همه می خواهند قیمت مسکن پایین بیاید تا توان خرید مردم افزایش پیدا کند، اما وجود برخی مولفه‌ها مانع از این امر است.

تورم ۱۴ درصدی بخش مسکن در سال جاری

شناسه خبر: 7101 سرویس: آموزشی

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشورراه حل مشکل مسکن را ارایه تسهیلات بیشتر از سوی دولت می داند و معتقد است که در صورت وقوع این فرضیه قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند و چالش بازار مسکن حل خواهد شد.


مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به افزایش بهای مسکن به تشریح وضعیت مسکن در کشور پرداخت و گفت: تجربیات و بررسی‌های ما از بازار نشان می دهد نوسانات ارز و طلا مستقیم بر بازار مسکن تاثیر دارند، در سال 91 و جهش سه برابری دلار قیمتهای مواد اولیه و مسکن هم افزایش سه برابری یافت، حتی با وجود کاهش نسبی دلار و حاشیه های بازار بهای مسکن تغییری پیدا نکرد.

وی ادامه داد: در سالهای 68، 86، 91 و 97 ما شاهد جهش قیمتها در بازار ارز و مسکن بودیم در سال جاری هم بعد از جهش دلار ، طلا و بورس طبیعی است که قیمت مسکن هم افزایش پیدا کند.

خسروی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما به مسکن وابسته است لذا همه می خواهند قیمت مسکن پایین بیاید تا توان خرید مردم افزایش پیدا کند، اما وجود برخی مولفه‌ها مانع از این امر است.

وی با اشاره به شاخص تورم مسکن گفت: ما هر ماه شاخص تورم جدیدی از سوی بانک مرکزی داریم، این شاخص در سال جاری 14 درصد است و این احتمال وجود دارد که در سال 98 شاخص جدیدتری اعلام شود.

وی در مورد شاخص تورم بخش مسکن در سال آینده گفت: مسکن همیشه زیر شاخص تورم رشد می کند زیرا مسکن خیلی به شاخص تورم بستگی ندارد و با شاخص قیمت مسکن هم تغییر میکند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در مورد خرید و فروش املاک در کشور گفت: ما در سال گذاشته از اول فروردین سال ۹۶ تا سی دی ماه همان سال در کشور (1،110،988) یک میلیون و صد و ده هزار و نهصد و هشتاد و هشت معامله انجام شده است که تعداد (536،963) پانصد و سی و شش هزار و نهصد و شصت و سه عدد آن مبایعه نامه و پانصد و شصت و یک هزار و صد و شصت و دو (561،162) عدد آن اجاره است.


وی ادامه داد: تعداد کل قراردادهای کشور از تاریخ یک فرودین سال جاری تا تاریخ سی دی ماه یک میلیون هشتاد و سه هزار هفتصد و هفتاد و هشت عدد بوده است که پانصد و هفتاد و هشت هزار و سیصد و شصت و دوهزار (578،362) آن به صورت مبایعه نامه است و چهارصد و هشتاد و چهار هزار و چهارصد و بیست و سه عدد (484،423) آن اجاره است.

خسروی با مقایسه معاملات سال گذشته با سال جاری گفت: این اعداد نشان دهنده کاهش دو درصدی معاملات، 9 درصد در مبایعه نامه و 14 درصد در اجاره کاهش وجود داشته است.

وی افزود: کل قراردادهای شهر تهران در سال ۹۶ سیصد و شصت هزار و سیصد و شصت و پنج عدد بوده است و در سال جاری دویست و هفتاد و هفت هزار و هفتصد و هفتاد و پنج قرارداد تنظیم شده است، این نشان می دهد که ما در بازه زمانی سال گذشته تاکنون 23 درصد کاهش داشته ایم که از این مقدار 29 درصد در مبایعه نامه و 16 درصد در اجاره بوده است البته این نشان میدهد ما دچار رکود نیستیم ولی معاملات به سختی و کمتر انجام می شود.

خسروی در پاسخ به این سوال که پیش بینی بازار مسکن تا ما تا آخر سال و سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: ما نسبت به بازار خوش بین هستیم، چون در این 5 سال گذشته نگاه برخی مسوولین با رویکردی مسکن نبوده است، اما با آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی اجازه داده شد که تسهیلات قابل توجه ای به فعالان مسکن داده شود مثلاً اجازه ساخت یک طبقه اضافه تر داده شد، بنابراین با توجه به اینکه این نگاه در مسکن وجود دارد من خوش بین آینده هستم.

وی در پایان سخنان خود راه حل برون رفت از مشکلات مسکن گفت: در هیچ جای دنیا قضیه مسکن صددرصد حل نشده است، مسکن از چندین مقوله ومولفه درست می شود و به این مولفه‌ها بستگی دارد، اما پیشنهاد ما این است دولت باید ارایه تسهیلات را بیشتر و قدرت خرید مردم را افزایش دهد تنها با این کار بازار مسکن از این چالش‌ها بیرون خواهد آمد .



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی