تکلیف مانده سود سهام عدالت چه شد؟

شناسه خبر: 95738 سرویس: اقتصادی

سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ برخلاف سال‌های قبل که در یک مرحله پرداخت می‌شد، تقریبا در سه مرحله صورت گرفت که دو مرحله آن تحقق یافت و پرداخت مرحله سود به نظر می رسد قرار است همزمان با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت شود.


سود سهام عدالت سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ طی یک مرحله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد، اما سود سال ۱۳۹۸ سرنوشت دیگری داشت و قرار شد طی دو مرحله به حساب سهامداران واریز شود، یعنی مرحله نخست در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ واریز شد و مشمولان ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند.

بر این اساس، میزان سود مشمولان که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان بود، حدودا ۲۰۰ هزار تومان و مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن ها یک میلیون تومان بود، حدودا ۴۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

همچنین افرادی سهام سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی داشتند ۹۱ هزار تومان و افرادی که دارای سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی بودند نیز ۸۴ هزار تومان دریافت کردند.

پرداخت نصفه و نیمه مرحله دوم سود

هرچند قرار بود فاصله واریز سود مرحله اول تا دوم ناچیز باشد و وعده های زیادی هم درمورد واریز بخش دوم سود از سوی مسئولان داده شد اما در نهایت بخش دوم سود در ۱۴ تیرماه واریز شد.

از سوی دیگر قرار بود در مرحله دوم ۵۰ درصد باقی مانده واریز شود اما به دلیل عدم پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، مشمولان در کل ۹۰ درصد سود خود را دریافت کردند.

بر این اساس، در مرحله دوم واریز سود، سهام‌دارانی که ارزش اولیه آنها یک میلیون تومان است ۱۴۴ هزار تومان دریافت کردند و مشمولانی که دارای سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی هستند در مرحله دوم ۷۶ هزار تومان دریافت کردند.

کدام شرکت ها سود پرداخت نکردند؟


البته از مجموع ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی از دو شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند.

همچنین شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی‌رغم پیگیری‌های متعدد تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌اند و با محاسبه‌ این دو گروه از باقی‌مانده سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد، ۴۰ درصد آن به حساب مشمولان واریز شده است.

پرداخت بخش سوم سود همچنان در هاله ای از ابهام

اکنون و با گذشت سه ماه از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت هنوز خبری از واریز باقی مانده این سود نیست.

در این راستا، آخرین خبر درمورد واریز این سود از سوی محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد که در اواسط شهریورماه اعلام کرد بخشی از عدم پرداخت به دلیل افزایش سرمایه شرکت‌ها بود. شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکردند از نظر انضباطی با آن‌ها برخورد می‌شود. از آنجاکه مقدار سود کم است، با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود، زیرا پرداخت سود سال ۱۳۹۹ نیز نزدیک است، مجامع برگزار شده است.

با این حال، تا کنون خبری از تنبیه انضباطی شرکت های متخلف و همچنین زمان پرداخت سود سال ۱۳۹۹ نشده و واریز بخش سوم سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ همچنان در هاله ای از ابهام است.

منبع: ایسنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی