خلاقیت و نوآوری در مسیر افزایش ثروت ملی

شناسه خبر: 14818 سرویس: کسب و کار

ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1397 سعی بر فراهم کردن بستر رشد و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی داشت تا با توجه به نیازهای اساسی کشور بستر و شرایط مناسبی را جهت افزایش ثروت ملی فراهم کند.


رشد و گسترش دانش و فناوری­های فرهنگی به ترتیبی که متناسب با نیازهای جامعه و بازار و صنعت و الزامات توسعه کشور باشدیکی از اصلی ترین اهدافی است که این ستاد در سال گذشته دنبال کرده است .
علوم و فناوری‌های سخت به شكل‌گيری و توسعه‌ی خانواده‌ی بزرگ صنايع سخت (صنايع غالباً كارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نيز صنايع نرم را شكل می‌بخشند؛ صنايعی كه محصولات و خدماتِ حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزايش کيفيت زندگی و تسهيل رابطه‌ی او با محيط پيرامون كمك می‌كنند.
صنايع نرم انواع مختلفي دارند که يکي از مهم‌ترين شاخه‌هاي آن را صنايع «خلاق و فرهنگی» تشکيل مي‌دهد. اين صنايع روي هم رفته «اقتصاد خلاق» را شکل مي‌دهند. صنايع خلاق و فرهنگي، در طول چند سال اخير به قدري توسعه پيدا کرده‌اند که برخي آينده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوي عصر اطلاعات و دانايي را موج خلاقيت يا عصر صنايع خلاق و فرهنگی مي‌دانند.
در همین راستا این ستاد از بدو پیدایش تا کنون تلاش کرده است، تابا انجام مجموعه گسترده ای از اقدامات در سطوح متفاوت از سیاستگذاری و ایجاد و تقویت زیرساخت ها تا تسهیل­گری و هماهنگ سازی و اقدامات ترویجی و حمایت های موردی گام بردارد وشرایط رشد و تقویت صنایع خلاق و فرهنگی در ایران را تسهیل و موانع پیش روی گسترش و تجاری­سازی فناوری­های مذکور را مرتفع کند.
افزايش توليد و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگي در اقتصاد ملي، ارتقا سازوکارهاي سياستگذاري و نهادينه‌سازي گفتمان فن آوري‌هاي نرم در کشور، ارتقا و بهره‌برداري از سرمايه‌هاي دانشي و انساني کشور در حوزه فن آوري‌هاي نرم، توسعه نقش‌آفريني و همکاري‌هاي بين‌المللي در زمينه فن آوري‌هاي نرم، بهبود زيرساخت‌هاي نهادي توسعه و تجاري‌سازي فنآوري‌هاي نرم به عنوان رئوس برنامه های اصلی ستاددر سالی که گذشت تعریف شده بود .
این در حالی است که ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای برنامه های عملیاتی و ماموریت های خود، کارگروه­های تخصصی از جمله ترویج و گفتمان­سازی، برنامه­ریزی و سیاستگذاری ،ارزیابی و نظارت راهبردی، نوآوری، توسعه فناوری و تجاری­سازی، همکاری بین­الملل و شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور را تشکیل داد .
تقویت صنایع خلاق که در بسیار متون تحقیقاتی موجود تناظر و همپوشانی زیادی با صنایع فرهنگی برقرار می کنند، به عنوان اولویت اصلی این ستاد در سالی که گذشت بود .
در همین راستا حمایت جدی و مؤثر از شرکت های خلاق در قالب برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق و با ابلاغ توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و در چارچوب زنجیره ای از اقدامات و راهبردها پیگیری شد.
راهبرد کلان ستاد در سال 1397 معطوف به استفاده از ظرفیت­های موجود کشور در حوزه صنایع خلاق و تمرکز بر برنامه­های زیرساختی به جای افزایش کمی و حمایت­های موردی از پروژه­های خاص تعریف شده بود که پیگیری های لازم در این رابطه به عمل آمد .

باتوجه به گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور در کشور ، مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال شکل گیری و ایفای نقش است . اگرچه کلیت این فعالیت ها، مربوط به امروز و دیروز نیست و از سالیان گذشته، اقداماتی شروع شده بود اما در سال­های اخیر، فعالیت های منسجم و ساختار یافته بین سازمان های همکار و بازیگران این زیست بوم شکل گرفته است
در این مسیر، کارآفرینان با موانع و مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد و اغلب به بیراهه منحرف می شوند. تلاش های مختلفی در قالب های همکاری مراکزدولتی با مراکز رشد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری مواردی از این قبیل که از سوی ستاد انجام شده است و نتایج خوبی را در بر داشته است.
راه اندازی مراکز نوآوری برای ایده سازی در حوزه خلاق
ایجاد مراکز نوآوری با هدف تیم سازی، ایجاد درک مناسب از مفهوم ایده سازی و ارائه برخی خدمات جانبی برای هسته‌های فن‌آور و کارآفرینان شاغل در شرکت‌های کوچک در دانشگاه ها، پارک ها و موسساتی که ظرفیت جذب نیروها ی توانمند را دارند، جز اولویت های برنامه ستاد قرار گرفته است.
حمایت از شتابدهنده هابرای توسعه زیست بوم خلاق ها
با توجه به اهمیت ورود بخش خصوصی به این زیست بوم، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از ایجاد شتابدهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان را به زیست بوم شرکت­های خلاق اضافه کرد تا روندهای راه اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا کوتاه تر، چابکتر، هوشمندانه تر و با کارایی بیشتری طی شود.
برگزاری رویدادهای نوآورانه جهت شناسایی ایده های برتر
همچنین در گزارش عملکرد این ستاد آمده است که بخشی از منابع مالی ستاد در سال جاری به حمایت از رویدادهای کارافرینانه ای اختصاص یافت که ابعاد فناورانه، نوآورانه و تجاری آنها ملموس و قابل توجه تشخیص داده شد، این رویداد ها در حوزه های گوناگون فناوری های نرم و فرهنگی با هدف شناسایی و تجاری سازی ایده های برتر و خلاقانه ای که از ظرفیت های تجاری مناسبی برخوردار بودند برگزار شد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی