فرآیند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی تسریع می‌شود

شناسه خبر: 110079 سرویس: استانها

مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد و دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران از تسریع در اجرای فرآیند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی با ابلاغ شیوه نامه وزیر جهاد کشاورزی خبر داد


به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، مسعود عدل طلب صبح امروز در دیدار با رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از تسریع در اجرای فرآیند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی با ابلاغ شیوه‌نامه وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: این ساختار جدید با تصویب دستورالعمل های اداری، مالی معاملاتی و دستورالعمل صدور و تمدید پروانه کسب نظام صنفی کشاورزی توسط اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران، طبق شیوه نامه ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: با تغییر عنوان نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی، کمیسیون های نظارت بر اصناف کشاورزی تشکیل و آغاز به کار خواهند کرد.
مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد با اشاره به اقداماتی برای سازماندهی و تشکیل اتحادیه های صنفی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی شهرستان ها، یادآور شد: طبق زمان بندی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران تا پایان سال 1401 تعداد 312 اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان و 625 اتاق اصناف کشاورزی شهرستان در سطح کشور تشکیل می شود.
عدل طلب گفت: کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی مرکز استان و دبیرخانه آن به ترتیب در سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت سازمان تعاون روستایی استان تشکیل می شود.
به گفته ی وی، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و دبیرخانه آن نیز به ترتیب در مدیریت جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی شهرستان، مطابق اساسنامه و دستورالعمل‌های ابلاغی تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به استقرار سامانه جامع بانک اطلاعاتی نظام صنفی کشاورزی، یادآور شد: برگزاری کلاس های آموزش کاربران در سطح شهرستان و استان به منظور ثبت اطلاعات اعضا در سامانه مزبور انجام می شود.
دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران بیان داشت : در بخش دولتی انتظار است که هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم سایر دستگاهها و وزارتخانه ها، نظام صنفی کشاورزی را به رسمیت بشناسند و حمایت های جدی و موثرتری از آن بعمل آورند. در موضوع کشاورزان و بهره برداران نیز نیاز است تا شاهد ارتقای عضویت آنان در نظام های صنفی کشاورزی باشیم. چرا که عضویت حداکثری و افزایش تعداد اعضا در هر نهاد و تشکل باعث تقویت و اثر بخشی آن در پیگیری مطالبات حقوقی، شغلی و اجتماعی و تقویت انگیزه های کاری بالاترین مقام اجرایی آن تشکل خواهد گردید.
نادر تقی‌زاده صبح امروز در دیدار با دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: چالش ها و مشکلات فراروی بیمه محصولات کشاورزی توسط عوامل ذیربط احصاء و برای اصلاح به مقام های بالاتر ارسال شود.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم دولت در بخش کشاورزی سنجش از دور زمین های زراعی یا همان تصویر برداری ماهواره ای بیمه شدگان است  که در این برنامه تمام مراحل رشد گیاه رصد و ثبت می شود و امکان تخلفاتی از جمله مساحت ، نوع کشت دیم یا آبی بودن، زمینی غیر معرفی شده و تکرار همپوشانی به صفر می رسد و روند تشکیل پرونده غرامت بیمه و پرداخت، تسهیل می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اگر ایراد و اشکالی در تشخیص و سنجش ماهواره ای در استان ما وجود دارد توسط کارشناسان مربوطه به صورت علمی بررسی و راهکار لازم ارائه شود تا در پرداخت غرامت به محصولات بیمه شده حقی از کشاورزان ضایع نشود.
فرآیند استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی تسریع می‌شود

تقی‌زاده در خصوص تاخیر در پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: رایزنی ها و پیگیری‌های لازم با صندوق بیمه  کشاورزی کشور انجام شده و تلاش می شود ما بقی مطالبات کشاورزان خسارت دیده در اسرع وقت پرداخت شود.
وی با اشاره به کاهش ضریب نفوذ بیمه در برخی مناطق استان نیز اظهار داشت : اگر بخواهیم نفوذ بیمه در استان افزایش یابد لاجرم باید تنوع بیمه و تناسب پرداخت با میزان خسارت را اصلاح نمائیم تا جذابیتی برای بیمه کردن محصولات کشاورزی ایجاد شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ساختار جدید نظام صنفی موتور محرکه و صدای رسای بخش کشاورزی بوده و بعنوان بازوی اجرایی و کمکی این سازمان تلقی می شود.
نادر تقی زاده افزود : تشکل های صنفی کشاورزی به لحاظ پتانسیل عظیم کشاورزی استان باید در سطح ملی پیشرو باشند و ما هم وظیفه داریم از آنها حمایت جدی بعمل آوریم.
وی بیان داشت: ویژگی هر تشکل موفق ایجاد خودباوری و مطالبه گری آن می باشد و به همین جهت حضور نمایندگان نظام های صنفی در شوراهای اداری و مراکز تصمیم ساز بخش کشاورزی ضروری به نظر می رسد.
تقی زاده خواستار تسریع در تشکیل و راه اندازی اتاق اصناف کشاورزی استان  شد و افزود :برگزاری گردهمایی، همایش، دوره های آموزشی، علمی و فرهنگی و به کارگیری فناوری های نوین به منظور ارتقای سطح دانش، مهارت و توانایی های اعضای نظام صنفی کشاورزی مطابق دستورالعمل آموزشی اتاق کشاورزی ایران نیز باید در دستور کار این تشکلها باشد.
وی خطاب به مدیران شهرستانی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی گفت : به منظور صرفه جویی در هزینه های جاری برای استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه های صنفی و اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان می توانند به صورت مشترک از دفاتر و نیروی انسانی استفاده نمایند.
در این جلسه عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس‌آباد ،بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس خواستار بررسی میزان خسارت وارده بر محصولات کشاورزی حوزه انتخابیه خود شد و از صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست که در خصوص غرامت پرداختی بازنگری و بررسی مجدد بعمل آید تا در حق و حقوق بیمه شدگان اجحافی صورت نگیرد.
صاحبعلی اصغری فرماندار بیله سوار نیز با اشاره به مراجعات مکرر کشاورزان در خصوص پایین بودن میزان خسارت وغرامت تعیین شده از طرف کارگزاری بیمه خواستار رسیدگی و پاسخگویی منطقی به معترضین از طرف صندوق بیمه محصولات کشاورزی شد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی