عوارض خروج کشور در سال ۹۸ و معافیت زائرین اربعین از پرداخت آن

جزئیاتی از عوارض خروج کشور در سال ۹۸

شناسه خبر: 10454 سرویس: گردشگری

نرخ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۸ اعلام شد. لازم به ذکر است که بگوییم نرخ قابل پرداخت برای عوارض خروج از در سال ۹۸ بدون هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ به مجلس ارائه شده است. نکته قابل توجه این است که در بودجه سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای بار دوم، سوم و بیشتر از تمامی مرزها شامل افزایش پلکانی شد، اما مرکز پژوهش ‌های مجلس پیشنهاد کرده است در لایحه بودجه سال ۹۸ این افرایش پلکانی فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور شود و سفر هوایی به عتبات را نیز شامل شود.


در جلسه علنی چهارم اسفند سال ۹۷ نمایندگان مجلس، در مصوبه ‌ای زائران اربعین را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کردند؛ نمایندگان مردم در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی جزء ۲ بند «د» تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

بنابر این مصوبه، زائران مقصد اربین از تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال ۹۸ تا دوازدهم آبان ماه سال ۱۳۹۸ از مرزهای زمینی به مقصد

بر اساس این مصوبه، زائران اربعین که از تاریخ بیست و چهارم شهریور ماه سال ۱۳۹۸ تا دوازدهم آبان ماه سال ۱۳۹۸ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

مطابق با آنچه که به تصویب رسید در مجلس توسط نمایندگان، همانند سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائران حج تمتع و عمره و عتبات عالیات ۱۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. مرکز پژوهش ‌های مجلس پیشنهاد کرده است که عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۵۰ هزار تومان و عوارض خروج از کشور زمینی – دریایی عتبات عالیات ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. زائران اربعین از تاریخ ۲۴ شهریور سال ۹۸ تا آبان ماه سال ۹۸ که از طریق مرزهای زمینی به مقصد عراق خارج شوند از پرداخت عواض معاف خواهند بود.

لازم است به این موضوع اشاره کنیم که عوارض خروج از کشور برای زائران در سال ۱۳۹۷ معافیت مربوطه اعلام شده بود. بنابر همان مصوبه زائران اربعین از تاریخ ۲۴ شهریور ۹۸ تا ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸ که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض معاف خواهند بود.


عوارض خروج از کشور برای سفر حج تمتع و حج عمره از کلیه مرزهای کشور در سال ۱۳۹۸، برای بار اول یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، برای بار دوم یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال و برای بار سوم به بعد، دو میلیون ۲۰۰ هزار ریال اعلام شد.

این عوارض برای سایر سفرهای خارجی از کلیه مرزهای کشور در سال ۱۳۹۸، برای بار اول دو میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، برای بار دوم سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و برای بار سوم به بعد، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار ریال تعیین شد.

در این جلسه علی اصغر مونسان از سهم ناچیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از عوارض خروج از کشور نیز گلایه کرد و گفت: ما از دولت می ‌خواهیم حالا که نرخ عوارض خروج از کشور را افزایش دادند، سهم سازمان میراث فرهنگی را از این عوارض زیاد کنند تا برای گردشگری داخلی هزینه شود.

چندی پیش هم جعفرزاده ایمن آبادی نماینده ی مجلس با انتقاد از اینکه تنها ۱۸ هزار تومان از ۲۲۰ تومان عوارض خروج از کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد، گفته بود: در بودجه سال ۹۸ این مبلغ اصلاح می‌شود؛ عوارض خروج از کشور باید صرف رونق گردشگری شود ما به دنبال درآمدزایی برای دولت نیستیم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی