نماینده چین: پیشرفت در مذاکرات وین را نباید دست‌کم گرفت

شناسه خبر: 99846 سرویس: سیاسی

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعد از پایان مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تاکید کرد که پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات را نباید دست کم گرفت هر چند اختلافاتی باقی است و تا دستیابی به موفقیت، فاصله داریم.


یک نماینده ارشد چین روز جمعه گفت پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران در این هفته نباید دست کم گرفته شود هر چند که هنوز تا حصول موفقیت اصلی در مذاکرات فاصله وجود دارد. گروه ۱+۴ شامل چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان)، اتحادیه اروپا و ایران در روزهای دوشنبه تا جمعه بحث‌های مبسوطی در شهر وین برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام دادند.

"وانگ کوان" نماینده چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: چین امیدوار است که رایزنی‌های هر کدام از طرف‌ها با دولت‌های خودشان در دوره وقفه در مذاکرات تا هفته آینده، بتواند یک نیروی سیاسی جدید به مذاکرات تزریق نماید.

وانگ در ادامه توضیح داد: این مذاکرات به طرف‌های دیگر کمک کرد تا شناخت خود از موضع تیم مذاکراتی دولت جدید ایران را افزایش دهند.

وی افزود: چین امیدوار است که همه طرف‌های دخیل در مذاکرات در جهت ایجاد یک فضای خوب برای مذاکرات اقدام نمایند. چین به حمایت قاطعانه از شروع مجدد روند مذاکرات بین آمریکا و ایران و همچنین ایفای نقشی منحصر به فرد و سازنده برای کار با همه طرف ها برای رسیدن به نتایج زودهنگام ادامه خواهد داد.

در جریان این مذاکرات پنج روزه، ایران پیش نویس پیشنهادات خود را برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که آمریکا سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد ارائه داد.


با این حال، دیپلمات‌های ارشد از انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه "ناامیدی و نگرانی خود را بعد از تحلیل کامل و دقیق تغییرات پیشنهادی ایران در متن مذاکره شده در جریان شش دور قبلی مذاکرات" ابراز داشتند.

وانگ بعد از این نشست تاکید کرد که گفت وگو در باره جستجوی راه های رسیدن به اجماع و توسعه اجماع باید از طریق تمرکز بر متن و پیشنهادات ادامه یابد هر چند که اختلافاتی باقی است.

دور قبلی مذاکرات برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ در ماه ژوئن برگزار شد. دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق در ماه مه ۲۰۱۸ / اردیبهشت ۹۷ از توافق خارج شد و بطور یکجانبه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد. ایران نیز به تدریج از ماه مه ۲۰۱۹ اجرای بخش‌هایی از توافق را متوقف کرد.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی