انتقاد تلویحی از عدم اجازه به تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافق، ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات وین در دوره ابراهیم رئیسی به سرانجام برسد.

منبع: یورو نیوز



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی