توجه بر کسب‌وکار خانگی و کارآفرینی بانوان برای توسعه تولید ملی

شناسه خبر: 16002 سرویس: کسب و کار

«مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است»؛ این جمله‌ای بود که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود مطرح کردند و با توجه به آن سال ۹۸ را سال «رونق تولید» نام نهادند. به عقیده ایشان شاه کلید حل مشکلات اقتصادی «توسعه تولید ملی» است. به گفته ایشان: اگر چنانچه تولید به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کرده و هم می‌تواند استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. «لهذاست که مسأله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است.»


با توجه به تاکید ایشان بر لزوم تمرکز تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور بر توسعه تولیدات ملی، لازم است که مدیران دستگاه‌ها برای تحقق این امر برنامه‌ریزی کرده و با تمام بازوهای اجرایی خود در راستای این هدف تلاش کنند.
حوزه زنان و خانواده نیز به عنوان یکی از بخش‌های تأثیرگذار در بسیاری از ابعاد جامعه، یکی از گروه‌های هدف برای توسعه تولید ملی و در نهایت رونق تولید به شمار می‌روند. در حال حاضر زنان در کنار ایفای نقش مادری، همسری و تحکیم بنیان‌های خانواده، با حضور در جامعه و بازار کار ستون اقتصادی و اجرایی بسیاری از مشاغل محسوب می‌شوند و نمی‌توان از نقش آنان در توسعه اقتصادی چشم‌پوشی کرد.
در سال جدید نیز با توجه به نیاز کشور به توسعه تولیدات داخلی نیازمند استفاده از تمام ظرفیت و نیروهای اجرایی کشور هستیم. در این میان حمایت از زنان به عنوان نیروی فعال جامعه برای گسترش تولیدات ملی و تشویق آن‌ها به این امر در متحول کردن اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود.
توجه بر تولیدات خانگی و سنتی بانوان برای توسعه تولید ملی
در این خصوص مینو اصلانی رئیس جامعه بسیج زنان کشور با اشاره بر لزوم اقدام و توجه تمامی دستگاه‌های کشور در راستای عملیاتی شدن شعار سال و پیشبرد تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی گفت: نامگذاری سال ۹۸ به نام سال «رونق تولید» نشان از لزوم تلاش همگانی برای توسعه تولیدات ایرانی و ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی دارد. بحث اساسی در زمینه رونق تولید و رویکرد عمده برای پیشبرد این عنوان نیز تولید کالای ایرانی است و برای اینکه بتوانیم سال جدید را به گفته رهبر انقلاب با همین عنوان پیش ببریم باید بر روی این دو حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.
اصلانی با بیان اینکه در حوزه زنان نیز رویکرد اصلی برای پیشبرد رونق تولید توجه به تولیدات سنتی و خانگی بانوان و تقویت آن است، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر مشاغل و تولیدات خانگی بانوان از استانداردهای کیفی خوبی برخوردار بوده و برای دستیابی به این هدف، زمینه این تولیدات را تقویت خواهیم کرد.
اصلانی با اشاره بر نقش زنان در پیشبرد عنوان رونق تولید و صادرات کالاهای ایرانی عنوان کرد: یکی از چشم اندازهای رونق تولید، اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی منطقه است. صادرات تولیدات ایرانی از عمده‌ترین راه‌های این امر بوده و زنان به عنوان یکی از سرمایه‌های عملی برای محقق شدن این چشم‌انداز محسوب می‌شوند.
وی ترغیب بانوان به تولید کالاهای ایرانی، سنتی و خانگی را در ترویج فرهنگ و هنر ایرانی میان دیگر کشورها مؤثر خواند و اظهار داشت: با ترغیب و فراهم کردن زمینه تولید کالای ایرانی با کیفیت و قابل عرضه برای صادرات می‌توان به این هدف دست یافت. برای این امر نیز باید ابتدا بازارهای هدف و مستعد را شناسایی کرده و سپس بر تولید در داخل متمرکز بشویم.
تقویت تولیدات زنان و کیفیت بخشی در راستای تحقق «رونق تولید»
اصلانی با بیان اینکه بسیج زنان در قالب سه بخش برای رونق تولید برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: وظیفه ما رونق تولید داخل به همراه کیفیت بخشی است به همین منظور نیز با توجه با سال رونق تولید، برای تقویت بنیه تولید داخلی توسط زنان، کیفیت بخشی به کالاها و توسعه آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بر اساس این رویه هر خانه باید به یک کارخانه تبدیل شود. برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور تقویت بنیه تولید داخلی همچون بافندگی، تولید پوشاک، صنایع دستی، غذاهای سنتی و دیگر کالاها شامل این موضوع می‌شوند.
وی در این باره توضیح داد: قرار است بسیج زنان در سال جدید برای این امر دوره‌های آموزشی در پایگاه‌های بسیج برپا کند. همچنین پیش از شروع آموزش‌ها، یک پالایش نسبت به علایق و رشته‌های کارآمدتر میان بانوان و خانواده‌ها انجام خواهد شد سپس به منظور توسعه تولیدات دوره‌های آموزشی در پایگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین در این زمینه به موقعیت‌های جغرافیایی نیز توجه شده و سعی خواهیم کرد در هر شهر زمینه‌های توسعه تولیدات بومی را فراهم کنیم.

رئیس بسیج زنان کشور تولید در فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های این نهاد برای رونق تولید خواند و تصریح کرد: در حال حاضر موضوع فضای مجازی بسیار در جامعه اهمیت دارد. به همین منظور جامعه بسیج زنان در سال ۹۸ برنامه‌ای جدی برای تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن های موبایلی داشته و با توسعه فعالیت خود در فضای مجازی به تولید محتواها و برنامه‌های فرهنگی خواهد پرداخت.
هدف‌گذاری معاونت زنان برای اجرای طرح «توان افزایی اقتصادی زنان»
معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور نیز در این رابطه با بیان اینکه هدف گذاری سال جدید به نام «رونق تولید» نیاز اساسی امروز کشور است، گفت: در همین راستا لازم است تا تمامی دستگاه‌ها برای تحقق این هدف سیاست گذاری کنند. سال گذشته بحث کالای ایرانی را داشتیم امسال نیز در صورت استفاده از ظرفیت‌های کشور، فرصت‌های خوبی برای تولید وجود دارد.
ابتکار توان افزایی اقتصادی زنان با رویکرد رونق تولید را اولویت معاونت زنان در سال ۹۸ خواند و عنوان کرد: توان افزایی زنان در راستای تحقق شعار سال از چند جهت انجام خواهد شد. بخشی از این طرح شامل توان افزایی زنان سرپرست خانوار به ویژه در مناطق حاشیه‌ای است. طرح باز آفرینی کسب و کارهای زنان در سکونت‌های غیر رسمی کشور نیز در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا می‌شود در سال پیش رو نیز با رویکرد جدید ادامه خواهد داشت.
وی در خصوص جزئیات طرح «توان افزایی اقتصادی بانوان»، توضیح داد: این طرح به منظور کسب مهارت لازم زنان برای تولید خانگی، سنتی، بنگاه داری و راه اندازی بنگاه است که با همکاری وزارت کشور اجرا می‌شود.
ارتقای مهارت زنان و آموزش برای تحقق رونق تولید
وی از طرحی با عنوان «کسب و کار من» برای توان افزایی اقتصادی زنان سخن گفت و بیان کرد: این طرح از سال گذشته با همکاری تشکل‌های کار آفرین به منظور آموزش مهارت کارهای کسب و کار و توان افزایی زنان آغاز شده و در سال جدید با قوت بیشتر برای رونق تولید و توسعه تولید کالای ایرانی ادامه خواهد یافت. گروه هدف آن نیز دختران تحصیل کرده و غیر شاغل است.
معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، شناسایی زنان کار آفرین و معرفی آنان ها به جشنواره‌های منطقه‌ای را از دیگر اقدامات این معاونت به منظور تشویق زنان به تولید کالای ملی خواند.
ابتکار با اشاره بر همکاری با وزارت کار و جهاد دانشگاهی با معاونت زنان برای توان افزایی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: از اواخر سال ۹۷ با همکاری این دو نهاد مذکور طرح توان افزایی برای نزدیک به ۶ هزار تن از زنان سرپرست خانوار به منظور راه اندازی بنگاه، تولید کالا و بازاریابی عملی شد. این طرح در سال ۹۸ با نگاه رونق تولید و برای تحقق این شعار ادامه خواهد داشت. طی این دوره بانوان آموزش‌های ابتدایی تا تخصصی را طی خواهند کرد تا به مرحله تولید پایدار و کارآفرینی برسند. به‌طورکلی سیاستگذاری معاونت زنان برای عملیاتی شدن شعار «رونق تولید»، توسعه تولید ملی توسط زنان، ارتقا سطح مهارت، آموزش و حمایت از بانوان است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی