وقوع چه بیماری‌هایی پس از سیل طبیعی محتمل است؟

شناسه خبر: 14839 سرویس: پزشکی و سلامت

بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بیماری‌های پس از سیل می‌توانند مواردی همچون تب تیفوئید یا حصبه، وبا،لپتوسپیروز و هپاتیت A باشند که منشا آبی دارند.


در عین حال بعد از وقوع سیل احتمال بروز بیماری‌های انگلی و باکتریایی نیز وجود دارد که می‌توانند مواردی همچون مالاریا، تب دنگی و تب هموراژیک دنگی،‌ تب زرد و تب نیل غربی باشند.

سیل در بسیاری از نقاط ایران دلواپسی‌های متعددی را همراه خود آورده است. یکی از این موارد بروز و شیوع بیماری‌های شایع پس از این حادثه طبیعی است که خوشبختانه روز گذشته وزیر بهداشت از کنترل کیفیت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده خبر داد و گفت تا کنون مواردی از بیماری‌های عفونی در این مناطق گزارش نشده است. با این حال سیل به طور بالقوه می‌تواند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد. بر اساس آنچه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بیماری‌های پس از سیل می‌توانند مواردی همچون تب تیفوئید یا حصبه، وبا،لپتوسپیروز و هپاتیت A باشند که منشا آبی دارند. از همین رو باید بعد از وقوع حادثه طبیعی مانند سیل حتما از سلامت آب برای استفاده مطمئن باشید و در این باره توصیه‌های مقامات را به شدت جدی بگیرید.

در عین حال بعد از وقوع سیل احتمال بروز بیماری‌های انگلی و باکتریایی نیز وجود دارد که می‌توانند مواردی همچون مالاریا، تب دنگی و تب هموراژیک دنگی،‌ تب زرد و تب نیل غربی باشند.

اگرچه آنچه در حال حاضر در استان‌های سیل زده ایران به شدت تحت کنترل است وضعیت آب آشامیدنیست که بنا به گفته مسعود نمکی، وزیر بهداشت به طور لحظه‌ای رصد می‌شود؛

"از ۲۵ اسفند سال گذشته با اولین گزارش وقوع سیلاب در کشور ستاد ویژه‌ای برای مدیریت این بحران در وزارت بهداشت تشکیل شد. خوشبختانه تا این لحظه علیرغم حجم بالای سیلاب در ۲۵ استان کشور هیچ گزارشی مبنی بر بروز بیماری‌های عفونی، مسری و روده‌ای نداشته‌ایم. در همه مناطق سیل‌زده به صورت منظم کیفیت آب آشامیدنی در حال کنترل است و شرایط با جدیت پایش می‌شود. نگرانی در این مورد وجود ندارد. با توزیع بطری‌های آب معدنی در مناطق سیل‌زده تا حد امکان توانسته‌ایم خطر شیوع بیماری‌های عفونی، مسری و روده‌ای را کاهش دهیم و هر کجا نیاز به این کار باشد آب معدنی توزیع می‌کنیم."

سیلاب می‌تواند حامل چه بیماری‌هایی باشد؟

سیلاب می‌تواند حاوی مقادیر زیادی از باکتری‌ها، ویروس، فاضلاب و انگل‌ها باشد که اگر با دهان، چشم‌ها و پوست افراد در تماس قرار بگیرند امکان بروز عفونت در بدن فرد محتمل می‌شود. آبی که در سیل وجود دارد به طور قطع بسیار متفاوت از انواع آب‌هاییست که همه ما به طور روزمره با آن سر و کار داریم. در اینجا با برخی بیماری‌هایی آشنا می‌شویم که سیلاب می‌تواند همراه خود به زندگی انسان بیاورد و تبعات ناخوشایندی بر جای بگذارد. بهتر است درباره راه‌های پیشگیری از وقوع این بیماری‌ها هم بیشتر بدانید.

بیماری‌های دستگاه گوارش

یکی از بزرگترین خطرات قورت دادن آب ناشی از سیل خوردن یک باکتری، ویروس یا انگلیست که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های گوارشی شود. البته بیشتر این نوع از عفونت‌ها معمولا خوش‌خیم هستند و صرفا ممکن است باعث اسهال و استفراغ شوند. هر چند که این نشانه‌ها باید جدی گرفته‌ شوند و خیلی سریع برای درمان آنها اقدام شود چون در عین حال می‌توانند با کاهش آب بدن به تهدیدی برای زندگی افراد بدل شوند. کریپتوسپوریدیوم، جیاردیا، ای کولی و سالمونلا از جمله میکروب‌هایی هستند که می‌توانند سبب آلودگی آب سیل شده و معده انسان را به دردسر جدی بیاندازند. لپتوسپیروز نوعی بیماری دیگر است که به طور بالقوه می‌تواند کشنده باشد و از طریق ادرار موش پخش می‌شود. در عین حال کارشناسان درباره بیماری‌های وبا و حصبه پس از وقوع سیل نیز هشدار می‌دهند چرا که هر دوی آنها می‌توانند از طریق آب و بعد از وقوع چنین حادثه طبیعی بروز کنند.

با این وصف حتما و قطعا از سلامت آبی که قرار است بنوشید اطمینان حاصل کنید. حتما از آب معدنی استفاده کنید و در غیر اینصورت آب خام را جوشیده و بعد مصرف کنید. به هیچ عنوان از آب سیل حتی بعد از جوشیدن به عنوان آب مصرفی استفاده نکنید.

عفونت‌های پوستی

بلعیدن باکتری‌ها نمی‌تواند تنها خطر مجاورت با سیلاب برای انسان باشد. افرادی که درگیر سیل شده‌اند ممکن است برش یا زخمی بر روی پوست بدن خود داشته باشند یا به شکل دیگری هر کدام از میکروب‌ها به بدن آنها راه پیدا کند. بنابراین همه افرادی که به هر ترتیبی به نظافت بعد از سیل می‌پردازند باید از دستکش و پوشش کامل استفاده کنند؛ اگر هم زخم یا خراشی دارند حتما ابتدا آن را بپوشانند تا به عفونت‌های پوستی دچار نشوند. در عین حال اگر زخم یا بریدگی و خراشی روی پوست بدن دارید و در مناطق سیل زده هستید حتما از نیروهای امدادی بخواهید تا آن را برای شما بانداژ کنند. در عین حال در چنین مواقعی بهتر است در صورت موجود بودن از پمادهای آنتی‌بیوتیکی استفاده شود؛ باید مرتب این زخم‌ها را چک کنید و اگر متوجه قرمز شدن و ورم شدید حتما برای درمان سریع کمک بگیرید. اگر احساس تب و لرز یا دیگر نشانه‌های عفونت کردید باز هم خیلی سریع از یک پزشک یا نیروهای امدادی کمک بگیرید.




بیماری‌هایی که از پشه‌ها نشات می‌گیرند

یکی دیگر از مشکلات سیلاب این است که می‌تواند پشه‌ها را جذب کند. در واقع پشه‌ها مکانی را برای رشد و پرورش پیدا می‌کنند و بعد از سیلاب از آب‌های ساکن باقیمانده به عنوان جایی برای این هدف بهره می‌برند. در همین راستا توصیه می‌شود ساکنین مناطق سیل‌زده حتما از پشه کش استفاده کنند و البته لباس‌های آستین بلند به تن کنند تا از گزند پشه‌هایی که ناقل بیماری‌ها هستند در امان بمانند. در این زمینه هم حتما به توصیه‌های ایمنی که از طرف مقامات مسئول ارائه می‌شود گوش بدهید و در صورت بروز مشکل با نیروهای امدادی تماس بگیرید.



هپاتیت‌ها

شاید تا به حال بارها شنیده باشید که هپاتیت از طرق دیگری به بدن انسان منتقل می‌شود اما در شرایط فعلی باید بدانید غذا و آب آلوده هم می‌توانند هپاتیت را به انسان منتقل کنند. هپاتیت A و E بخصوص در مناطق سیل‌زده می‌توانند خطرناک باشند هر چند هپاتیت E به مراتب بسیار نادر است.



بیماری لژیونر

باکتری لژیونلا به طور طبیعی در آب یافت می‌شود، بنابراین وقتی افراد قطرات آب آلوده را می‌نوشند یا تنفس می‌کنند، این آلودگی را به بدن خود راه می‌دهند. این بیماری نوعی عفونت تنفسی (ریوی) است که سبب سرفه، تنگی نفس، تب و لرز می‌شود. مانند بیشتر بیماری‌های باکتریایی مشکل لژیونر هم با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود؛ هرچند اگر به این بیماری زود رسیدگی نشود حتی می‌تواند کشنده باشد بنابراین علائم ذکر شده را جدی بگیرید و در صورت بروز آنها خیلی سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگرچه این بیماری معمولا از طریق آب آلوده، استخرهای آلوده یا لوله‌های داغ منتقل می‌شود اما برخی از افراد پس از پاکسازی سیلاب به این مشکل دچار شده‌اند.

توصیه ایمنی: اگرچه حین وقوع یک حادثه طبیعی مانند سیل بسیار سخت که بتوان مانع از قرار گرفتن در مجاورت سیلاب شد و در عین حال امکان دسترسی به مراکز و تجهیزات پزشکی مناسب بلافاصله پس از چنین حادثه‌ای دشوار است اما افراد می‌توانند با رفتارهای محتاطانه و رعایت نکات بهداشتی در هر زمان و به هر شکلی که شده خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از سیل را به حداقل برسانند. در همین راستا سعی کنید از تماس دهان، بینی و چشم‌هایتان با آب مادامیکه از سلامت آن توسط مقامات مسئول مطلع نشده‌اید جدا جلوگیری کنید. در همین رابطه قطعا باید از آب‌های ناشی از سیل بپرهیزید. فراموش نکنید درخواست برای تخلیه مناطق سیل‌زده و مناطقی که در شرف سیلاب قرار دارند به منظور جلوگیری از بسیاری تبعات خطرناک که یکی از آنها همین بروز احتمالی بیماری‌هاست می‌تواند بهترین تصمیم برای سلامت افراد باشد بنابراین در صورت هشدار برای این اقدام از تخلیه منطقه فوق به هیچ عنوان سرباز نزنید. همچنین اگر پس از سیلاب علائمی در خود مشاهده کردید که نشان از بیماری داشت حتما در اولین فرصتی که می‌توانید خودتان را به مراکز درمانی برسانید و از نیروهای اورژانسی و پزشکی کمک بگیرید.

منبع: سازندگی



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی