از کامبک عجیب گرایی تا تاریخ سازی یوسفی/ یک شب عالی برای فرنگی کاران ایرانی

شناسه خبر: 95730 سرویس: ورزشی

ستاره های کشتی فرنگی ایران، امروز و فردا به دنبال رقم زدن یکی از بهترین نتایج تاریخ این رشته در رقابت های جهانی نروژ هستند.


تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت های 4 وزن اول به دو مدال برنز توسط محمدعلی گرایی در 77 کیلو و پژمان پشتام در 82 کیلو رسید و محمدرضا مختاری هم با شکست در دیدار رده بندی به مقام پنجم دست یافت. این در حالی است که روس ها استارت خود را برای قهرمانی زدند و با یک طلا، دو نقره و یک برنز در پایان روز دوم، با 80 امتیاز صدرنشین هستند. در جدول رده بندی تیمی آذربایجان با 66 امتیاز در رده دوم قرار دارد و ایران و ترکیه با 40 امتیاز در رده سوم هستند.


اما در روز سوم مسابقات و در شرایطی که مسابقات فینال و رده بندی 3 وزن دوم امروز برگزار می شود، ایران بیش از قبل امیدوار است. روز گذشته به جز مهرداد مردانی که از دور رقابت ها کنار رفت و 6 امتیاز با حضور در مرحله یک چهارم نهایی برای ایران کسب کرد، علی اکبر یوسفی در 130 کیلو و محمدهادی ساروی در 97 کیلو به فینال راه یافتند. این دو فرنگی کار ایرانی که امشب برای کسب مدال طلا روی تشک می روند، حداقل هر کدام 20 امتیاز و حداکثر 25 امتیاز می توانند برای تیم ملی ایران در بخش تیمی اندوخته داشته باشند. ضمن اینکه آخرین طلای کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی در سال 2014 توسط حمید سوریان کسب شده و حالا بعد از 7 سال همه در انتظار طلایی شدن شاگردان بنا در نروژ هستند.


علاوه بر این دو فینالیست، در روز سوم مسابقات و در سه وزن پایانی، میثم دلخانی در 63 کیلو، محمدرضا گرایی در 67 کیلو و رامین طاهری در 87 کیلو روی تشک رفته اند. در پایان رقابت های امروز محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک توکیو و میثم دلخانی، فرنگی کار جوان ایران به فینال راه یافتند، اما رامین طاهری قبل از نیمه نهایی متوقف شد و با توجه به شکست کشتی گیر دانمارکی در نیمه نهایی از دور رقابت ها کنار رفت.



در ادامه نتایج لحظه به لحظه 5 فرنگی کار ایرانی را در روز سوم مسابقات جهانی مشاهده می کنید:


63 کیلوگرم:

* در وزن 63 کیلوگرم میثم دلخانی که قبلا سابقه حضور در مسابقات جهانی را داشته، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف دنیز منیکسه از آلمان رفت. بعد از گذشت حدود یک دقیقه از کشتی، داوران به کشتی گیر آلمانی اخطار دادند. دلخانی در حالت خاک توانست 4 بارانداز متوالی را اجرا کند و با نتیجه 9 بر صفر در کمتر از دو دقیقه به برتری برسد و به یک چهارم نهایی راه پیدا کند.



* میثم دلخانی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل لنور تمیروف دارنده مدال برنز جهان از اوکراین قرار گرفت و در یک جدال سخت و دشوار با اینکه سه بر یک از حریف عقب افتاده بود، در فاصله یک دقیقه مانده به پایان توانست کشتی گیر اوکراینی را خاک کرده و نتیجه را سه بر سه کند. این نتیجه به معنای پیروزی دلخانی بود چون او امتیاز آخر را به دست آورد و راهی نیمه نهایی شد.


* بدین ترتیب دلخانی باید عصر امروز برای رسیدن به فینال به مصاف برنده کشتی گیران آذربایجان و کره جنوبی برود.



* در دیدار نیمه نهایی وزن 63 کیلوگرم میثم دلخانی برابر طالح ممدوف دارنده مدال نقره اروپا از آذربایجان قرار گرفت. بعد از یک دقیقه داوران به حریف آذربایجانی اخطار دادند تا او در خاک بنشیند. میثم دلخانی در خاک توانست با اجرای دو بارانداز و یک سالتوبارانداز زیبا، کشتی را 9 بر صفر کند و با یک توفان زودهنگام به فینال برسد.


* بدین ترتیب فردا میثم دلخانی برای کسب مدال طلا به مصاف لری آبولادزه دارنده مدال برنز اروپا از گرجستان می رود.

67 کیلوگرم:
* در وزن 67 کیلوگرم محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک توکیو پس از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل تسوچیکا شیمویامادا قهرمان آسیا از ژاپن قرار گرفت. گرایی که نتوانست از فرصت به وجود آمده در خاک استفاده کند و اسیر فنون حریف شد، 6 بر یک عقب افتاد. او در فاصله یک دقیقه مانده به پایان کشتی حریف را به پل زد و کشتی را 6 بر 5 کرد، اما اجازه نداد کشتی گیر ژاپنی از پل بیرون بیاید و او را ضربه فنی کرد تا از یک شکست غیرمنتظره فرار کند. بدین ترتیب گرایی راهی مرحله یک چهارم نهایی شد و در این مرحله به مصاف حسرت جعفراف از آذربایجان می رود.



* در مرحله یک چهارم نهایی وزن 67 کیلوگرم محمدرضا گرایی مقابل جعفراف از آذربایجان قرار گرفت. بعد از اخطار داوران به حریف، گرایی توانست در خاک به زیبایی دو بار سالتوبارانداز را اجرا کند و 9 بر صفر پیش بیفتد. اعتراض مربیان حریف هم رد شد تا نتیجه نهایی 10 بر صفر به سود گرایی باشد.


* بدین ترتیب محمدرضا گرایی عصر امروز در مرحله نیمه نهایی به مصاف برنده کشتی گیران صربستان و گرجستان می رود.



* محمدرضا گرایی در مرحله نیمه نهایی مقابل راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر 23 سال جهان از گرجستان قرار گرفت. گرایی که در ابتدای کشتی توانست از حریف اخطار بگیرد، به شکل عجیبی این فرصت را از دست داد. در ادامه طی یک کش و قوس کشتی گیر گرجستانی سه امتیاز و گرایی یک امتیاز کسب کردند. در حالی که گرایی در تایم دوم برای جبران به تشک آمده بود، از سوی داوران اخطار گرفت، اما او اعتقاد داشت پای حریف بیرون تشک رفته است. اعتراض گرایی قابل قبول نبود تا نتیجه کشتی 5 بر یک شود. گرایی یک دقیقه زمان برای جبران داشت و بعد از بیرون رفتن پای حریف، یک بار هم او بیرون رفت تا کشتی 6 بر 2 شود. در ثانیه های پایانی فرار رو به عقب کشتی گیر گرجستانی کار دست او داد و دو بار از داوران اخطار دریافت کرد و دو امتیاز هم هر بار به گرایی داده شد. بار دوم داوران در حالی دو امتیاز به گرایی دادند که یک ثانیه به پایان کشتی باقی مانده بود. در نهایت اعتراض مربیان گرجستان هم پذیرفته نشد تا گرایی 7 بر 6 برنده این جدال حساس شود.


* بدین ترتیب محمدرضا گرایی به فینال مسابقات جهانی صعود کرد و فردا برای کسب مدال طلا باید به مصاف نظیر عبداله یف دارنده مدال نقره اروپا از روسیه می رود.

87 کیلوگرم:
* در وزن 87 کیلوگرم رامین طاهری در دور اول مقابل میهایل برادو از مولداوی قرار گرفت. در تایم اول داوران به حریف مولداویایی اخطار دادند و طاهری توانست یک بار حریف را بارانداز کند و 3 بر صفر پیش بیفتد. در ادامه تایم اول یک امتیاز به برادو رسید. در تایم دوم نیز داوران یک اخطار به طاهری و یک امتیاز به حریف دادند، اما همین نتیجه تا پایان از سوی طاهری حفظ شد تا او 3 بر 2 در یک کشتی نزدیک به برتری برسد. وی در دور بعد به مصاف تورپال بیسلطان اف از دانمارک می رود.



* در دور دوم وزن 87 کیلوگرم رامین طاهری مقابل تورپال بیسلطان اف از دانمارک قرار گرفت. در حالی که طاهری در تایم اول فرصت اجرای فن در خاک را از حریف داشت، نتوانست از این فرصت استفاده کند و با اخطاری که در تایم دوم گرفت، با نتیجه یک بر یک هم بازنده بود. در لحظات پایانی که طاهری سعی می کرد امتیاز برتری را بگیرد، در خاک حریف نشست و نتیجه را 3 بر یک واگذار کرد.
* بدین ترتیب رامین طاهری باید منتظر حضور حریفش در دیدار فینال باشد تا او نیز شانس ادامه کار در گروه بازنده ها را بدست آورد.



*‌ رامین طاهری که در دور یک هشتم نهایی مقابل تورپال بیسلطان اف از دانمارک با نتیجه 3 بر 1 مغلوب شده بود، با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی، از دور رقابت ها کنار رفت.

97 کیلوگرم:


* در فینال وزن 97 کیلوگرم، محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز المپیک توکیو برابر الکس زوکه از مجارستان نفر پنجم المپیک قرار گرفت. ساروی مثل همیشه جنگنده کشتی را آغاز کرد و توانست شرایط را طوری پیش ببرد که داوران به حریف یک اخطار و به او یک امتیاز بدهند. در خاک هم ساروی توانست یک بارانداز را به خوبی روی حریف اجرا کند و 3 بر صفر پیش بیفتد. او که دیروز هم رقبایی از کشورهای روسیه، گرجستان و ایتالیا را با اقتدار پشت سر گذاشته بود، در تایم دوم نزدیک بود امتیاز چهارم را هم بگیرد، اما اعتراض مربیان مجارستان باعث شد تا نتیجه همان 3 بر صفر باقی بماند. البته داوران این بار به ساروی اخطار دادند و یک امتیاز به کشتی گیر مجار رسید، اما در خاک ساروی مثل همیشه مستحکم نشست و اجازه اجرای فن به حریف نداد.


* در نهایت ساروی 3 بر یک برنده این مبارزه حساس شد تا اولین مدال طلای کشتی فرنگی ایران را در مسابقات جهانی 2021 به نام خود ثبت کند.

منبع: ورزش سه



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی