مهم ترین تسلیحاتی که ارتش از آن رونمایی کرد/ پهپادهای جدید ایرانی را بشناسید

شناسه خبر: 100130 سرویس: امنیت

موشک زمین به زمین فتح 360 و لبیک و نیز پدافند هوایی دزفول و مجید و چند پهپاد جدید مهم ترین تسلیحات عرضه شده ارتش در رژه 29 فروردین بودند.


هر ساله در روز ارتش، از جدیدترین و مهم ترین تجهیزات نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی می شود. در اولین روز ارتش در قرن جدید هم از به روزترین تسلیحات قدیمی ترین قوه نظامی کشور رونمایی شد. در رژه 29 فروردین، ارتش جمهوری اسلامی ایران موشک های زمین به زمین، پدافند هوایی و پهپادهای جدید خود را به نمایش گذاشت تا قدرت ایران و توان نظامی آن به رخ دنیا کشیده شود. همچنین، در این رژه، برخی از تسلیحات کلاسیک و مهم ارتش که طی سالهای گذشته به نیروی دفاعی کشور اضافه شده بودند، به نمایش گذاشته شدند.

مروری بر مهم ترین تسلیحات حضور یافته در رژه ارتش

در ابتدا باید به مهم ترین تسلیحاتی که در روز رژه ارتش به نمایش گذاشته شدند، اشاره ای داشته باشیم. در جدول زیر نام و مشخصات کلی این تسلیحات ارائه شده است:

اکنون باید توضیح مختصری درباره برخی از این تسلیحات و مزایا و برتری های آنها بر نمونه های خارجی بدهیم:
پدافند هوایی دزفول:

سامانه موشکی دزفول نمونه ایرانی ساخته شده بر اساس سامانه روسی تور است. این سامانه دفاع هوایی کوتاه برد، ارتفاع پایین و تمام ‌متحرک است. دزفول برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیماهای بال‌ثابت و بالگردهای سرنشین‌دار و بی‌سرنشین، موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رهاشده از هواپیماها در تمام شرایط آب‌وهوایی ساخته شده است. بهره‌گیری از رایانه کنترل آتش و سامانه‌های دیجیتال و استقرار موشک‌ها به‌صورت عمودی باعث کاهش زمان واکنش سامانه شده است.

سامانه موشکی لبیک:

مدتی پیش هفته نامه "جینز دیفنس" و پایگاه نشنال اینترست آمریکا در گزارشی به ویژگی های لبیک پرداخته و آن را یکی از جدی ترین تهدیدات برای رژیم صهیونیستی دانستند. نشنال اینترست در گزارش خود نوشت: ایران به تازگی از سامانه موشکی «لبیک» رونمایی کرده است که ظاهرا موشک‌های غیرهدایت شونده سطح به سطح را به تسلیحات هدایت شونده تبدیل می‌کند. این پایگاه در ادامه خاطرنشان کرده که سامانه لبیک شبیه واحدهای هدایت کننده ای است که در موشک های سوخت جامد از خانواده فاتح-110 به کار می رود (اگرچه چهار سطح سه ضلعی کنترل آن تغییر کرده است).

سامانه موشکی فتح 360:


موشک‌های زمین به زمین فتح 360 از جمله تسلیحات مهمی بود که نمایشش در رژه 29 فروردین ارتش خبر از تجهیز نیروی زمینی ارتش به این موشک‌های تاکتیکی می‌داد. فتح 360 موشکی تاکتیکی و جدیدی است که اخیرا در سازمان رزم نیروهای مختلفی از جمله نیروی زمینی سپاه، نیروی دریایی سپاه و اخیرا هم نیروی زمینی ارتش مشاهده شده است.

پهپادهای مهم ارتش:

دو نوع پهپاد جدید نیز در این مراسم برای نخستین بار به نمایش در آمد که یکی از آنها پهپاد ابابیل5 بود. ابابیل 5 نسخه‌ای کوچکتر از پهپاد مهاجر 6 است که قابلیت حمل 6 بمب هوشمند و نقطه ‌زن سری قائم را دارد. دیگر پهپادی که در این مراسم برای نخستین‌ بار به نمایش در آمد، پهپادی انتحاری مشابه پهپاد هاروپ است که برای هدف قرار دادن انواع اهداف به کار گرفته می ‌شود. پهپاد کمان22 نیز بعنوان بزرگترین پهپاد رزمی ارتش در این مراسم پیشاپیش سایر پهپادها از مقابل جایگاه عبور کرد. کمان 22 با مداومت پروازی بیش از 24 ساعت و برد عملیاتی 3 هزار کیلومتر قابلیت حمل انواع محموله‌های رزمی را دارد.

زیردریایی السابحات:

السابحات یک زیردریایی فوق سبک، ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. به نوشته وبگاه وزارت دفاع ایران این زیردریایی می‌تواند به راحتی تا نقاط نزدیک به دشمن، عملیات‌های مختلف از جمله گشت شناسایی، پیاده کردن نیروهای ویژه، حمل و نصب مین‌های دریایی و همچنین هدایت آتش توپخانه را انجام دهد.

با رونمایی ارتش از این تجهیزات، حالا ارتش ایران قدرتمندتر از همیشه به عنوان یک قدرت دفاعی قابل اتکا در سطح منطقه قرار گرفته و به عنصر مهم بازدارنده در برابر هجمه‌ها تبدیل شده است.

منبع:خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی