نگرانی اسرائیل از قرارداد گازی جدید ایران

شناسه خبر: 99829 سرویس: بین الملل

یک رسانه صهیونیستی روز دوشنبه در تحلیلی قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و باکو را بسیار مهم ارزیابی کرد و نوشت، این قرارداد دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد.


به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» ایران روز یکشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان قرارداد سوآپ گاز منعقد کرد. بر اساس این قرارداد، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان (سرخس) به ایران وارد و از طریق شبکه خط انتقال ایران به جمهوری آذربایجان (آستارا) ارسال می‌شود. قرارداد جدید در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی امضا شد.

پیام سیاسی نهفته در سوآپ گازی

این روزنامه نوشت، این بدان معناست که یک پیام سیاسی مهم در قلب این توافق نهفته است و می‌تواند برنامه ایران برای تبدیل شدن به مرکزیت انرژی گاز در منطقه را محقق کند. اکنون ایران این قرارداد را پیامی مبنی بر این می‌بیند که می‌تواند نقش خود را در منطقه پس از سال‌ها عدم موفقیت تغییر دهد. این پیام مهم است زیرا می‌تواند گام های بعدی ایران در گسترش تجارت با ترکمنستان به ویژه در زمینه گاز را تسهیل کند.

به گفته کارشناسان، انعقاد قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان اولین گام برای اجرای طرح جامع در وزارت نفت دولت سیزدهم است که تداوم آن منجر به جفت شدن این دو خط لوله رقیب بازار منطقه ای گاز ایران می شود. بر اساس این خط لوله، شبکه گاز ترکمنستان دریای خزر را به جمهوری آذربایجان متصل می‌کند و برای انتقال منابع عظیم گاز آسیای مرکزی به بازارهای انرژی اروپا از طریق کریدور گاز جنوبی طراحی شده است. خط لوله ترانس خزر (TCP) بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از دریای خزر به خط لوله «اس سی پی» در داخل جمهوری آذربایجان متصل می شود.

ایران به ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیکتر می‌شود


این روزنامه نوشت، این قرارداد مهم است و می تواند به ایران قدرت بیشتری در قبال آسیای مرکزی بدهد و ایران را به ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیکتر کند. در واقع، این قرارداد سواپ گازی، اولین گام ایران برای احیای روابط گازی با دو کشور تاثیرگذار در کریدور گاز جنوب است و تقویت بیشتر این روابط می‌تواند اجرای پروژه ترانس خزر را برای همیشه متوقف کند. حتی اگر حجم زیادی از انتقال گاز بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که با توسعه شبکه گاز، ایران بتواند در این بازی بزرگ شرکت کند.

گام رو به جلوی دولت رئیسی

دولت جدید ایران به عنوان بخشی از چرخش به سمت شرق به این موضوع اهمیت می‌دهد. استفاده از شبکه گاز طبیعی ایران برای ترکمنستان مزایای بسیاری دارد که بارزترین آنها عدم سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث خطوط لوله جدید با هزینه های گزاف است. ایران می‌تواند با تقویت روابط بین دو کشور و ایجاد اعتماد متقابل، ترکمنستان، دو رقیب جدی و تهدیدکننده بازار گاز منطقه‌ای را از معادله خارج کند.

این روزنامه در خاتمه نوشت، موضوع قرارداد سواپ گازی فقط واگذاری چند میلیون مترمکعب نیست و باید از این توافقنامه استفاده کرد. گامی رو به جلو برای تغییر معادلات بازار گاز منطقه‌ای. این اقدام می‌تواند پیامدهای بزرگی در سال‌های آینده داشته باشد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی