مجریانی که از ابتدای ۱۴۰۰ توبیخ شدند

شناسه خبر: 93626 سرویس: سینما و تلویزیون

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون سه مجری در تلویزیون توبیخ شده‌اند که باتوجه به حضور در پنجمین ماه سال رقم نسبتا بالایی به نظر می‌آید.


اگر از بین افرادی که در تلویزیون برنامه‌ای را اجرا کرده‌اند بخواهیم نام آنان که توبیخ، ممنوع التصویر و یا ممنوع الفعالیت شده‌اند را نام ببریم قطعا به فهرستی بلند بالا می‌رسیم. مجریانی که برخی از آن‌ها پس از توبیخ شدند دوباره به اجرا برگشتند و برخی دیگر هرگز سمت تلویزیون نیامدند.

مجریانی که گاه بخاطر صحبت‌های خودشان دچار مشکل می‌شوند و گاه بخاطر خطای مهمانان برنامه مدیر شبکه آن‌ها را توبیخ می‌کند. البته گاهی اوقات این توبیخ در طول زمان به ممنوع الفعالیتی آن‌ها منجر می‌شود.

روزگذشته هم پیمان طالبی، یکی دیگر از مجریان تلویزیون، به علت حرف‌های تندی که روی آنتن زنده تلویزیون بیان کرد توبیخ شد.

مجریانی که غلبه احساسات کار دست‌شان داد
پیمان طالبی، مجری برنامه «طبیب» یکی از افرادی بود که روز گذشته(شنبه ۲۳ مرداد) توبیخ شد اما جریان از چه قرار است. این مجری زمانی که آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا را دید عصبانی شد و در واکنش به صحبت‌های اخیر مسئولین درباره دلیل وارد نکردن واکسن کرونا و آمار مبتلایان گفت: «دست از وعده دادن برداشته و یک هفته چیزی نگویند.»

همین موضوع و هدم توانایی کنترل احساسات توسط این مجری واکنش کاربران در فضای مجازی را به همراه داشت. عده‌ای جسارت طالبی دربیان چنین مسائلی را ستودنی دانستند و عده‌ای دیگر گفتند که این مجری از حد خود فراتر رفته است.

در رابطه با همین موضوع روابط عمومی گروه اجتماعی شبکه سه سیما اعلام کرد: «پیمان طالبی، مجری برنامه «طبیب» از افراد با سابقه و دغدغه‌مند سیما است و برنامه «طبیب» سالهاست که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، اما پیمان طالبی در این برنامه، نتوانست بر احساسات شخصی و عقاید فردی خود غلبه کند و خارج از چارچوب حرفه‌ای به بیان مطالبی پرداخت که به توبیخ نامبردگان توسط مدیر شبکه منجر شد.»

«طبیب» از ۲۰ آذر ۱۳۹۵ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و این اولین حاشیه برای برنامه است که مجری به علت غلبه احساسات نتوانست خودش را کنترل کند و توبیخ شد.

البته این اولین باری نیست که یک مجری به علت غلبه احساسات توبیخ می‌شود. ۱۸ تیر و همزمان با قطعی برق به صورت گسترده، قدسیه صالحی مجری برنامه«سلام تهران» با کنایه به قطعی برق گفت: «چه کاری است همین الان دولت را تحویل بدهید! خسته‌اید که درست اداره کنید تحویل بدهید زودتر! مردم شما را درک می‌کنند. فیلم‌هایی از اتفاقات بعدی قطعی برق آمده که دل همه را درد می‌آورد و شما چطوری دل‌تان به درد نمی‌آید.»

این اتفاق هم سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد.

پس از این اتفاق مدیر گروه شبکه پنج سیما توبیخ قدسیه صالحی را غلبه احساسات دانست و گفت: «شبکه پنج سیما به‌عنوان عضوی کوچک از خانواده دغدغه‌مند رسانه ملی، همدلی با مردم شریف و رشید کشور را افتخار می‌داند و انعکاس مشکلاتشان را وظیفه خود می‌داند. در روزهای اخیر که قطع بی‌برنامه برق مشکلات فراوانی را بر مشکلات جاری مردم افزوده و فرصت را برای دشمنان قسم‌خورده ایران عزیز مهیا کرده است تا کلّیت نظام را به ناکارآمدی متهم کنند، وظیفه رسانه‌ای حکم می‌کند زبان گویای مردم و پل ارتباطی آن‌ها با مسئولان باشد. بدون تردید ادای این وظیفه باید حرفه‌ای، هوشمندانه و به‌دور از عواطف و هیجانات فردی باشد.»


توبیخ به دلیل انتقاد
گاهی هم بحث غلبه احساسات مطرح نیست، بلکه مجریان به‌خاطر بیان انتقاد یا حرف دلشان توبیخ می‌شوند یکی از همین افرادی که به‌خاطر انتقاد برای چهارمین بار از آنتن تلویزیون کنار گذاشته شد، مهدی واعظی بود. این مجری که از این شرایط گله مند بود، گفت: «سازمان صداوسیما باید حریمی را برای مجریان و گزارشگرانش قائل باشد» و این پرسش را مطرح می کند که «چرا دیواری کوتاه‌تر از مجریان پیدا نمی‌کنند؟»

البته نه تنها به این پرسش پاسخ داده نشد، بلکه مجری برنامه‌های «شب های فوتبالی»، «لیگ یک»، «سلام صبح بخیر»، «ورزش از نگاه دو» و «صبح بخیر ایران»برای چهارمین بار توبیخ و ممنوع‌الفعالیت شد.

این توبیخ‌هایی که در سازمان صدا و سیما رخ می‌دهد، قدمت طولانی دارد و سالیان قبل هم بارها اتفاق افتاده است.

رزیتا قبادی که سال گذشته مجری برنامه شب یلدای «عصر خانواده» بود، به خاطر لفظ حرکات موزون که مهمان برنامه به کار برد و او در پاسخ لبخند زد، توبیخ شد.

این مجری در برنامه روز بعد با اشاره غیرمستقیم به صحبت‌های مهمان برنامه گفت: «در برنامه ما یک اشتباه لفظی اتفاق افتاد و کارشناس برنامه لفظی را به کار بردند که در شأن برنامه ما و در شأن مخاطبان برنامه نبود و من از همه مردم بابت این اشتباه لفظی عذرخواهی می‌کنم.»

همین اتفاق کافی بود تا خبر ممنوع‌التصویری این مجری زن به گوش برسد، خبری که البته تهیه‌کننده برنامه آن را تکذیب و در مصاحبه‌ای اعلام کرد ممنوع‌التصویری در کار نیست و تنها به یک تذکر بسنده شده است. اما قبادی دو ماه بعد در لایو اینستاگرامی خبر ممنوع التصویری خود را تایید کرد.

مرحوم محمدرضا شجریان که مهر سال گذشته دارفانی را وداع گفت، چند ماه قبل‌ترش یعنی مرداد همان سال، حال خوشی نداشت و در بیمارستان بستری بود و شبکه خبر احوال این هنرمند را از پزشک معالج او پیگیری می‌کرد. همان زمان بود که احسان کرمی توییتی را منتشر کرد و نوشت در زمان اجرای برنامه‌هایم هربار که نام استاد را آوردم توبیخ شدم و همیشه به مهمانانم تذکر داده می‌شد که نامی از محمدرضا شجریان برده نشود.

اگر به دهه گذشته نگاه کنیم، تلویزیون بیش از ده‌ها مجری توانمند در عرصه اجرا را توبیخ، ممنوع الفعالیت و ممنوع التصویر کرده است، که عده‌ای از آن‌ها مانند رضا رشیدپور و فرزاد حسنی دوباره به تلویزیون بازگشتند و عده‌ای مانند، جواد یحیوی هیچ‌گاه حاضر به بازگشت نشدند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون حدود سه مجری توبیخ شده‌اند یعنی به طور میانگین هر یک ماه و نیم یک‌بار یک مجری تذکر جدی گرفته‌ است. اگر تلویزیون با همین رویه پیش رود احتمالا مجبور باشد تعداد زیادی مجری جدید و جوان روی کار بیاورد.

منبع: خبرآنلاین



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی