انتقاد رسانه‌های آلمانی به اقدام ترامپ علیه سپاه پاسداران

شناسه خبر: 14939 سرویس: بین الملل

رسانه‌های آلمانی در تحلیل‌های مختلفی اقدام ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریست‌ها را خطرناک دانستند که نتیجه عکس برای رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت.


کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد تا از این طریق به زعم خود با آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده است، مقابله کند.

این اقدام دولت ترامپ با واکنش های منفی بین‌المللی بسیاری همراه بوده است. بسیاری رسانه های آلمانی هم در مطالبی واکنش های انتقادی به این اقدام آمریکا نشان دادند.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی سیاست ترامپ در قبال ایران را بسیار خطرناک دانست که بد توجیه می شود و با اشاره به قدرت و نفوذ بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران نوشت: بیش از یک دهه است که درباره تروریستی خواندن سپاه در آمریکا بحث می شود و حالا ترامپ این کار را انجام داده است.

در ادامه این مطلب آمده است که دولت آمریکا می خواهد به تدریج فشارها بر تهران را افزایش دهد. ایالات متحده به این ترتیب یک نوع تنش زایی بیشتر تا مداخله نظامی را ریسک می کند.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: ترامپ تا به حال در زمینه سیاست خارجی بیشتر رویکردهای انزواطلبانه را دنبال کرده است، او می خواست عملیات های نظامی ارتش آمریکا در همه جای دنیا را کاهش دهد و ترجیحا حتی به آن پایان دهد. البته خروج وی از توافق هسته ای با ایران نشان داد که او در قبال این دشمن خود یک استثناء قائل شده است.

ترامپ درست یک روز قبل از انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی سپاه پاسداران را در گروه تروریستی خود قرار داد و شاید می خواست برای دوست خود یعنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک کار خوشایند انجام دهد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت که با این حال ترامپ باید بداند که اگر تمام درخواست های نتانیاهو اجرایی شود خاورمیانه امن تر نمی شود. هنوز این مسئله فراموش نشده است که نتانیاهو در سخنانی در برابر کنگره آمریکا در سپتامبر سال 2002 برای حمله به عراق تبلیغ کرد. وی در آن زمان تاکید کرد که من به شما تضمین می دهم که سقوط صدام حسین تاثیرات بسیار مثبتی بر کل منطقه خواهد داشت. اما همان طور که می دانید همه چیز به گونه ای دیگر رقم خورد.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا در حال حاضر 60 گروه را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی کرده که از جمله آن ها القاعده، داعش و حماس است. اما با تروریستی خواندن سپاه این حکم برای اولین بار علیه یک نیروی امنیتی دولتی داده شده است. یک چنین اقدامی باید به خوبی سنجیده و توجیه شود.

دولت آمریکا امیدوار است که با این اقدام نظام ایران را تضعیف کند. اما حتی اپوزیسیون در ایران هم آشکارا خود را پشت سپاه پاسداران قرار داده و از آن حمایت کردند. در حال حاضر هیچ نشانه ای مبنی بر وقوع بهار عربی مشابهی مانند آنچه در تونس، لیبی و یا مصر اتفاق افتاد در ایران دیده نمی شود. اگر بخواهیم خطرات این اقدام آمریکا را آشکارتر بنامیم این است که حالا در کشورهایی با نفوذ گسترده ایران مانند لبنان، سوریه و عراق برای آمریکا برقراری ارتباط دشوارتر می شود. بسیاری از نیروهای نظامی شیعی در منطقه ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند. این رویکرد جبهه گیری آمریکا می تواند همه آن هایی در ایران که می خواهند دوباره برنامه اتمی کشورشان را در پیش گیرند تقویت کند و نتیجه بدتر این که چین و روسیه مناسبات خود را در این شرایط با ایران فشرده تر خواهند کرد. چین به نفت ایران نیاز دارد و روسیه هم به ایران به عنوان فاکتور پایداری نیاز دارد. به این ترتیب ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا نخواهد بود که دینامیک و پویایی در خاورمیانه را غلط ارزیابی کرده است.

روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان هم در مطلبی به عواقب و خطرات اقدام ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران پرداخته و نوشت: ترامپ با این اقدام در نهایت به نیروهای خود در منطقه آسیب می رساند.


این روزنامه آلمانی همچنین نوشت: وقتی رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن تصمیم گرفت سپاه پاسداران را در لیست ترور قرار دهد یک نفر در تقریبا 10 هزار کیلومتری بلند کف زد و آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که مشغول مبارزات انتخاباتی برای انتخاب مجددش در این سمت بود.

نویسنده با این حال این اقدام ترامپ را بخشی از یک استراتژی کلی آمریکا برای انزوای ایران و به زانودرآوردن نظام در ایران دانسته و نوشت: بدون شک ترامپ اولین رئیس جمهوری در آمریکا نیست که سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی ارزیابی می کند. این گروه نه تنها ضامن قدرت جمهوری اسلامی است بلکه در سراسر منطقه در درگیری هایی از جمله در عراق و سوریه اعمال نفوذ می کند. اما هیچ یک از رئیس جمهوری های آمریکا و حتی جرج بوش تا به حال تا این حد پیش نرفتند که سپاه را که در هر صورت یک فاکتور مهم دولتی در ایران است به عنوان گروه تروریستی مشخص کنند.

با این اقدام ترامپ شرایط امنیتی برای نیروهای آمریکایی در منطقه و از جمله در عراق که سپاه پاسداران نفوذ زیادی در آن دارد بدتر می شود. فرمانده کل سپاه در گذشته هم تهدید کرده بود که تنگه هرمز که مسیر مهم ترانزیت نفتی منطقه است را در واکنش به تهدیدات آمریکا می بندد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: نظام جمهوری اسلامی ایران قابل قیاس با کره شمالی نبوده و مقاومت علیه آمریکا بخشی از دی ان آی جمهوری اسلامی ایران است. در برابر هر اقدام تنبیهی آمریکا واکنشی از طرف ایران وجود خواهد داشت و فرقی نمی کند که اروپاییان در صدد جبران خسارت های ایجاد شده برآیند یا نه همان طور که در توافق هسته ای با ایران شکل گرفت. با هر اقدام خصمانه ای ما یک گام به جنگ نزدیکتر می شویم.

روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" هم در مطلبی نوشت که "دونالد ترامپ" با این اقدام خود علیه سپاه پاسداران نتیجه عکسی را دریافت خواهد کرد.

نویسنده در بخشی از این مطلب نوشت که وقتی آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کرد حتی سخت ترین منتقدان داخلی این تشکل هم خود را پشت آن قرار دادند.

این روزنامه آلمانی در ادامه به اظهارات مختلف بسیاری مقامات داخلی در ایران در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرده و از در معرض خطر قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در منطقه در سایه این اقدام ترامپ نوشت.

این روزنامه آلمانی زبان در ادامه نوشت که ترامپ با این اقدام خود می خواهد فشار حداکثری را بر نظامی جمهوری اسلامی افزایش دهد.

به نوشته این روزنامه آلمانی ترامپ با این اقدام خود به جای اختلاف افکنی بیشتر در ایران باعث شد که ایرانی ها به هم نزدیکتر شوند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی