افزایش ظرفیت تولید نفت خام سبک با افتتاح رسمی پالایشگاه قشم

شناسه خبر: 99973 سرویس: اقتصادی

پالایشگاه قشم با وجود آنکه یک سال است از پیش راه‌اندازی آن می‌گذرد، امروز در دولت سیزدهم افتتاح رسمی شد تا علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و صادرات قیر ایران، نفت فوق سنگین کشور را به نفت سبک تبدیل کرده و ظرفیت تولید آن را در کشور افزایش دهد.


درست یک سال پیش بود که دولت دوازدهم، پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه قشم را در دستور کار خود قرار داد تا در افتتاح‌هایی که به صورت ویدئو کنفرانس هر هفته انجام می‌شد، این طرح نیز بدون آنکه آمادگی تولید داشته باشد، در فهرست طرح‌های افتتاحی قرار بگیرد.

اما در عمل اتفاقی که افتاده بود، پیش‌راه‌اندازی فاز نخست و بهره‌برداری از بخش یوتیلیتی یا همان سرویس‌های جانبی پالایشگاه بود. سرویس‌هایی که زمینه را برای تولید در پالایشگاه هموار می‌کند اما فرآیند اصلی تولید به شمار نمی‌رود.

در همان زمان نیز اگرچه تاکید بر افتتاح فاز نخست پالایشگاه قشم بود اما در لابه‌لای خبرها اعلام شده بود که با راه‌اندازی نهایی این پالایشگاه در ۲ فاز ۳۵ هزار بشکه‌ای، تولید قیر با کیفیت ایرانی در پایین‌ترین سطح تقطیر در فرآیند پالایشگاهی نفت خام فوق سنگین، صادرات قیر ایران به بازارهای هدف را به‌زودی با ابعادی گسترده‌تر عملیاتی خواهد کرد.

این پالایشگاه که با تولید قیر، نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل می‌کند می‌تواند کشور را برای صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر یاری کرده و در توسعه و رشد اقتصادی استان هرمزگان مؤثر باشد.

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه ظرفیت داشته باشد و این در حالی است که برای ساخت این پروژه نزدیک به ۱۳۵ میلیون یورو از محل منابع ارزی کشور هزینه شده و بدون حضور لایسنسور خارجی و فقط با اتکاء بر توان مهندسان داخلی محقق شده است.


نفت فوق سنگین نفتی است که همیشه صادر می‌شده است و مشتقاتش را کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دادند. اکنون بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم ساخته شد و به بهره‌برداری می‌رسد.

بر پایه برآوردهای انجام‌شده تولید نهایی این پالایشگاه در پایان بازه بهره‌برداری از یک فاز معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

این پالایشگاه در ۲ فاز مختلف با محصول مشابه از جمله قیر به عنوان محصول اصلی و نفت خام سبک به‌عنوان محصول فرعی در حال ساخت است.

این پالایشگاه به طریقی طراحی شده است که نفت‌های خام سبک می‌توانند توسط نفتا، نفت سفید و گازوئیل پس از اضافه شدن گوگرد، جایگزین شوند. با این حال خوراک اصلی این پالایشگاه از میادین سروش و نوروز تامین خواهد شد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی