سفر به شهرهای قرمز ممنوع است/ ناجا مسافران را عودت می‌دهد

شناسه خبر: 92570 سرویس: سیاسی

وزیر کشور با تاکید بر اینکه سفر «به» و «از» شهرهای قرمز ممنوع است، گفت: نیروی انتظامی علاوه بر جرائمی که در دستور العمل بوده، ضمن عذرخواهی از خانواده‌های محترم، مسافران را عودت خواهد داد.


عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: امروز جلسه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی مدیریت بیماری کرونا مشترکا تشکیل شد و با توجه به شرایط خاصی که بوجود آمده لازم بود این جلسه به صورت فوق العاده و اضطراری تشکیل شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با اشاره به محورهای مورد بحث در نشست امروز گفت: بررسی آخرین روند بیماری و چگونگی آن از جمله بحث های جلسه امروز بود و در این خصوص وزارت بهداشت از سرعت بیماری در کشور ابراز نگرانی کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به مجموعه شرایط پیش آمده، پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که با کمک مردم، مجموعه اقداماتی را در حوزه رعایت پروتکل ها انجام دهیم تا روند بیماری کنترل و مدیریت شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با اظهار اینکه متاسفانه رعایت پروتکل ها در کشور در طی بازه زمانی یک ماهه اخیر افت داشته است؛ تصریح کرد: طبق گزارش ارائه شده رعایت پروتکل های بهداشتی از رقم ۷۰ الی ۷۷ درصد به کمتر از ۵۰ درصد رسیده که رقم بسیار پایینی است.

وی در این خصوص گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد همه افراد مسئول در حوزه نیروهای مسلح، دادگستری، اصناف، اتحادیه ها، وزارت بهداشت و فرمانداری ها امروز جلسات فوق العاده ای را در تمامی استان های کشور تشکیل دهند و کارگروه را برای برخورد با موارد تخلف در رعایت پروتکل های بهداشتی موظف سازند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به تعطیلات سه روز آخر هفته جاری اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادات در جلسه امروز این بود که با توجه به تعطیلی سه روز آخر هفته، دو الی سه روز دیگر را از ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مجوز بگیریم و یک تعطیلی را در تهران و کرج داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: البته این کار منوط به مجوز ستاد ملی مدیریت بیماری کروناست و با توجه شرایط ویژه تهران و کرج و میزان تردد مربوط به این دو، این کار در مدیریت بیماری در شرایط کنونی کمک می کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل های صادر شده در حوزه مقابله با کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است؛ گفت: به نیروی انتظامی ماموریت داده شد که علاوه بر جرائمی که در دستورالعمل بوده، در این مقطع در هر کجایی که با سفرها در داخل جاده ها مواجه شویم، حتما با عرض معذرت از خانواده محترم همه مسافرین و رانندگان عزیز، نیروی انتظامی این افراد را به مبدا عودت خواهد داد.

وزیر کشور گفت: این کار سخت است اما لازم است برای مصالح بیشتر و بالاتر برخی از مقررات را سخت گیرانه تر عمل کنیم.

وی همچنین گفت: البته از همین الان تذکرات لازم به مردم عزیزمان داده می شود و انشاءا... با همراهی مردم، مسافرت ها انجام نخواهد گرفت.

موضوع واکسن از دیگر محورهای مورد اشاره رحمانی فضلی در حاشیه نشست مشترک قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا بود و در این خصوص گفت: مهم ترین و موثرترین راه برای مقابله با ویروس کرونا دو امر رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون است.

وی اضافه کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت مطرح کردند که برای تزریق دو دوز برای سنین بالای ۶۰ سال به اندازه کافی در کشور واکسن تامین شده است.


رحمانی فضلی با اشاره با اعلام مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه روزانه در ۸۰۰ مرکز تجمیعی واکسن تزریق می شود؛ گفت: با این حساب ظرف دو هفته همه افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می شوند. این ادعای وزارت بهداشت است که اعلام کردند دیروز هم بیش از ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرد: امید داریم با قولی که مسئولان وزارت بهداشت دادند و با عملی که دیروز در واکسینه کردن بیش از ۳۰۰ هزار نفر انجام دادند؛ امر واکسیناسیون در کشور به صورت سراسری در اسرع زمان حاصل شود.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: در کنار تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال و همچنین به افراد بالای ۵۰ سال در برخی مناطق خاص، در گام بعدی واکسینه شدن گروههای پرخطر و پر ریسک واکسینه آغاز می شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه گروههای پرخطر و پر ریسک هم در کشور شناسایی شده اند؛ گفت: طبق قول مسئولان وزارت بهداشت همه گروههای پرخطر ظرف یک ماه واکسینه می شوند.

وی در این خصوص گفت: تا اول شهریور طبق گفته در وزارت بهداشت، همه افراد بالای ۶۰ سال و در برخی مناطق خاص ۵۰ سال به بالا و همچنین گروههای پر ریسک واکسینه خواهند شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تحقق این موضوع می تواند گام بسیار موثری در جلوگیری از ابتلا به کرونا در کشور باشد؛ گفت: البته کسانی هم که واکسینه می شود باید پروتکل ها را رعایت کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در ادامه گفت: طبق گزارش دریافتی حدود ۲ درصد از مردم عزیز کشورمان به خاطر دغدغه و نگرانی که دارند بدون رعایت وقت تنظیمی اعلام شده به مراکز تزریق واکسن مراجعه می کنند که موجب تشکیل صف می شود و مهم تر از آن امکان ابتلا به بیماری را بالا می برد.

وی در این خصوص گفت: فاصله اینکه بدون نوبت بروند یا با نوبت به مراکز واکسن مراجعه کنند، حداکثر یک هفته است و در این خصوص، برای پیشگیری از تشکیل صف ها و زمینه سازی انتقال بیماری، درخواست همراهی از مردم عزیز داریم.

وزیر کشور با ابراز تقدیر و تشکر از همراهی اصناف عزیز، گروهها و مشاغلی که در این یک سال و پنج ماه که واقعا زحمت کشیدند، همراهی کردند و خسارت هم دیدند؛ خاطر نشان کرد ضمن عذرخواهی و همچنین تشکر باید گفت: که همه این زحمات برای منفعت بزرگتر که جان مردم عزیز کشورمان است؛ انجام شده و این موضوع مختص کشورمان نیست و در همه جای دنیا رواج پیدا کرده که امیدواریم با تقویت روند واکسیناسیون آثار این خسارت ها کم شود.

رحمانی فضلی در پایان به اعیاد پیش رو عید قربان، عید غدیر خم و ایام عرفه و در نهایت ماه محرم اشاره کرد و گفت: مقرر شد همان پروتکل هایی که سال قبل بوده، امسال هم به صورت جدی رعایت و عملیاتی گردد همه ما تابع قانون هستیم و مصوبات ستاد که طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانون را دارد؛ همه باید تابع باشیم و رعایت کنیم و البته در ستاد و قرارگاه تلاش مان بر این است که ظرفیت های مناسبی که اطمینان بخش برای برگزاری مراسم ها و مناسک باشد؛ ایجاد کنیم.

منبع: ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی