بدخوابی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را ۳ برابر کند

شناسه خبر: 100045 سرویس: پزشکی و سلامت

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که بدخوابی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا سه برابر افزایش دهد.


به گزارش مدیکال اکسپرس، جنبه‌های فردی خواب ضعیف می‌توانند برای سلامتی قلب مضر باشند اما اگر با هم ترکیب شوند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا سه برابر درصد افزایش دهند.

پژوهشگران "دانشگاه جنوب فلوریدا"(USF)، داده‌های مربوط به خواب ۶۸۲۰ بزرگسال با میانگین سنی ۵۳ سال را ارزیابی کردند که ویژگی‌های خواب و سابقه بیماری قلبی خود را گزارش داده بودند. از میان این شرکت‌کنندگان ۶۳۳ نفر از یک دستگاه پژوهشی موسوم به "اکتیگرافی"(actigraphy) استفاده کردند که به دور مچ آنها بسته می‌شد تا خواب آنها را بررسی کند.

پژوهشگران روی جنبه‌های گوناگون سلامت خواب مانند منظم بودن، رضایت و هوشیاری در ساعات بیداری، زمان خواب، کارآیی خواب و مدت خواب تمرکز کردند و آنها را با بیماری قلبی تشخیص داده شده توسط پزشک مرتبط دانستند. آنها دریافتند که هرگونه افزایش در مشکلات سلامت خواب، با ۵۴ درصد افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

امکان تخمین زدن خطر بروز بیماری قلبی مرتبط با افزایش مشکلات مربوط به سلامت خواب، برای کسانی که داده‌های خواب را براساس گزارش خود و دستگاه تحقیقاتی ارائه می‌کردند، بسیار بیشتر بود.

"سومی لی"(Soomi Lee)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این یافته‌ها، اهمیت ارزیابی مشکلات سلامت خواب را برای شناسایی خطر بیماری قلبی نشان می‌دهند. این یکی از نخستین پژوهش‌هایی است که نشان می‌دهد در میان بزرگسالان سالم، داشتن مشکلات خواب می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. داده‌های این پژوهش نشان می‌دهند که بررسی سلامت خواب به طور دقیق و جامع، برای پیش‌بینی بیماری قلبی مهم است.

پژوهشگران از شرکت‌کنندگان در مورد سلامتی آنها پرسیدند؛ از جمله اینکه آیا پزشک آنها ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند آریتمی، سوفل قلب یا بزرگ شدن قلب را تایید کرده است یا خیر. فشار خون بالا به عنوان یک عامل تشخیص در نظر گرفته نشد زیرا معمولا به جای یک بیماری قلبی، یک عامل خطر برای بیماری قلبی در نظر گرفته می‌شود. همچنین آنها سابقه خانوادگی بیماری قلبی و عواملی مانند نژاد، جنسیت، سیگار کشیدن، افسردگی و فعالیت بدنی را کنترل کردند.

پژوهشگران دریافتند که اگرچه زنان گزارش داده‌اند که مشکلات سلامت خواب بیشتری دارند اما مردان بیشتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. در هر حال، اما جنسیت بر همبستگی کلی بین این دو عامل تأثیری ندارد. همچنین آنها دریافتند که شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست نسبت به شرکت‌کنندگان سفیدپوست، مشکلات سلامت خواب و ابتلا به بیماری قلبی را بیشتر تجربه می‌کنند اما ارتباط قوی بین سلامت خواب و بیماری‌های قلبی به طور کلی براساس نژاد، متفاوت نیست.

لی گفت: اگرچه سلامت خواب برای همه سنین مهم است اما ما بر دوران میانسالی تمرکز کردیم زیرا میانسالی، زمان طولانی‌تری را در بر می‌گیرد و به دلیل نقش‌های کاری و خانوادگی، تجارب متنوع و پر استرس‌تری را شامل می‌شود. این زمانی است که پیش‌سازهای بیماری قلبی و مشکلات خواب مرتبط با افزایش سن ظهور می‌کنند.

از آنجا که سلامت خواب را می‌توان تنظیم کرد، پژوهشگران باور دارند که یافته‌های این پژوهش در آینده می‌توانند به ارائه راهبردهای پیشگیرانه برای کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند.

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی