مروری بر تاثیرات سفر مهم امیرعبداللهیان به چین/ نگرانی اسرائیل: اقتصاد ایران نجات پیدا می کند/ آمریکا دودل و سردرگم است/ منطقه در حال تحول؛ ایران و عربستان با وساطت چین آشتی می کنند؟

شناسه خبر: 99975 سرویس: سیاسی

سفر وزیر امور خارجه ایران به چین باعث نگرانی یک پایگاه خبری اسرائیلی شده است. اورشلیم پست معتقد است نزدیک شدن ایران و چین به هم باعث قدرتمندتر شدن ایران می شود.


سفر حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) به چین واکنش بسیار زیادی را در فضای رسانه ای داخل و خارج به وجود آورده است. بسیاری این سفر را که در اوج مذاکرات وین با غرب به وقوع می پیوندد، حیاتی دانسته و درباره نتایج آن گمانه زنی های مختلف کرده اند.

اورشلیم پست اسرائیل یکی از رسانه های خارجی است که در گزارشی به این سفر و اهداف دیپلماتیک و اقتصادی آن پرداخته است. نویسنده گزارش، این سفر را در راستای نزدیکی چین و ایران به هم دانسته و ضمن ابراز نگرانی از این سفر، اعلام کرده که ممکن است این سفر نتایج بدی را برای رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در خاورمیانه داشته باشد.

نزدیکی ایران و چین منطقه را به سمت دو قطبی اقتصادی – سیاسی جدیدی پیش می برد؟

نویسنده پایگاه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارش خود تاکید دارد که نزدیکی ایران و چین ممکن است بر روابط بین اسرائیل و کشورهای متحد آمریکا با چین تاثیر بگذارد چرا که هم اسرائیل و هم کشورهای متحد آمریکا (عربستان و امارات و...) در منطقه روابط اقتصادی و تجاری خوبی با چین دارند.

با این حال، نویسنده گزارش مدعی است بعید است روابط خوب ایران و چین روی رابطه اقتصادی چین و کشورهای متحد آمریکا تاثیر بگذارد. دیدارهای مقامات کشورهای عربی با مقامات چینی در هفته اخیر نشان می دهد که چین قصد ندارد روابط خود را محدود به یک کشور کند. همچنین، چین در حال اجرای طرح های اقتصادی مهمی از جمله طرح احیاء جاده ابریشم است و برای اجرای این پروژه وسیع احتیاج دارد که روابط خود را با کشورهای مختلف خوب نگه دارد.

البته نویسنده گزارش اورشلیم پست در ادامه تاکید دارد که ایران سود فراوانی از نزدیکی به چین می برد. اختلافات چین و آمریکا هر روز بیشتر می شود و پاندمی کرونا و شرایط اقتصادی دنیا هم بر این دشمنی و رقابت افزوده است. این اختلاف باعث شده ایران و چین به یکدیگر نزدیک تر شوند. ایران در حال حاضر تحریم است و از این رو، می تواند از طریق رابطه با چین وضعیت اقتصادی خود را بهتر کند.

اما آیا این اختلاف باعث تحریک آمریکا مبنی بر فشار روی متحدان منطقه ای اش برای دوری از چین می شود؟ نویسنده معتقد است این امر بعید است. توضیح آنکه نکته مهم در اینجا این است که رویکرد و سیاست آمریکا در حال حاضر پیچیده و مبهم است. آمریکا دوست دارد جلوی پیشرفت چین را بگیرد و به خصوص مانع نفوذ او در منطقه خاورمیانه شده و از افزایش رابطه تجاری چین با متحدان درجه اولش یعنی اسرائیل و امارات جلوگیری کند اما در این زمینه جدی نیست و به متحدان فشار جدی را در این رابطه وارد نکرده است. در واقع، آمریکا از متحدانش درخواست کرده (demand) که با چین رابطه جدی نداشته باشند اما به آنها حکم الزام آوری (commitment) نکرده است.

از این رو می توان نتیجه گرفت که حتی در صورت نزدیکی ایران و چین به هم، رابطه چین و کشورهای متحد آمریکا در منطقه به هم نمی ریزد.

گزارشی که اسرائیل را به وحشت انداخت


نویسنده اورشلیم پست سپس به گزارش خبرگزاری فارس در رابطه با سفر امیرعبداللهیان به چین و دستاوردهای احتمالی این سفر برای ایران اشاره دارد. به گزارش فارس، سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

فارس در ادامه به نقل از مقامات چینی تاکید دارد که چین و ایران از دوستی دیرینه و عمیقی برخوردارند. مقامات چین گفته اند که "تحت هدایت سران دو کشور، روابط در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع خود حمایت می‌کنیم."

در گزارش فارس به بیش از 50 سال رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و چین اشاره ای شده است. نویسنده تاکید دارد که بنا به نظر مقامات ارشد ایران و مقامات ارشد چین، رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و چین هر روز بیشتر می شود تا آنجا که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز با ابراز خرسندی از این‌که روابط دو کشور در 50 سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین‌المللی رو به گسترش بوده، اظهار داشته: روابط دو کشور بخصوص پس از برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته و دارد.

این شواهد باعث ناراحتی اورشلیم پست شده و نویسنده گزارش این پایگاه صهیونیستی تاکید دارد که نزدیکی ایران و چین در زمانی که هنوز فشارهای آمریکا روی ایران و اقتصادش وجود دارد، کاملا به نفع ایران است و می تواند این کشور را از زیر فشار خارج کند.

تاثیر ژئوپولیتیک نزدیکی ایران و چین، آیا ایران و متحدان آمریکا دوست می شوند؟

اورشلیم پست در انتهای گزارشش به تاثیر نزدیکی ایران و چین بر شرایط ژئوپولیتیک منطقه و کشورهای متحد ایران نیز اشاره می کند. نویسنده مدعی است که چین به علت رابطه اقتصادی که با کشورهای منطقه دارد ممکن است باعث شود ایران روابطش را با کشورهای اطراف کمی تغییر داده و منعطف تر کند.

گفتگوهای ایران و عربستان از آن طرح هایی است که می تواند تشویق چین را به دنبال داشته باشد. چین بسیار دوست دارد که رابطه ایران و عربستان بهبود یابد و اختلافات و درگیری های نظامی و غیر نظامی متحدان ایران (از جمله لبنان و عراق و یمن و ...) با متحدان آمریکا (ائتلاف سعودی و اسرائیل) کم شود.

نویسنده در انتها تاکید دارد که نتیجه همه این بحث ها نشان می دهد که دیدار هفته جاری وزیر امور خارجه ایران با مقامات چینی می تواند نقطه عطفی در تحولات منطقه باشد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی