صرفه اقتصادی دانش بنیان ها در اشتغالزایی

اشتغالزایی با حمایت از دانش بنیان ها

شناسه خبر: 12542 سرویس: کسب و کار

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز سال 1397 برابر با 11.7 درصد بوده است. براساس آمارهای رسمی حدود 3 تا 3.5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد. برخی از اقتصاددان ها آمار واقعی بیکاری در کشور را بیشتر از آمارهای رسمی اعلام شده و تعداد بیکاران را هم حدود 4 میلیون نفر تخمین می زنند. صرف نظر از اختلاف آمارهای رسمی و غیر رسمی بیکاری می توان گفت که بیکاری، یکی از بحران های مهم اقتصادی و اجتماعی کشور بوده و حل این بحران نیز از دغدغه های اصلی مسئولان کشور در دو دهه گذشته بوده است.


به باور بسیاری از فعالان و دست اندرکاران حوزه شرکت های دانش بنیان و اقتصاددان ها، یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیکاری و اشتغال زایی، سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش بنیان است. به گفته رییس وقت صندوق نوآوری و شکوفایی اقتصادی، ایجاد یک شغل پایدار در کشور ما به طور متوسط ۳۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. بهزاد سلطانی گفت: اما برای تولید شغل به واسطه شرکت های دانش بنیان حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه می شود. این در حالی است که آمارهای مختلف نشان می دهند اقتصاد دانش بنیان در کشور ما جایگاه مناسبی ندارد. در حال حاضر سهم محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته کمتر از یک درصد صادرات ایران را تشکیل می دهد. سهم شرکت های دانش بنیان نیز در تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۰٫۵ درصد است. این آمارها هم ضعف اقتصاد دانش بنیان در کشور را بیان می کنند و هم زنگ خطری است برای مسئولان کشور. چرا که توسعه نیافتن اقتصاد دانش بنیان به معنی توسعه نیافتگی صنعتی و عقب افتادن از قافله دنیای پرشتاب فناوری در جهان است.

ظرفیت اشتغال شرکت‌های دانش ‌بنیان بسیار پایین است

امید نراقی، کارشناس- مشاور استارت آپ


اشتغالزایی از ملزومات رشد و توسعه اقتصادی است و اگر ایران امروز نتوانسته از ظرفیت این بخش در کاهش نرخ بیکاری استفاده کند نتیجه کم کاری ها و کم توجهی ها به ارزش ها و پتانسیل های این بخش بوده و ربطی به این موضوع ندارد که این بخش در کشور ما وجود ندارد. ظرفیت اشتغال شرکت‌های دانش ‌بنیان نسبت به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ‌ها بسیار پایین است. البته در سالهای اخیر اقدامات خوبی توسط تیم های ایده نویسی و موسسان و نخبگان در راستای راه اندازی شرکت های دانش بنیان انجام شده است. همین افراد با حمایت های اصولی و هدفمند می توانند مشکلات بیکاری را با کمترین هزینه های ممکن به سرانجام برسانند و حل کنند. امروز در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور ایجاد شغل در هر حوزه ای غیر از کسب و کارهای نوین و دانش بنیان ها هزینه های هنگفتی برای دولت و بخش خصوصی دارد و به همین دلیل شاهد افزایش آمار بیکاران هستیم. در حالی که شرکت های دانش بنیان و به دنبال آن اقتصاد دانش بنیان می تواند در صورت داشتن حمایت های صحیح و بجا هزینه های ایجاد شغل را چندین برابر کاهش دهد.

به عبارتی شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های کارآفرین و تولیدی در کشور هستند که نقش مؤثری در اشتغال‌زایی دارند. درصورتی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان موردحمایت قرار نگیرند، این شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند و ازآنجایی‌که نیروهای فعال در این شرکت‌ها همه از متخصصان و کارشناسان برتر کشور هستند خروج آن‌ها از شرکت به معنای مهاجرت و محروم شدن کل کشور از دانش و خدمات آن‌هاست. اینکه نخبگان و دارندگان ایده های خلق ثروت به دلیل نبود امکانات و حمایت ها از کشور مهاجرت کنند قطعا تنها متضرر خودمان هستیم. امروز اگر به آمارها نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که سرمایه گذاران خارجی بیشتر به دنبال ایده های نخبگان ایرانی هستند تا سرمایه گذاران داخلی و شرکت های بزرگ کشور. این اتفاق پیامد خوبی برای اقتصاد نخواهد شد و مهاجرت نخبگان می تواند سنگین ترین لطمه را به اقتصاد ایران که این روزها اوضاع خوبی هم ندارد بزند. از این رو، دولت باید با فراهم آوردن راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار سریع در همه زمینه ها، تسهیلات لازم را برای ارتقای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها ایجاد کند تا به رشدی چشمگیر در مدت زمانی کوتاه برسد. در جمع بندی باید اشاره کرد که یکی از عوامل بهبود وضعیت اشتغال در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، کارآفرین و مهم تر از همه اهمیت دادن به راه اندازی و توسعه استارت آپ ها است. نگاه ویژه به استارت آپ ها که انعطاف پذیری بالایی دارند ود به سرعت با شرایط محیطی سازگار می شوند، تحولی عظیم در اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، این کسب و کارها ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را نیز دارا هستند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی