سال 98 سال پیشروی شبکه بانکی در استفاده از فین تک ها باشد

مهاجرت بانک‌ها به سوی بانکداری دیجیتال

شناسه خبر: 14820 سرویس: اقتصادی

در بانک‌های کشورمان مدیران فناوری اطلاعات بانک‌ها قدرت لازم را ندارند. دلیل این قدرت پایین این است روی ارائه خدمات و محصولات فناورانه و نوآورانه تمرکز ندارند. چرا بانک‌ها به اندازه لازم به این محصولات اهمیت نمی‌دهند؟ مگر مشتریان آنها خواهان چنین محصولاتی نیستند؟ پاسخ این است که مشتریان چنین خدماتی را می‌خواهند اما بانک‌های ما به این دلیل که روش‌های کسب درآمدشان از طریق مشتریان خرد و بانکداری خرد نیست دلیلی ندارد که برای ارائه محصولات مشتری خردپسند هزینه کنند.


رضا قربانی، کارشناس فین تک در این باره می گوید: در شرایط فعلی صحبت از بانکداری دیجیتال در ایران کمی به شوخی می‌ماند. شاید کسانی پیدا شوند که از این شوخی یک حرف جدی بیرون بکشند. منتها تا آن روز و تا زمانی که پرکاربردترین روش تراکنش‌های موبایلی استفاده از فناوری منسوخ یواس‌اس‌دی است و تا زمانی که تراکنش رایگان است و تا زمانی که بانک‌ها از راه سرمایه‌گذاری در زمین و ملک پول در می‌آورند بانکداری دیجیتال یک شوخی است. در واقع بانک دیجیتال در دنیا زمانی مطرح شد که هزینه‌های بانکداری الکترونیکی و شعبه‌داری در بانک‌ها سر به فلک کشید.

به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها به این فکر افتادند که از صدر تا ذیل دیجیتال شوند. در نتیجه این طرز فکر بانک‌هایی در دنیا شکل گرفتند که به آنها بانک مجازی هم می‌گویند. برخی از واژه نئوبانک استفاده می‌کنند و برخی از واژه بتابانک. همین‌جا هم پیش از این درباره آنها نوشتیم. در این بانک‌ها ما با بانک‌هایی طرف هستیم که حتی یک شعبه فیزیکی ندارند. دقیقاً مانند گوگل که حتی یک شعبه فیزیکی ندارد اما اطلاعات‌مان را با خیال راحت این سال‌ها در اختیارش گذاشته‌ایم نئوبانک‌ها هم هیچ شعبه فیزیکی ندارند و مردم به آنها اعتماد می‌کنند. این هم در ایران شوخی است. چرا؟ چون بارها پیش می‌آید در بانک برای یک کار ساده مجبور می‌شویم سه تا فرم پر کنیم و جز برخی تفاوت‌های جزئی در هر سه فرم اطلاعات تکراری را وارد می‌کنیم که احتمالاً پیش از این ده بار دیگر هم نوشتیم.

این در حالی است که الان کسب‌وکارهای فناوری به کمک API اطلاعات همدیگر را می‌خوانند و به‌عنوان نمونه وقتی یک بار اطلاعاتی را در گوگل وارد کردید دفعه بعد در یک اپلیکیشن دیگر لازم نیست آن اطلاعات را وارد کنید و کافی است از گوگل به کمک API آن اطلاعات را فراخوانی کنید. این در حالی است که در بانک‌های ما حتی اطلاعاتی که قبلاً در اختیار آنها قرار دادیم قابل استفاده در بخش‌های دیگر نیست چه برسد به این که بانک‌ها با هم ارتباط داشته باشند. با این زیرساخت و با این قوانین بانک دیجیتال یک شوخی بی‌مزه است و اگر کسی همت کند در این فضای مه‌آلود کاری کند باید به احترام او کلاه از سر برداشت.

تسهیل بانکداری با رواج فناوری‌های جدید


احسان انوری، کارشناس فین تک

واقعیت امروز شبکه بانکی کشور، فقدان انگیزش لازم، سکون و غرق شدن در کارهای روزمره و تکراری است که این امر با ذات این شکل از فناوری منافات کامل دارد. استفاده از فین تک ها در سال گذشته تا حدودی رواج یافته و از آنها حمایت هایی نیز شد اما ضرورت دارد این عقب ماندگی در سال ۹۸ جبران شود. به طور کلی برنامه استراتژیک بانک ها در حوزه فناوری اطلاعات باید با نگاه دقیق به محیط بیرونی کسب و کار بانک و تغییرات تکنولوژی تدوین شود که این مورد متاسفانه در روند کاری بانک ها و شبکه بانکی کشور لحاظ نشده است.

در کشورهای توسعه یافته بانک‌ها در حال ترویج فناوری‌های جدیدی هستند تا بانکداری را تسهیل کرده و آن را انعطاف پذیرتر کنند. امری که در ایران به روزمرگی گرفتار شده و استقبال از آن کم است. هم چنین داده‌های بیومتریک و روش‌های امنیتی نوین توانسته اند حساب‌ها و تراکنش‌ها را امن تر کنند. فناوری NFC نیز موجب شده که برای پرداخت‌ها دیگر نیازی نباشد کارت بانک خود را از کیف پولتان در بیاورید. بانک‌ها به نوآوری‌های خود ادامه می‌دهند چون می‌دانند این یک راه برای جذب و حفظ مشتریان است بنابراین در کشور ما نیز در سالی که پیش رو داریم بانک ها برای حفظ مشتریان خود باید این روند را در پیش بگیرند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی