درمان موفق HIV در آستانه آزمایشات انسانی

شناسه خبر: 99838 سرویس: پزشکی و سلامت

شرکت "گلاسکواسمیت‌کلاین" به یک درمان موفقیت آمیز برای بیماری ایدز رسیده است که می‌تواند ویروس HIV را در بدن ریشه کن کند و به زودی آزمایشات انسانی آن را آغاز می‌کند.


به گزارش آی‌ای، بیش از ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با ویروس "اچ‌آی‌وی"(HIV) یا ویروس نقص ایمنی انسانی که موجب ابتلا به بیماری ایدز می‌شود، زندگی می‌کنند. با این حال، با پیشرفت‌های متعددی که در راه است، امیدواریم این آمار در سال‌های آینده تغییر کند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت "گلاکسواسمیت‌کلاین"(GlaxoSmithKline) که یک غول داروسازی چندملیتی بریتانیایی است، در نظر دارد تا اوایل تابستان سال آینده آزمایش‌های انسانی روش درمانی خود را برای این بیماری آغاز کند. این یک حرکت تغییر دهنده بازی است که می‌تواند میلیون‌ها نفر را از این بیماری رها کند.

این شرکت آزمایش جدیدترین درمان خود را برای بیدار کردن ویروس در سلول‌های ایمنی افراد آغاز خواهد کرد. این درمان برای بیرون آوردن ویروس از مخفیگاه خود طراحی شده است تا بتوان آن را هدف قرار داد و شکست داد.

این درمان تاکنون روی پستانداران غیر انسانی آزمایش شده است و در شناسایی ویروس‌ها موفق عمل کرده است.

حالا پس از چند دهه از ظهور و شیوع ویرو "اچ‌آی‌وی"، این بیماری دیگر حکم مرگ ندارد و داروها می‌توانند به افراد مبتلا به این بیماری کمک کنند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند و در عین حال خطر انتقال به دیگران را در آنها کاهش دهند. با این حال، بدبینی‌ها و ترس حول این بیماری هنوز پابرجاست و در حالی که جوامع برای آموزش بهتر بهداشت در مدارس تلاش می‌کنند، دانشمندان نیز برای یافتن راهی برای پایان دادن به این بیماری در تلاش هستند.

دکتر "کیمبرلی اسمیت" سرپرست تحقیق و توسعه در بخش بهداشت "اچ‌آی‌وی" در شرکت "گلاکسواسمیت‌کلاین" توضیح می‌دهد: یک نبرد طولانی علیه HIV داشته‌ایم و اکنون اوضاع بسیار بهتر است. افراد مبتلا عمر طولانی‌تری دارند، اما هنوز هم یک بیماری خطرناک و تهدید کننده است و هنوز هم به شدت مورد بدبینی و ترس است. بنابراین رسیدن به یک درمان، بسیار مهم است.


این غول دارویی در حال حاضر یک بازیگر برجسته در صحنه مبارزه با HIV است و در حال حاضر در پشت حدود نیمی از درمان‌هایی است که در سال‌های اخیر برای مقابله با این بیماری طراحی شده‌اند. در واقع، یکی از روش‌های درمانی آن به جای مصرف روزانه قرص، تزریق یک دارو به صورت ماهانه است و این شرکت در تلاش است تا فواصل میان این تزریق‌ها را افزایش دهد و به هدف تزریق هر شش ماه یک بار به بیماران برسد.

این شرکت در حال حاضر قصد دارد با این داروی جدید خود تنها با یک تزریق، درمان کامل ویروس HIV را ممکن کند.

آزمایش‌های اولیه نشان داده است که این دارو موجب می‌شود میزان ویروس در خون افراد مبتلا به قدری کاهش یابد که قابل شناسایی یا انتقال به دیگران نباشد.

در عین حال، گروهی از محققان در ژاپن واکسنی ساخته‌اند که توانسته در آزمایشات اولیه نوعی از HIV را در میمون‌های ماکاک از بین ببرد و می‌تواند آزمایشات انسانی خود را ظرف پنج سال آینده آغاز کند.

همچنین شرکت "مدرنا" اخیراً آزمایش‌های انسانی را برای واکسن HIV مبتنی بر mRNA خود آغاز کرده است، بنابراین آزمایش‌های زیادی در سطح جهان برای مبارزه با این بیماری وجود دارد که می‌توان به آنها امیدوار بود.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی