صاحب نظران جمهوری آذربایجان: سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه برای منطقه مهم است

شناسه خبر: 99999 سرویس: سیاسی

صاحب نظران و کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران به روسیه ، را برای منطقه مهم ارزیابی و تاکید کردند این سفر نقشه راه جدیدی برای منطقه ترسیم خواهد کرد


"اکتای قاسم اف " کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران این هفته به مسکو سفر خواهد کرد، گفت : هر دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان هستند و بنابراین روابط ایران و روسیه نمی تواند مورد توجه ما قرار نگیرد .

وی در مصاحبه با روزنامه " ینی مساوات " چاپ باکو افزود : روسیه و ایران کشورهای کلیدی فرمت پیشنهادی همکاری های منطقه ای شش جانبه هستند.

قاسم اف افزود : چگونگی روابط ایران و روسیه تأثیر بسیار جدی بر روندهای منطقه دارد. این روابط همیشه تأثیرات مشخص بر جمهوری آذربایجان دارد. در کنار جمهوری آذربایجان، روابط روسیه و ایران بر گرجستان ، ارمنستان، و کشورهای کوچک منطقه نیز تأثیر می گذارد. از این منظر سفر رئیس جمهور ایران به روسیه جالب توجه است. زیرا رئیس جمهور تازه منتخب ایران اعلام کرد که سیاستی متفاوت از سیاست قبلی در پیش خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد در ماه های اول فعالیت دولت جدید هرچند بین ایران وجمهوری آذربایجان سوء تفاهم خاصی پیش آمد ولی سپس در راستای رفع آن اقدام شد .

این کارشناس سیاسی اظهار داشت : ایران و روسیه بعنوان کشورهای مشمول تحریم ها خواهان حفظ روابط عادی با کشورهای منطقه هستند. سفر رئیس جمهور ایران برای منطقه مهم خواهد بود. ایران علاقمند به ایجاد فضای همکاری و ثبات در منطقه است. به ویژه سوءتفاهمات با ترکیه و جمهوری آذربایجان پشت سر گذاشته شده است. چشم انداز همکاری جذاب تر می شود. بنابراین فکر می‌کنم از این به بعد نقشه راه منطقه ، نگاه به جلو خواهد بود نه به عقب.

"تورال اسماعیل اف" کارشناس مرکز تحقیقات اجتماعی جمهوری آذربایجان نیز به ینی مساوات گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه در زمانی انجام می شود که فرآیندها و رویدادهای ژئوپلیتیکی بسیار جدی در منطقه در جریان است. پس از حوادث قزاقستان و اولین مذاکرات ترکیه و ارمنستان نباید از چنین سفری غافل شد. شکی نیست که رئیس جمهور ایران در مورد این موضوع و سایر فرآیندها با همتای روس خود گفتگو خواهد کرد.

وی افزود : مشخص است که روسیه از همان ابتدا واکنش مثبتی به قالب همکاری منطقه ای "شش" (۳+۳) نشان داد و از آن حمایت کرد. اگرچه ایران در ابتدا نسبت به این طرح همکاری کمی مردد بود، اما بعداً به این فرمت پیوست و در اولین مذاکرات شرکت کرد.


وی گفت : در حال حاضر روابط عادی میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برقرار است. ورود روابط ایران و جمهوری آذربایجان به مرحله جدید و ایجاد یک روند مثبت نیز نگرش ایران را به فرمت همکاری منطقه ای شش جانبه تغییر داده است.

اسماعیل اف افزود : روسیه و ایران که تحت تحریم های غرب قرار گرفته اند به مسیرهای اقتصادی و سیاسی جایگزین و کریدورهای حمل و نقل نیاز دارند. از این نظر، فرمت همکاری شش جانبه قالبی از همکاری به نفع هر دو کشوراست. بنابراین فکر می کنم در سفر ابراهیم رئیسی هیچ اختلاف نظری بین دو کشور بر سر فرمت همکاری منطقه ای شش جانبه وجود نداشته باشد. برعکس، ممکن است در مورد عملی کردن این قالب همکاری توافق شود .

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ؛ فردا چهارشنبه به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور عازم مسکو می‌شود.

اقای رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در این سفر دو روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، آیت‌الله رئیسی را در سفر به روسیه همراهی خواهند کرد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی