همه چیز درباره کوپن الکترونیکی/ آیا قرار است دوباره به عقب باز گردیم؟ + فیلم

شناسه خبر: 110296 سرویس: استانها

آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان موجب ایجاد سوالاتی برای مردم شده که در این گزارش تلاش کردیم به این سئوالات پاسخ دهیم.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم جراحی اقتصادی و مقاوم‌سازی اقتصاد ملی بود که اجرای آن با عملیاتی‌شدن طرح حذف ارز دو نرخی و آزادسازی قیمت محصولاتی که پیش از آن با ارز ترجیحی وارد می‌شدند آغاز شد، این رویکرد دولت منجر به این شد که قیمت کالاهای اساسی تا حدود زیادی افزایش پیدا کند و این افزایش قیمت به هر صورت امنیت غذایی خانواده‌ها را با خطر روبرو می‌کرد بر همین اساس از همان ابتدا مسئله کالابرگ مطرح شد و مجلس دولت را مکلف کرد که برای پر کردن خلأها در دسترسی مردم به کالاهای اساسی اجرای این طرح را در دستورکار خود قرار دهد‌.
دولت اعلام کرده بود تا زمانی که بسترهای لازم برای طرح کالابرگ در کشور مهیا شود، یارانه به مردم پرداخت خواهد شد و این امر را به شکل گسترده‌ای پیش برد.
تاخیر در اجرای طرح کالابرگ موجب شد که مجلس برای دولت ضرب‌العجلی سه هفته‌ای تعیین کند اما نهایتا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در روز هشتم آذر اعلام کرد که اجرای طرح کالابرگ به امسال نمی‌رسد اما این درحالی بود که در آن ایام جلسات توجیهی رسانه‌ای در هرمزگان برای اجرای این طرح در برگزاری بود و حداقل رسانه‌ها از چون و چرای این طرح باخبر شده بودند بر همین اساس یک روز بعد صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان خبر داد.
اماواقعیتاینطرحچیست؟
نام کالابرگ یا کوپن کمی برای مردم با توجه به تجربیاتی که از دهه‌های گذشته دارند کمی حساسیت برانگیز است و بیم بازگشت مجدد به دهه‌های اول انقلاب وجود دارد اما اطلاعات به دست آمده گواه این مدعی است که کشور در حال تجربه بستری جدید تحت عنوان شبکه ملی اعتبار است، شبکه‌ای در آن می‌توان به ازای هر شخص ایرانی که کد ملی دارد اعتباری برای خرید و تامین کالاهای اساسی تعریف کرد مسئله‌ای بنابر گفته مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان به این شکل است که دولت به ازای یارانه‌ای که افراد دارند  اعتبار برای مردم تعریف خواهد کرد تا بتوانند علی رغم خریدهای ماه خود حتی یک ماه زودتر کالاهای اساسی خود را خریداری کنند. 
همه چیز درباره کوپن الکترونیکی/ آیا قرار است دوباره به عقب باز گردیم؟ + فیلم

این امر قطعا موجب  حمایت از سبد غذایی خانوار خواهد شد و همچنین امکان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت توزیع کالاهای اساسی و تولید را نیز برای دولت ایجاد می‌کند که یکی از مزایای آن جلوگیری از کمبود کالا در بازار و ممانعت از قاچاق محصولات سفره ایرانی به کشورهای همسایه است.
در واقع ذکر این نکته ضروری است دولت سیزدهم در حال اجرای یک ابرپروژه تحت‌عنوان شبکه ملی اعتبار است که کشورهای توسعه‌یافته از آن برخوردار هستند و کالابرگ یکی از طرح‌هایی است که می‌توان از طریق این بستر اجرایی کرد. 
قرار است این طرح در استان هرمزگان به زودی اجرایی شود و آنطور که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرده استفاده مردم از این طرح کاملا اختیاری است و می‌توانند در طرح شرکت نکرده و یارانه سابق خود را دریافت کنند. 



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی